veg.mat under vandring

gundj; sa:
Anledningen till att det är bra att känna till koppellängden är att alla fina smultron, blåbär, hallon osv inom koppelavstånd från stigen kan vara "marinerade" av förbipasserande hundar :)

det e otäckt med sanningar av den här klassen.. jag var lyckligare innan!!

Quorn

Quorn är både lättlagat och ger bra tuggmotstånd. Passar dock bäst i början av vandrings turen.
Vill du ha ett asieninspererat recept så är det bara att du hör av dig.

I hälsokosthyllan brukar det finnas ganska mycket bra torkad vegmat på påse, bland annat olika färssåser. Soppa på påse är också en bra bas, tomatsoppa med några nävar couscous i till lunch till exempel!

//Örjan

Linser!

Visst är det viktigt att få i sig ordentligt med protein även under typ fjällvandringar. Protein ger bl.a. bättre mättnadskänsla än kolhydrater.

Något som funkar kanonbra är att göra linsröror utifrån tycke och smak och torka ordentligt i ugnen. Ungefär som när man gör skorpor. På fjället är det bara att blötlägga ett tag, koka upp och låta dra ett tag innan intag.

Bönor går också bra att torka och är betydligt billigare än quornfärs.

/Per

Re: Cous-cous

Martin L; sa:
Vet inte hur proteinrikt det är, men cous-cous är väldigt enkelt och bra att ha med sig...

Precis... jag tycker att couscous är den ultimata basen för utevistelse. Litet, energisnålt, snabbt å smidigt! Och angående hur proteinrikt det är så gissar jag att det är lika proteinrikt som pasta då båda är gjorda på durumvete. Men man vill gärna kombinera detta med valfri lins eller böna för att få i sig fullvärdigt protein...
sååå... nästa utevistelse skall jag testa på det där med att torka egna grönsaker och varför inte baljväxter för att stoppa i portionspåsar med couscous!

Tack för en bra tråd!

vegfärs

Varför krångla med att torka bönor och annat, när man kan ta en färdig vegfärs i påse som innehåller sojaprotein?

Receptförslag

Cous-cous, soltorkade tomater (finns "torra" på påse), cashewnötter, hemtorkad paprika, riven parmesan (rekommenderas även på popcornen som man ju har med sig)...
Kanske lite grädde.

Knorr

Knorr ger ut soppor: Vitlök/persilja & cheddar&brocoli. Med lite extra mackaroner räcker en påse till mig och min sambo (som av någon kostig anledning inte äter kött). Annars som tidigare nämnt och BlåBands veggirätt...färsmix=veggibiffar & potatismos. Det är helt ok man blir mätt och det smakar gott som mycket annat i fjällen.....

Grünkernburger! Det är gott. Vet tyvärr inte vad grünkern (fritt översatt från tyska = grön kärna)) kan tänkas heta på svenska, eller om det finns att få tag på i Sverige. Vet Klager, Georg (Sachsaren) el kanske t o m Malindo?

/Håkan

vegmat + protein

när jag långvandrar så brukar jag göra färdigpåsar med t.ex pasta och linser eller ris och sojakött att äta på kvällen. har man vandrat ordentligt är ju allting gott, men annars kan man ju krydda med någon sojasås eller tomatgrejs. det som är bra med pasta, röda linser, snabbris (råris finns, och är godare) och sojakött (typ torkat granulat) är att koktiden är miminal.

sedan har jag alltid en påse med nötter, mandel, solrosfrön, russin, mörk choklad, hackade fikon och liknande i fickan. en sån påse och en flapjack brukar vara en bra lunch. det finns ju även färdigrostade sojabönor från risenta, själv tycker jag de är äckliga men jag vet att många tycker om dem.

på morgonen brukar jag äta gröt.

nu i övermorgon ska jag göra en långhelg upp till galdhoppigen och glittertind och då kan man ju ta med sig mer, och godare, mat eftersom jag inte kommer att traska omkring med det. vi ska t.o.m. lyxa till det rejält och ha med oss pilsner.

ser man till att få i sig antingen sojaprotein eller fullkorn (ex gröt eller bröd) + linser eller nötter/mandel så får man i sig fullvärdigt protein. det är viktigt att tänka på att man får i sig alla aminosyror, men det är egentligen inget problem om man inte lever på snabbmakaroner. och vandrar man bara någon vecka räcker det att man ser till att man får i sig tillräckligt mycket.

Sojaköttbitar

Provade för första gången sojaköttbitar på påskens Sarektur och de var helt OK, men personligen gillar jag nog döda djur bättre. Dock kommer sojaköttet att få följa med igen för att få variation och så slipper man ju torka djuren själv.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg