Nu efterlyser du kanske färdigmat. Här är min lösning på problemet med lite receptinspiration. Jag har varit ute en hel del på rent vegansk kost. Dessutom verkar det som att jag är den enda som tycker det är viktigt att äta ekologiskt. Jag undviker också nudlar då de innehåller palmolja. Det här är några ingredienser jag brukar kombinera:
Basfett:
Cocosfett smält i kakformar av tunt papper för att sedan stelna i portionsbitar om 40g. Matoljemix med linfrö, solros och rapsolja till gröten.
Smak:
Grönsaksbuljong och kryddor, mineralsalt, torkad purjo, lök, vitlök, svamp, tomat, tomatpulver, torkade örter.
Kolhydrater:
Digestivekex, Pasta, Cous-cous, blåbärssoppa, egentillverkade powerbars gjorda på matolja för att de inte ska bli för hårda. Pulvermos, rotmos. Havregryn m quinoa.
Protein:
Sojakuddar/ granulat (finns numera på ICA i små gröna påsar). Röda linser, quorn, torkat ägg, torkad ost.
Dryck:
Varm choklad (eget recept), the, kaffe, svartvinbärstoddy (köps i Norge), ingefäradryck med torkade citronskal och honung (när man känner sig lite krasslig).
Kosttillskott:
Mitt val vegetarian som tyvärr inte innehåller D-vitamin. Kan du tänka dig gelatin finns det dock andra produkter i serien som gör det. Mineralsalt med kalium till gröten.
Snacks:
Mycket(!) Nötter. Speciellt pinjenötter är viktiga för vegetarianer. Torkad frukt, mörk choklad (magnesium). Fröer (solros, linfrö m.m).
En hel del av det här har ganska lång koktid. Koka upp alla ingredienser och häll i en matlagningstermos. Häll inte bara på varmt vatten då det verkar som att matvarorna genast kyler ner vattnet.
Några produkttips (allt är inte ekologiskt men passar en laktoovobaserad kost):
http://www.gotar.se/
http://www.ica.se/ICAs-egna-varor/V...a-egna-varumarken/ICA-I-love-eco/#contentarea (Pastaskruvar).
Det finns numera en soppasta med små stjärnor m.m. som innehåller ägg. Kan inte hitta den men de innehöll en del protein.
Knorr- vars hemsida inte fungerar har i Norge en tomatsås som är god till sojagranulat.
Då jag var ute som mest fanns funderingar att köpa en egen vacuumpackmaskin. Jag har istället använt plastpåsar och gjort egna färdigportioner med en liten våg. Zippåse och allt går att hantera med stora vantar.
Recept som kan förberedas i påse:
Pulvermos med sojakuddar:
1 påse pulvermos
70 g sojakuddar (jag trivs med att bara äta 30g protein/ måltid vilket enligt vissa forskare är max vad kroppen kan ta in på en måltid. Mer är således slöseri).
Torkad purjo.
1/2 buljongtärning.
1 portion cocosfett
Pasta med sojagranulatsås:
Pasta
Tomatsås i pulverform
70g sojagranulat
1 portion cocosfett
Torkad lök.
Mycket hemmariven parmesanost att toppa med.
Lunchsoppa i matttermos (varje dag):
Valfri pasta 125g (i ditt fall gärna med ägg).
70g sojakuddar
Torkad svamp
1 portion cocosfett
Torkad morot.
1 buljongtärning utan pappret på (ja, jag var trött en morgon och tyckte soppan var smaklös. Ta av allt sådant innan portionspåsen förpackas.
Variant på lunchsoppa/ middagsrätt (vilodag):
Quinoa
Linser
1 buljongtärning
Torkade grönsaker
Fett!
Cous-cous med tryck (!) (Mastigt, bra till vilodag):
Fullkornscous-cous
Hemmaskuren mandel enligt smak och behag.
Russin.
Buljongtärning eller goda örter.
Fett!
Tilbehör: Röda linser med röd currypasta eller pesto.
Pasta med cashewnötter:
Pasta
Krossade naturella cashewnötter
Grön pesto med pinjenötter
(Fräs gärna nötterna i stekpanna innan de hälls sist i pastan).
Pasta med pinjenötter:
Pasta
Pinjenötter (viktiga proteiner här).
Dill (tar bort någon konstig bismak i nötterna).
Buljongtärning
Fett
Gröt med tryck:
Havregryn med quinoa.
Torkad ananas
Solros, linfrö
Matfett
Frukostvariant (bråttomfrukost):
Kallrörd nyponsoppa
Müsli
Snacks:
Gör egna kakor. Blanda torkad frukt, nötter, mycket matfett och en müsli med mycket gryn i en skål. Häll i matfett. Grädda i ugnsform, kanske i 180 grader tills allt ser ut att ha grötat ihop sig. Häll ut på en skärbräda när det svalnat. Skär i portionsbitar och packa i smörpapper. Förvara i plastpåsar. De vill gärna svetta av sig fett.
Digestivekex med chokladöverdrag.
Digestivekex med svartvinbärsgelé.