Vem har ansvaret för rovdjuren?

mellpat; sa:
Håller med Torsten. Klimatet i vår del av världen är alltför dåligt för människor. Att fler och fler flyttar hit från varma områden leder för övrigt till påskyndad klimatförsämring pga ökad växthuseffekt från bostadsuppvärmning.

Men, varför flyttar folk hit om klimatet är alltför dåligt för människor?

ps. jag förstår ironi, kan bara inte låta bli att svara när ironin mer framstår som idioti än nåt annat ;). ds

Kriminell hundägare som låter sin vargliknande hund springa löst och/eller kriminell stat som inte tillräckligt beaktar dom svaga i samhället?

Exempelvis ensamboende eller barnfamiljer på landsbygden som är rädda för rovdjuren.

I Packat & klart förra veckan fanns ett inslag från Transylvanien http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6072 och som kan ses på Webb-TV (8/11). Några citat:

"Här lever fler björnar och vargar än någon annanstans i Europa. Rovdjuren är sedan länge en naturlig del av vardagen. Varje år blir tre till fem människor dödade av björn i Rumänien."

"Men själv är hon inte särskilt glad över att ha varg inpå husknuten. 'Om de är alldeles utsvultna på vintern och stöter på en människa då blir människan uppäten. De är farliga.'"

Verkar som jag fick valuta för TV-avgiften den veckan :)

mellpat; sa:
"Men själv är hon inte särskilt glad över att ha varg inpå husknuten. 'Om de är alldeles utsvultna på vintern och stöter på en människa då blir människan uppäten. De är farliga.'"

Verkar som jag fick valuta för TV-avgiften den veckan :)

Allt som sägs på TV är inte underbyggt med fakta.

Det finns exempel på att vargar angripit människor under krigsförhållanden. Men det finns vad jag vet inga sådan exempel i Europa sedan 2:a världskriget.

Thure

Kan så vara. Men om jag haft småbarn och bott på landet i dom nya svenska vargbygderna hade jag inte litat på att vargar är så dumma att dom inte förstår att småbarn är lätta byten.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg