Vem har ansvaret för rovdjuren?

mellpat; sa:
Kan så vara. Men om jag haft småbarn och bott på landet i dom nya svenska vargbygderna hade jag inte litat på att vargar är så dumma att dom inte förstår att småbarn är lätta byten.
Anser du att allt som eventuellt kan tänkas vara presumtivt farligt för människor under vissa omständigheter ska bort? Eller är det bara rovdjuren?

Raskesven
 
mellpat; sa:
Exempelvis ensamboende eller barnfamiljer på landsbygden som är rädda för rovdjuren.

I Packat & klart förra veckan fanns ett inslag från Transylvanien http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6072 och som kan ses på Webb-TV (8/11). Några citat:
.....
"Men själv är hon inte särskilt glad över att ha varg inpå husknuten. 'Om de är alldeles utsvultna på vintern och stöter på en människa då blir människan uppäten. De är farliga.'"

Verkar som jag fick valuta för TV-avgiften den veckan :)
Haha, det är f-n i mig komiskt vilka argument varghatare/vargmotståndare får ta till för sin sak. Lite i stil med "svag argumentation-höj rösten".

Raskesven
 
Haha, argumenten i TV-programmet var inte mina. Jag bara nöjsamt pekade på ett misslyckande för rovdjursvännerna i den pågående debatten.

Folk har ingen rätt att tillskapa nya faromoment för en utsatt liten grupp bara för sitt eget nöjes skull. Ägnar mig själv åt risksporten alpinklättring men vill inte ha sådana faror i vardagslivet, i synnerhet inte om dom vore påtvingade utifrån.
 
Med ditt resonemang får vi inte köra bil om det inte är livsviktigt, och hästar, kor, tjurar osv dödar en hel del varje år, även om dom inte äter upp barnen.

Kom in i matchen nu o upplev det verkliga livet, utanför Bröderna Grimm´s naturdokumentärer.
 
Klart att vi ska få - förutsatt att vi själva väljer att åka bil eller att möta dom djur du nämner. Jag vill inte mötas av en hungrig björn på förstugtrappan när jag strax ska gå ut och hämta tidningen i postlådan. Ok, risken är väldigt liten men den är också väldigt onödig.
 
Gör en vargstam situationen farligare för människor?

Jag tror inte det själv. Om det finns en påverkan av människors risker med en vargstam på säg 1000 individer i Norge och Sverige borde den om något ge mindre älgolyckor på bilvägarna.

Men olägenheter finns det är vi nog eniga om. Mest risker för tamdjur som får och jakthundar.

Thure
 
Tror att förnuftsargument väger lätt här. Rovdjursförespråkarna drivs nog främst av positiva romantiska föreställningar om en ursprunglig natur och motståndarna drivs av skräck. Därmed lätt att förutsäga vilka som kommer att vinna kampen i skogen. Motstånd utsiktslöst. Statsanslagen bortkastade.
 
Jag kan bara inte förstå hur man kan vara rädd för något som nästan inte finns.
Inte ens 1000 vargar skulle betyda att du skulle ha en rimlig chans att stöta på någon av dom och att den skulle vilja ha någon form av självvald kontakt med dig.
 
Haha, jag är inte rädd av mig och rädslor är förresten sällan så rationella att dom enkelt kan förstås.

Dom rovdjursrädda ska man inte köra över eftersom rovdjuren inte tillför något nämnvärt positivt. Dom kärnkraftsrädda ska staten däremot köra över, för att ta ett annat exempel. Jag gick för länge sedan ur Sv Naturskyddsföreningen eftersom dom motarbetade den miljövänliga energitekniken. Gör dom det fortfarande?
 
Raskesven; sa:
mellpat; sa:
Kan så vara. Men om jag haft småbarn och bott på landet i dom nya svenska vargbygderna hade jag inte litat på att vargar är så dumma att dom inte förstår att småbarn är lätta byten.
Anser du att allt som eventuellt kan tänkas vara presumtivt farligt för människor under vissa omständigheter ska bort? Eller är det bara rovdjuren?

Raskesven
Får mig att minnas nyhetsinslaget om tösabiten som mötte en varg på vägen när hon var ute och cyklade. Först grimaserade hon för att skrämma bort vargen. När det inte hjälpte stampa hon med foten i marken. Då drog vargen sin väg. Tösen var inte det minsta rädd. Inte blev hon uppäten inte. Men, vargen kanske var mätt?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg