• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vem kan leva utan musik ?

Oj ett så underbart udda ämne i dessa sammanhang! Måste sälla mig till ZZ Top-diggarna. Såg dem live i Sundsvall -03 i nionde månaden. Hörde att en annan kvinna i samma välsignade tillstånd hade nekats inträde på festivalområdet pga den höga ljudvolymen! (Jag hade nitat vakten!!!)

I övrigt fixar jag det mesta utom reklamradiogröten. Lyssnar på klassiskt, A-ha, Zeljko Joksimovic, Dire Straits, Metallica, Enya, Evanescence, Alla Pugatjova, Benny Goodman och Allan Edwall. Och så nyttjar jag modern dansbandsmusik.
 

avslutad210712

Gäst
Hmmm, läste på högskolan 88-94 och jag vill minnas att Thåström var där, det var väl första soloplattan han kommit ut med. Porslinet höll på att hoppa ur skåpen hos de som bodde högst upp i kårhuset... Missade du Docenterna på kårhuset?

Får man bara nämna en artist/grupp får det nog bli Kraftwerk i Arvika.

Mvh
Peter P.

Om han bara var en gång på kåren under de åren så var jag också på samma spelning :)
 
Jag tycker det kommer rätt mycket bra musik nu också. Inom jazzen kan man nämna Esbjörn Svensson Trio (Esbjörn som ju så tragiskt omkom tidigare i somras) och Wildbirds and Peacedrums (fick utmärkelsen årets jazz i Sverige 2008). Fantastisk bra duo (vars musik är gränsöverskridande mellan flera genrer):
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=72202256

Inom den klassiska musiken kan man nämna Jan Sandströms Från mörker till ljus, ett vokalverk inspirerat av nederluleå medeltida kyrka och vars titel kommer från Folke Isakssons diktsamling. Ett verk som har potential att närma sig monumentalverk som t ex Lars-Erik Larssons Förklädd gud.

Även inom popen har det kommit en del bra de senaste åren; midlake, arcade fire och naturligtvis Anna Ternheim. Bland många andra. :)
 
Oj ett så underbart udda ämne i dessa sammanhang! Måste sälla mig till ZZ Top-diggarna. Såg dem live i Sundsvall -03 i nionde månaden. Hörde att en annan kvinna i samma välsignade tillstånd hade nekats inträde på festivalområdet pga den höga ljudvolymen! (Jag hade nitat vakten!!!)

I övrigt fixar jag det mesta utom reklamradiogröten. Lyssnar på klassiskt, A-ha, Zeljko Joksimovic, Dire Straits, Metallica, Enya, Evanescence, Alla Pugatjova, Benny Goodman och Allan Edwall. Och så nyttjar jag modern dansbandsmusik.

Dire Straits - helt riktigt - fruktansvärt bra låtar - fattar ej hur de gör..........
 
Det är inte samma kick längre när man köper (*host* tankar ner *host* ) en ny skiva nuförtiden. Det som var coolt när man var 16 har trots allt ristat in nån slags grundbult som hela ens själ och person vilar på... Kommer fortfarande ihåg känslan när man klev in på Lasse P i Luleå, flippade fram i nyhetsbacken tills handen vilade på den där nya Smiths 7"... man visste att man var först bland polarna att ha den, den ( och 99 % ) av alla andra plattor man skaffade...) betydde hela världen, då, just då när man visste att allt fortfarande kunde hända.


Hade nog några hundra LP skivor redan första året i gymnasiet, och kunde säkert texterna utantill på hälften av dem... nu vet jag knappt hur omslagen ser ut på det som för tillfället spelas i datorn :(

"Fuck your slow songs, and while your are at it fuck the fast ones too... Stupid oldtimers, your not doing anything new" :)

"betydde hela världen" Precis - dessa stunder var ju magiska....those were the days...........
 
För ett antal år sedan var jag aktiv musiknjutare, köpte skivor, har varit på ett halvdussin Hultsfredsfestivaler osv.

Men nu njuter jag av tystnad.
Att aktivt sätta på musik på stereon är något som nästan aldrig händer, bara tanken på att ha MP3-spelare när jag cyklar/springer är otänkbart och jag har usel koll på artister.

Men, låtar som fortfarande får igång mig är The River - Lok står när de andra faller och Helden*.

*...Und wir sind dann Helden für einen tag...
 
Det här utvecklade sig till en tråd av typen: Jag harsett dessa! Slå det den som kan!
Med tanke på min ålder och mitt musikintresse skull jag nog kunna komma med en del utropstecken. Men jag tycker det sklulle vara mer intressant (och kanske trådstartaren ockå?) vad ni tycker om dagens musik.

