veg.mat under vandring

Re: Sojaköttbitar

Norris; sa:
Provade för första gången sojaköttbitar på påskens Sarektur och de var helt OK, men personligen gillar jag nog döda djur bättre. Dock kommer sojaköttet att få följa med igen för att få variation och så slipper man ju torka djuren själv.

vilka sojaköttsbitar var det du provade? det finns de som funnits i halv eviget (sojapockar) som är väldigt hårda/kompakta och måste koka ett tag, sedan finns det ju lösare sojagranulat i olika storlekar. de passar helt klart för olika ändamål.

sojastekar är det ju dags att plocka fram så här års, se till att tryck ut så mycket vatten som möjligt ur dem innan de marineras bara.

tofu är en annan sojaprodukt om vi nu är inne på dem. det kan passa bra att grilla men inget jag rekomenderar till långfärden (utom möjligen i ngn pastasallad till första dagen man förbereder innan).

Fullkornsvälling

biologen; sa:
Alla ni som varit ute och vandrat förr..kan ni ge något tips på bra lättlagad proteinrik vegetarisk mat som man kan laga till på ett stormkök?

/ Johanna

Fullkornsvälling funkar även som kall och förser dig med det mesta...

Röda linser tycker jag inte är någon hit pga deras långa (i friluftssammanhang) koktid. Gör då hellre som Per W ovan och färdiglaga linsröror som du ugnstorkar.

Sojaköttbitar kan användas i det mesta men de fyller väldigt mycket i maten i förhållande till sin vikt, dvs det känns som att man ätit sig mätt på enbart soja trots att man inte fått i sig många gram. Alltså ett bra komplement men inte allena saliggörande.

Sojamjöl är riktigt hardcore, men kan blandas i det mesta. Ta inte för mycket, då smakar det vedervärdigt.

Välling har bra proteininnehåll, funkar både till frukost och som kvällsfika.

Mjölkpulver är inte heller dumt för att få i sig proteiner. Mysli kan köras som morgonmål med antingen pulvermjölk eller välling.

Drickchoklad (vattenblandad) som du antingen köper färdig (Ögonblink) eller mixar med mjölkpulver hemifrån är också ett välkommet tillskott.

Sedan finns det ofta en varierande mängd proteiner i de frystorkade soppor och (pasta-)såser som brukar vara basen i utemenyn. Kolla på förpackningarna när du handlar.

Strykarräven; sa:
Röda linser tycker jag inte är någon hit pga deras långa (i friluftssammanhang) koktid.

finns olika slags röda linser (finns t.o.m de som kan odlas långt upp i sverige), många klarar sig gott och väl på de sju-åtta minuter som pasta eller förkokt råris behöver, varför de går utmärkt att koka tillsammans.

Lång koktid på röda linser?

Även pasta brukar ta 10 minuter...men man kan göra så att man tar en burk med vattentät lock och blötlägger linsorna (kanske ihop med (snabb-)råris)vid eftermiddagsfikat. Sen är det kokt på nolltid på kvällen... vegetariska grytbitar kan man också blötlägga...

Sen häller man i en påse med "goda koppen" eller liknande för smaksättning....och torkade grönsaker om man nu orkar mixtra med det...

Ahaaa, tack för infon om mer snabbkokta linser. Får testa någon gång. Tror ändå inte att jag kommer att ta med dessa på tur, ety för mig är tio minuter fortfarande en lång koktid.
Den pasta jag tar med kokar aldrig mer än tre minuter. Couscous och potatismos behöver inte ens koka. Såserna är oftast sådana som man bara rör ut i hetvatten. Således skulle det kännas konstigt att sitta och koka linser, oavsett om det tar tio eller tjugo minuter. Sedan blir åtminstone jag väldigt mysko i magen av lite halvdåligt kokta linser (om man försöker fuska med tiden), vilket inte är helt praktiskt ute.

rosta snabbt solroskärnor, pumpakärnor och valnötter i olja+ vitlök/kryddor
det går att äta med cous cous.
pasta+linser lagar jag endast över öppen eld då man ju har typ oberänsad med energi.
jag vet inte om det är ok att snabbkoka linser då de är giftiga okokta.

kokosflingor innehåller mycket protein och kan ätas som godis eller till müsli.

Ifjol upptäckte jag Veggis torkade sojafärs (sojamince) i hyllan på ICA (http://www.veggi.se/sortiment.php). Jag använder den ofta som proteinkälla när jag inte hinner/orkar/vill torka eget inför vandringar. Den har för mig mest agerat substitut för köttfärs i pastasåser, olika sorters mexikanska grytor, tacofärs osv. Oerhört bekvämt och välsmakande om man förser den med för rätten lämpliga kryddor..

Veg. turmat

Jag själv, som är Vegan, känner igen det där rätt bra. Att hitta lätt och proteinrik mat för långa resor kan vara lite trixigt och ta tid. Förutom alla sojaprodukter som föreslagits, skulle jag även vilja tipsa om:

Seitan!

Går enkelt att göra egen Seitan under själva turen, och de enda ingredienser som behövs är; mjöl, vatten och din favorit krydda.
Olika kryddor (typ en såndär burk med en massa olika minivarianter av kryddor) är super bra, speciellt till ett tråkigt och smaklöst sojakött.

Skickar även med en PDF som någon tidigare la upp på detta forum (tack till denne person), så hoppas jag att du hittar något som funkar för dig! :)

Bilagor

• Vegetarisk turmat.pdf
    56.2 KB · Visningar: 390
Brukar ta med mig torkade sojagryn och blanda med frystorkade såser typ Blå Band (som ofta är veganska). Vill man lyxa till det lite extra kan plocka med sig sojagrädde som håller sig bra. Likaså funkar det bra med tartex och margarin på mackor (även om det är lite skrymmande). 2 eller 3 av Real Turmat är helt veganska och ytterligare några är vegetariska. Planerar att utvärdera ett nyinköpt mandelmjölkspulver och gröt på kommande turer....

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg