• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vem kan leva utan musik ?

Gymmet, tyngt, svetten rinner och musklerna värker och det känns som om man inte orkar en repetition till ens med bara stång. Då kommer Holy Diver med DIO i mp3:n, med den i öronen så orkar man vad som helst. Vem behöver anabola när det finns såna låtar!!!!
 
Gymmet, tyngt, svetten rinner och musklerna värker och det känns som om man inte orkar en repetition till ens med bara stång. Då kommer Holy Diver med DIO i mp3:n, med den i öronen så orkar man vad som helst. Vem behöver anabola när det finns såna låtar!!!!


En polare mötte Ronnie James Dio på Statoil (!) mitt i natten i Luleå en gång när DIO spelade där. Han sa att RJD såg ut som ett litet troll som hade brunnit..... typ 150 cm lång med tuperat svart risigt och tunt hår :)
 
Gymmet, tyngt, svetten rinner och musklerna värker och det känns som om man inte orkar en repetition till ens med bara stång. Då kommer Holy Diver med DIO i mp3:n, med den i öronen så orkar man vad som helst. Vem behöver anabola när det finns såna låtar!!!!

Har sett Dio vid ett flertal tillfällen och den lilla mannen har en röst som får håren att resa sig........plattorna han gjorde med Iommi och gänget är ju tidlösa - hur bra är inte de inte ? Heaven & Hell och Mob Rules ?
 
öringen;385597 sa:
Nu väntar vi bara på att nån riktig oldtimer ska säga: Bossen, konserthuset 75 eller Marley Grönan 76 :)

Rasken, ser att du kollar på tråden ;)

Ha ha, jag sâg Marley, John mc Laughlin, mfl.
Zappa spelade väl pâ Sklansen om jag inte är helt senil, det var bättre förr :)
Sâ gammal är jag.
 
Det här utvecklade sig till en tråd av typen: Jag harsett dessa! Slå det den som kan!
Med tanke på min ålder och mitt musikintresse skull jag nog kunna komma med en del utropstecken. Men jag tycker det sklulle vara mer intressant (och kanske trådstartaren ockå?) vad ni tycker om dagens musik.

Själv väljer jag Amy Winehouse, Arctic Monkeys, Baba Blues, Bloc Party, Cat Power, Cinematic Orcestra, Feist, Jack Pernate, Jamie T (den absoluta favoriten), Johnossi, KT Tunstall, Miss Li, Regina Spector, Rufus Waiwright (fantastisk), RumbleStrips, Son & Daughters, White Magic m fl

Har ni hört dem?F


Amy Winehouse låter bekant även om jag mäste erkänna att jag inte ens kan placera musikstil. De övriga skulle lika gärna kunna vara något produktnamn för schampo eller vad som helst ... ingen koppling till dem alls. Kanske kan ta det som skäl att kolla upp lite närmare.

Som gammal folkproggare brukar jag ibland skrämma upp kollegorna på kostymmöten med att lyriskt berätta om mina näbbstövlar, fårskinnssjackan, palestinaschalen mm. När jag sedan börjar prata om riktiga godingar som Träd, Gräs & Stenar, Hoola Bandola Band, Elda med Höns, Nationalteatern, m.fl. så tittar de på mig som om jag gått helt fel ... de stackarna.

Musik är en del av livet. Kul att se olika musiksmaker här. Några av mina favoriter är mindre kända här Sverige men mer välkända i England där de hör hemma : Albion Band är fantastiska (särskilt de äldre inspelningarna), Brass Monkeys blir bara bättre och bättre, Cock & Bull Band utvecklas ständigt på ett kul och intressant sätt, June Tabor (fantastisk sångerska med magisk röst).

När det gäller svenskt så tycker jag att Esbjörn Svenssons Trio är/var i en klass för sig. Sofia Karlsson och inte minst Sara Isaksson är också njutbara.
 
Det här utvecklade sig till en tråd av typen: Jag harsett dessa! Slå det den som kan!
Med tanke på min ålder och mitt musikintresse skull jag nog kunna komma med en del utropstecken. Men jag tycker det sklulle vara mer intressant (och kanske trådstartaren ockå?) vad ni tycker om dagens musik.

Själv väljer jag Amy Winehouse, Arctic Monkeys, Baba Blues, Bloc Party, Cat Power, Cinematic Orcestra, Feist, Jack Pernate, Jamie T (den absoluta favoriten), Johnossi, KT Tunstall, Miss Li, Regina Spector, Rufus Waiwright (fantastisk), RumbleStrips, Son & Daughters, White Magic m fl

Har ni hört dem?

undrar HåkanF

Hm... Gillar några av dina favoriter... främst Jamie T och Feist men tycker väl att de är för nya för att platsa på en allstarlista... men som nyheter... javisst!

//Thomas
 
.Själv väljer jag Amy Winehouse, Arctic Monkeys, Baba Blues, Bloc Party, Cat Power, Cinematic Orcestra, Feist, Jack Pernate, Jamie T (den absoluta favoriten), Johnossi, KT Tunstall, Miss Li, Regina Spector, Rufus Waiwright (fantastisk), RumbleStrips, Son & Daughters, White Magic m fl

Har ni hört dem?

undrar HåkanF

Cat Power har länge varit en stor favorit!! Mycket bra! De flesta andra du nämner har jag hört men inga jag direkt lyssnar på. Miss Li är förvisso mycket bra också. Amy Winehouse har jag lite svårt för.

Bland andra nyare skivsläpp de senaste åren kan jag nämna Andrew Bird - Soldier on, Gnarls Barkley - The Odd Couple, Sufjan Stevens - Seven Swans, Meg & Dia - Something Real och självklart (som jag nämnde tidigare) Arcade Fire - Funeral.

Känner mig dock inte lika uppdaterad i populärmusiken som jag var för en 10-15 år sen och lyssnar mycket på jazz och klassiskt nu men emellanåt slinker en del igenom. Man måste ju försöka hålla sig lite ajour! :)
 
måste ju...

Förstår och naturligtvis skulle jag också kunna "leva" utan musik. Jobbade ihop med en kille som var döv - dock ej helt. Han gillade musik och gick då och då på konserter.

nästan döv jag me...men gillar dock musik...men lever oftast utan den ändå...hehe...av naturliga skäl då...men...stod i somras längst fram på peace and love och upplevde six pistols...hehe...de har åldrats...*ler*...

kram anna
 
musiken oviktig

Är i mångt och mycket en allätare - utan musik skulle jag dö tror jag ![/QUOTE]



Jag lyssnar bara på musik om texterna är bra. Som exempelvis Påvel Ramels. Är man tillräckligt omusikalisk blir själva musiken ointressant.