vegmat + protein
när jag långvandrar så brukar jag göra färdigpåsar med t.ex pasta och linser eller ris och sojakött att äta på kvällen. har man vandrat ordentligt är ju allting gott, men annars kan man ju krydda med någon sojasås eller tomatgrejs. det som är bra med pasta, röda linser, snabbris (råris finns, och är godare) och sojakött (typ torkat granulat) är att koktiden är miminal.
sedan har jag alltid en påse med nötter, mandel, solrosfrön, russin, mörk choklad, hackade fikon och liknande i fickan. en sån påse och en flapjack brukar vara en bra lunch. det finns ju även färdigrostade sojabönor från risenta, själv tycker jag de är äckliga men jag vet att många tycker om dem.
på morgonen brukar jag äta gröt.
nu i övermorgon ska jag göra en långhelg upp till galdhoppigen och glittertind och då kan man ju ta med sig mer, och godare, mat eftersom jag inte kommer att traska omkring med det. vi ska t.o.m. lyxa till det rejält och ha med oss pilsner.
ser man till att få i sig antingen sojaprotein eller fullkorn (ex gröt eller bröd) + linser eller nötter/mandel så får man i sig fullvärdigt protein. det är viktigt att tänka på att man får i sig alla aminosyror, men det är egentligen inget problem om man inte lever på snabbmakaroner. och vandrar man bara någon vecka räcker det att man ser till att man får i sig tillräckligt mycket.