• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vem kan leva utan musik ?

Jag måste ju få säga att ett av de största banden är nog KISS, och då menar jag inte idag, utan på 70-80 talen (åtminstonde tidigt 80-tal) innan det blev buissness av alltihop. Jag menar "Strutter" eller "Cold gin" är nog bland det bästa som gjorts. Annars är ju äver Maiden husgudar tillsammans med egentligen den mesta från "Brittish heavy meta"-eran typ Judas Priest och Saxon. Men även Led Zeppelin, Black sabbath Depp purple mfl.

//Jocke
 
Senast ändrad:
Många favoriter har ni sagt...
Någon skrev Habib Koité, den snurrar på min CD just nu! Gammal favorit tillsammans med Ry Cooder, Ali Farka och Geoffrey Oryema.

Annars:
I fjällen: Marie Boine
När jag längtar till fjällen: Marie Boine
I stan eller på resa: Spleen United (förmodligen Danmarks bästa band - Neanderhtal har snurrat många varv) & The The.
Och på alla möjliga platser och tillfällen: Depeche Mode, U2, Kent, Bob Marley, Familjen (kul förband till Kent i Köpenhamn i vintras!), bob hund inte att förglömma någonsin & är vi ändå inne på skåningar så självklart Peps Persson & Svenska Akademien (måste vara mina örons årsbästa upptäckt!). Och ett fett band som inte finns mer Agurk Players, grymt liveband!
När jag var yngre var det mycket David Bowie. Sen blev det synt, techno & trance. Och The Cure (ett av de få stora jag sett live. Grymma.) Nu lyssnar jag nog på nästan allt, dock inte så mycket jazz. Ny upptäckt: Led Zeppelin & gitarrguden Jimmy Page. Bonham... blir tårögd. Pink Floyd så klart, någon har redan nämnt.

Musik är både mer lättillgänligt och mer svårt att överskåda. Det är rätt schysst att vill man ta reda på en grupp är det bara att kolla youtube, där finns nästan allt! Men glömmer nästan vad jag har på hårddisken...

& sist men inte minst; eftersom jag spelar japansk bambuflöjt: Koku Nishimura "Kyotaku" - en tidlös mästerlig inspelning.

Så nä, kan inte leva utan musik, spelar varje dag och flöjten hänger med överallt. Är jag den förste som spelat Kyotaku i Sarek?? :) (bilden från Härrabakte, 1647m, vid Alkavagge)
 

Bilagor

  • 235.jpg
    235.jpg
    45.2 KB · Visningar: 176
Jag måste ju få säga att ett av de största banden är nog KISS, och då menar jag inte idag, utan på 70-80 talen (åtminstonde tidigt 80-tal) innan det blev buissness av alltihop. Jag menar "Strutter" eller "Cold gin" är nog bland det bästa som gjorts. Annars är ju äver Maiden husgudar tillsammans med egentligen den mesta från "Brittish heavy meta"-eran typ Judas Priest och Saxon. Men även Led Zeppelin, Black sabbath Depp purple mfl.

//Jocke

Jag vet inte varför, men KISS var aldrig direkt min påse. Många i omkretsen lyssnade på dom, vanligtvis de lite 'äldre' boysen.Metallica och Anthrax var de som satte standarn på 80-talet tillsammans med Britterna och en del Tyskar (Helloween, Accept etc.). I Sverige fanns ju pionjärer som ffa Bathory i den lite tyngre klassen.

Hela Heavy/Trash/Speed/death-eran under 80-talet är nog det som mest speglar min musiksmak.


peter
 
Lyssnade på Hip-Hop redan på tidigt 80-tal och där finns en del godingar. Nu mer är det mest Metal som gäller. En genre som kanske inte har det bästa ryktet men som är större än man tror. Metattown i Göteborg i år var grym ffa In Flames och Cavalera Conspiracy. Annars är där Dark Tranquillity, Grave, Entombed, Heaven Shall Burn, The Haunted/At the Gates, Illdisposed, Devildriver, Death mf.

70-80 tals Rock/Hårdrock är också gött. Gillar även 50-60 tal, men kan inte så mycket om det.

/mattias
 
Till er som gillar 70 tals Rock/Hårdrocken har ingen nämnt Rush än - ett utav världen bästa band ? När man hör Neil Peart spela trummor - är det som att befinna sig i Sarek en molnfri dag.......ska för övrigt på The Haunted i helgen.........