Själv väljer jag Amy Winehouse, Arctic Monkeys, Baba Blues, Bloc Party, Cat Power, Cinematic Orcestra, Feist, Jack Pernate, Jamie T (den absoluta favoriten), Johnossi, KT Tunstall, Miss Li, Regina Spector, Rufus Waiwright (fantastisk), RumbleStrips, Son & Daughters, White Magic m fl

Har ni hört dem?

undrar HåkanF
 
Det här utvecklade sig till en tråd av typen: Jag harsett dessa! Slå det den som kan!
Med tanke på min ålder och mitt musikintresse skull jag nog kunna komma med en del utropstecken. Men jag tycker det sklulle vara mer intressant (och kanske trådstartaren ockå?) vad ni tycker om dagens musik.

Själv väljer jag Amy Winehouse, Arctic Monkeys, Baba Blues, Bloc Party, Cat Power, Cinematic Orcestra, Feist, Jack Pernate, Jamie T (den absoluta favoriten), Johnossi, KT Tunstall, Miss Li, Regina Spector, Rufus Waiwright (fantastisk), RumbleStrips, Son & Daughters, White Magic m fl

Har ni hört dem?

undrar HåkanF

De flesta, men jag har inte sett nån av dom live ;)
 
Själv väljer jag Amy Winehouse, Arctic Monkeys, Baba Blues, Bloc Party, Cat Power, Cinematic Orcestra, Feist, Jack Pernate, Jamie T (den absoluta favoriten), Johnossi, KT Tunstall, Miss Li, Regina Spector, Rufus Waiwright (fantastisk), RumbleStrips, Son & Daughters, White Magic m fl

Har ni hört dem?

undrar HåkanF

Tyvärr väldigt få av dem. Amy Winehouse är bra, men resten kan jag inte ens genreplacera, vilket känns lite trist.
 
Senast ändrad:
Mina favoritband..

... är ju ganska många... men jag har några favoriter. Delar in utländsk kategori och svensk.

Utländskt:

- White Stripes, såg dem på Cirkus härom året... grymt bra, två personer som kan låta väldigt... mycket...

- Radiohead, live på hovet... Favoriter är The Bends, OK Computer och Pablo Honey (Creep!!) ... Är vansinnigt avis på Malin som såg dem på Gino 95 (?) och som dessutom fick äran att snacka med Thom Yorke i baren efter...

- Smashing Pumpkins för deras två första, såg dem dock för sent live, på Skansen... hade varit roligare att se dem under Siamese Dream tiden.

- Oasis, dom ägde ett tag... såg dem på Sjöhistoriska... missade Ginokonserten efter Definitely Maybe...

- Nick Cave - Murder Ballads, grymma texter.

- Elliott Smith... R.I.P... allt är bra..

- Paul Weller - Stanley Road och Wild Wood... såg honom på Lollipop 96...

- David Bowie - Ziggy Stardust.... Såg honom på Lollipop 97

- The Streets - Original pirate material... kul på platta... inte så kul live på Hultsfred

- Jeff Buckley - Grace

- Massive Attack... Gino konserten skulle man ju ha sett... blev mindre lyckade Hultsfred för något år sedan istället.

- Tricky - Maxinquaye... gick länge på förfesterna... spelas fortfarande.

Svenskt:

- Tomas Anderson Wij... Tommy och hans mamma, väcker känslor.

- Esbjörn Svensson trio... på kulturhuset, runt 96 oförglömligt... R.I.P

- Olle Ljungström - För Världens räddaste man, och för en oförglömlig konsert på ett fullspäckat Schenholms i Visby 05... Ebbot som gästartist.

- David Shutrick - för Finland, och dess sköna texter.

- Timo Räisänen... I´m Indian... upptäckte honom sent... live på Grönan 08

- Kent... som en trygg Volvo. Sett dem live en herrans massa gånger... roligast på Lollipop (97?) när jag stagedivade med en flaska apfelkorn (!) i benfickan... vakterna såg den och försökte ta den, publiken bar mig tryggt bakåt ;-)... Spriten smugglades in genom att simma över Getaren med en ryggsäck på magen,som sen knöts fast under bryggan, och fylldes på under hela festivalen...kall öl och sprit hela tiden... vilken rebell man var.

- Moneybrother, sett honom på Hultsfred och på Berns, Berns var bäst.

Puh!... finns givetvis fler... men dessa är de jag kan komma på nu... återkommer...

//Thomas
 
Det här utvecklade sig till en tråd av typen: Jag harsett dessa! Slå det den som kan!
Med tanke på min ålder och mitt musikintresse skull jag nog kunna komma med en del utropstecken. Men jag tycker det sklulle vara mer intressant (och kanske trådstartaren ockå?) vad ni tycker om dagens musik.

Själv väljer jag Amy Winehouse, Arctic Monkeys, Baba Blues, Bloc Party, Cat Power, Cinematic Orcestra, Feist, Jack Pernate, Jamie T (den absoluta favoriten), Johnossi, KT Tunstall, Miss Li, Regina Spector, Rufus Waiwright (fantastisk), RumbleStrips, Son & Daughters, White Magic m fl

Har ni hört dem?

undrar HåkanF

Oj, känner inte igen ett namn - måste kollas upp. Lyssnar mycket sällan på nya skivor som släpps - är i grunden en allätare - fastnar något så gör det.