Jag har samma problem med mitt Enan. Väldigt mycket kondens i innertältet vid minusgrader. Har funderat på om det är tyget i myggnätsdörren som är för finmaskigt för att kunna släppa igenom kall fuktig luft. Har köpt en bit rörisolering på Biltema som jag tänker sätta som en horisontell skorsten från innertältet ut genom yttertältet. Ska prova om det funkar när det blir kallare ute.
Av plast. 50 st. Passar rörisolering 86-0018 _0022.
www.biltema.se
Som
Fjällkjell så glasklart beskriver hänger det på att säkra termiskt och/eller tryckskillnadsdriven luftcirkulation, så det mest effektiva vore att fixa till någon sorts toppventil - vilket Enan saknar såvitt jag kan se. Har själv ett enbågstält med i princip samma arkitektur, men med en rejält tilltagen, regnskyddad toppventil i högpunkten - och det är dramatisk skillnad på att hålla den öppen resp. stängd.
Det man ska sträva efter är alltså största möjliga höjdskillnad på till- resp. frånluften.
Blåser det, så kan man i stället fixa in/ut-cirkulation med att genom tältets placering säkra största möjliga tryckskillnad mellan de ventilförsedda tältsidorna. Men till skillnad från den termiskt drivna cirkulationen ("skorstenseffekten") funkar det ju inte om vinden vänder eller mojnar, .
Ditt rör skulle alltså egentligen göra mest nytta om de kunde monteras vertikalt som en riktig skorsten, men då blir ju regnskyddet ett problem. Horisontellt kan det kanske ändå bidra litet, om det placeras högt uppe i "nocken" med utgång på frånvindssidan. Men då kan man lika gärna bara lämna blixtlåsen i inner- och yttertältet lite öppna längst upp (och vid behov fixa lite DIY myggnät- och regnkåpa). För att röret ska bidra mer än så, måste det ha "rätt" diameter, inloppsgeometri m m, men man kan ju ha tur. Kul om du återkopplar när du har testat lite.
Att tyget i myggnätsdörren är mycket finmaskigt stoppar ju inte
diffusionen, så länge det är den lite kroppsvarma inneluften (med högre ånghalt) som ska ut. Ur den synvinkeln är det bra att sluta till absiden, så kondenspunkten förflyttas till yttertyget. Men för att förbättra
till/frånluftscirkulationen är det bara en liten yta längst upp som ev. behöver öppnas/ersättas med glesare nät. Att byta hela dörrytan skulle snarast
försämra skorstenseffekten (och så vill man ju minimera drag längst ner, där man har sin kropp).