(...) Planerar att utvärdera ett nyinköpt mandelmjölkspulver och gröt på kommande turer....
Tipsa gärna om var du hittat mandelmjölkpulver. Det vore ett trevligt alternativ till kokosmjölk, som inte passar i all mat. Jag har hittills bara sett antingen mandelmjöl, som inte löser sig i vatten, eller mandelpasta, som beter sig som smör. Samma sak, när jag mal/mixar själv: mjölfasen övergår direkt i "smörfas", när jag försöker mixa finare.
Som någon redan varit inne på, är nötter och frön i alla former (naturella, rostade, mjöl, pasta...) ett av det mest proteinrika man kan ha med sig på vandring. Samtidigt som de är energitäta och hållbara, samt inte minst lätthanterliga och bränslesnåla, i och med att de inte kräver någon tillagning.
Jag använder ofta hemgjord torkad hummous med hög andel tahina som "huvudrätt" - den kräver inte heller någon kokning, eller ens varmt vatten, vid återvattning. Recept
här. Vill man inte koka, mixa och torka kikärter eller kladda med tahina, kan man faktiskt bara blanda mandelmjöl och färdigköpt kikärtsmjöl - resultatet bli nästan lika gott.
Vad man kanske inte tänker på, är att vanligt kakaopulver innehåller ca 22 viktprocent protein, och kakaomassa ca 16 g (mot att den innehåller dubbelt så mycket fett). Det går att köpa
osötad, ren kakaomassa - perfekt till matlagning eller egna energibars. Med finhackade rostade nötter/frön som "ballast" och ren kakaomassa som bindemedel får man ett sockerfritt och lätthanterligt näringstillskott med dryga 20% protein och energiinnehåll på 600-650 kcal/g. Tillsätter man lite extra
kakaosmör, blir konsistensen lite mjukare och energiinnehållet ännu högre.*
Även kokosmjölk, kokosflingor, jordnötssmör etc är proteinrika basvaror.
Icke-veganska proteinrika alternativ kan ju vara äggpulver (går att torka själv eller köpa dyrt
här), mjölkpulver, parmesan- eller granaost som man torkar lite extra.
* naturligtvis kan man ha med socker i någon form, om man nu trivs med det (jag gör det inte). Torkade tranbär kan vara jättegott att ha i.