• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vem kan leva utan musik ?

fantastiskt, vilka finsmakare det döljer sig här på utsidan, ni radar upp mina gamla hjältar (så när som på kraftwerk och någon till), jag hade gärna drukit grogg och lyssnat på rock'n roll med det här sällskapet. jag menar, jeff beck o grabbarna...
 
Jag tror jag skulle kunna leva utan musik. Lyssnar inte ofta på musik och sjunger inte själv. Ibland tycker jag musik bara är brus, dvs sådant man kan vara utan.

Sedan finns många minnen knutna till musik men jag är ganska så säker på att om musiken inte funnits från början så hade minnerna hängts upp på något annat sätt...

Jag skulle nog inte kunna leva utan böcker däremot.
 
öringen;385593 sa:
Hehe tackar!

Hur fasen kunde jag glömma Primal Scream på Hultsfred (90 eller 91?) Sonic Youth har jag till min stora sorg aldrig sett, inte heller MBV eller för den delen Bonnie Prince Billy!

Nice.. på screamadelica-turnén! Blev lite smått nostalgisk och var tvungen att plocka fram några gamla Pixies- och Swervedriverplattor..

Du var inte och kollade på några av de lokala förmågorna "när det begav sig"? Fireside? Bear Quartet? Fireside såg jag en gång på Kalmars nation i Lund, en liiten men högljudd spelning på den trånga innergården. Undrar vad grannarna tyckte. :)
 
Har du sett The Go-Betweens? Respekt får jag lov att säga!!
http://www.youtube.com/watch?v=30Kk54KUptc&feature=related

Jag har rätt många trevliga konsertminnen bl a en Bob Hund konsert på Universum i Umeå -93 alldeles i början av deras karriär, Primal Scream på palladium i Lund -99, The Wannadies på en tidig trästocksfestival i Skellefteå.. sonic youth, my bloody valentine.. Ramones i Skellefteå 94-95? Refused i Umeå 93, Bonnie ´Prince´Billy, Hellacopters 98-99.. Morrissey har jag dock aldrig sett och det är skam.

Några jazzkonserter har det blivit också, bland de mer minnesvärda Elvin Jones i Umeå 94, Wayne Shorter och Avishai Cohen i Umeå 06 och Mike Stern i Malmö nu i våras. Jazzfoto är en av mina "grejer", här finns en rad jazzbilder: http://djb.jazzfoto.se/

Jag jobbar ju även med klassisk musik så det blir en hel del sådant också. Opera är fantastiskt och då särskilt Wagner! :)

Det som låtit mest från högtalarna den senaste tiden har varit Habib Koité och Bamada, Orchestra Baobab, Arcade Fire (deras fenomenala album Funeral), Groove Collective och (som vanligt) en del jazz.. (ja groove collective är ju förstås också jazz)

Finns hur mycket som helst. :)

Synd att Hellacopters slutar - ett riktigt bra band - har ej sett dem.....gillar en del klassisk också.....
 
Nu kommer "åldringarna" Om jag inte minns fel på årtalet så var Dag Vag och Ebba Grön förlovade 1981. Då var jag och lyssnade på dom i Borgholm. skitbra! Sen kommer jag ihåg en konsert med Madness på Göta lejon nån gång i slutet på 70-talet, Lite tristare eftersom det var sittplatser.
Annars lyssnar jag gärna på svensk musik, några favoriter är Ola Magnell, Kjell Höglund och Anders F. Rönnblom, Samt diverse obskyr gammal progg.
Proggaren Pär
 
Jeff Beck, Frank Zappa, R.E.M, Ebba Grön, Red Hot Chili Peppers, Rammstein, Nina Hagen (till del;-) ), ZZ-top, Indians, Genesis, David Bowie............ Beror på vad man ska göra;-)

Hehe, hörde faktisk Marley 76 på Grönan, men vi kom inte in utan fick sitta utanför. På den tiden var det sport bland en del att planka in. Vakterna motade oss dock med brandslangen:)

Raskesven

Oj, Marley på Grönan - slog inte han publikrekord där 80 som står än idag ?
 
Jag tror jag skulle kunna leva utan musik. Lyssnar inte ofta på musik och sjunger inte själv. Ibland tycker jag musik bara är brus, dvs sådant man kan vara utan.

Sedan finns många minnen knutna till musik men jag är ganska så säker på att om musiken inte funnits från början så hade minnerna hängts upp på något annat sätt...

Jag skulle nog inte kunna leva utan böcker däremot.

Kör på - vilka författare läser du ?
 
Har du sett The Go-Betweens? Respekt får jag lov att säga!!
http://www.youtube.com/watch?v=30Kk54KUptc&feature=related

Jag har rätt många trevliga konsertminnen bl a en Bob Hund konsert på Universum i Umeå -93 alldeles i början av deras karriär, Primal Scream på palladium i Lund -99, The Wannadies på en tidig trästocksfestival i Skellefteå.. sonic youth, my bloody valentine.. Ramones i Skellefteå 94-95? Refused i Umeå 93, Bonnie ´Prince´Billy, Hellacopters 98-99.. Morrissey har jag dock aldrig sett och det är skam.

Några jazzkonserter har det blivit också, bland de mer minnesvärda Elvin Jones i Umeå 94, Wayne Shorter och Avishai Cohen i Umeå 06 och Mike Stern i Malmö nu i våras. Jazzfoto är en av mina "grejer", här finns en rad jazzbilder: http://djb.jazzfoto.se/

Jag jobbar ju även med klassisk musik så det blir en hel del sådant också. Opera är fantastiskt och då särskilt Wagner! :)

Det som låtit mest från högtalarna den senaste tiden har varit Habib Koité och Bamada, Orchestra Baobab, Arcade Fire (deras fenomenala album Funeral), Groove Collective och (som vanligt) en del jazz.. (ja groove collective är ju förstås också jazz)

Finns hur mycket som helst. :)

Riktigt bra foton - Mats Öberg och Morgan Ågren har jag sett live i Göteborg 96-97 - musikgenier........
 
Jag kan leva utan musik. Det görs fanimej ingen bra musik nuförtiden, så skiten som spelas på reklamradion är jag lika gärna utan.

Lyssnar jag på musik blir det allt från Vivaldi via Glenn Miller till Guns n roses.

/Ulf
 
Jag kan leva utan musik. Det görs fanimej ingen bra musik nuförtiden,
/Ulf

Det är inte samma kick längre när man köper (*host* tankar ner *host* ) en ny skiva nuförtiden. Det som var coolt när man var 16 har trots allt ristat in nån slags grundbult som hela ens själ och person vilar på... Kommer fortfarande ihåg känslan när man klev in på Lasse P i Luleå, flippade fram i nyhetsbacken tills handen vilade på den där nya Smiths 7"... man visste att man var först bland polarna att ha den, den ( och 99 % ) av alla andra plattor man skaffade...) betydde hela världen, då, just då när man visste att allt fortfarande kunde hända.


Hade nog några hundra LP skivor redan första året i gymnasiet, och kunde säkert texterna utantill på hälften av dem... nu vet jag knappt hur omslagen ser ut på det som för tillfället spelas i datorn :(

"Fuck your slow songs, and while your are at it fuck the fast ones too... Stupid oldtimers, your not doing anything new" :)