Många favoriter har ni sagt...
Någon skrev Habib Koité, den snurrar på min CD just nu! Gammal favorit tillsammans med Ry Cooder, Ali Farka och Geoffrey Oryema.
Annars:
I fjällen: Marie Boine
När jag längtar till fjällen: Marie Boine
I stan eller på resa: Spleen United (förmodligen Danmarks bästa band - Neanderhtal har snurrat många varv) & The The.
Och på alla möjliga platser och tillfällen: Depeche Mode, U2, Kent, Bob Marley, Familjen (kul förband till Kent i Köpenhamn i vintras!), bob hund inte att förglömma någonsin & är vi ändå inne på skåningar så självklart Peps Persson & Svenska Akademien (måste vara mina örons årsbästa upptäckt!). Och ett fett band som inte finns mer Agurk Players, grymt liveband!
När jag var yngre var det mycket David Bowie. Sen blev det synt, techno & trance. Och The Cure (ett av de få stora jag sett live. Grymma.) Nu lyssnar jag nog på nästan allt, dock inte så mycket jazz. Ny upptäckt: Led Zeppelin & gitarrguden Jimmy Page. Bonham... blir tårögd. Pink Floyd så klart, någon har redan nämnt.
Musik är både mer lättillgänligt och mer svårt att överskåda. Det är rätt schysst att vill man ta reda på en grupp är det bara att kolla youtube, där finns nästan allt! Men glömmer nästan vad jag har på hårddisken...
& sist men inte minst; eftersom jag spelar japansk bambuflöjt: Koku Nishimura "Kyotaku" - en tidlös mästerlig inspelning.
Så nä, kan inte leva utan musik, spelar varje dag och flöjten hänger med överallt. Är jag den förste som spelat Kyotaku i Sarek??
(bilden från Härrabakte, 1647m, vid Alkavagge)