Veckotävlingen

Det. blev inget fiske för frugan men jag hade en sån där dag som kommer sitta kvar i minnet. Plockade ur grejorna i bilen och håven som jag var säker på att den låg i bilen var ju inte med. Nåväl inga problem med det brukar ju vara småfisk som nappar men så vart det inte denna dag. Började med lire bottenmete och fick en vittling och ett par stensnultror. Stensnultror duger ju till kattmat så jag bytte till pimpelspöt med vertikalpirk och en liten 14-trekrok i kedja, agnade med ett par maggot och snultrorna högg direkt vid botten. Fick några innan blev ett rejält hugg, aha torsk tänkte jag släppte spöt ner på den lilla flytbryggan och drillade med linan i handen. Det är ju inte mer än ca 2,5m djupt vid bryggan och när jag fick upp fisken mot ytan fick jag en smärre chock, det var en riktigt fin öring som satt på kroken. Detta kommer inte gå bra tänkte jag eftersom håv saknades , att lyfta i 0,18 linan var inte att tänka på. Att greppa den med handen var enda chansen, bra med flytbrygga eftersom man är nära vattenytan. Fick in öringen ett par gånger men fick inte grepp på den, När den kom till bryggkanten för 3:e gången fick jag bra grepp och kunde landa den, då kom lite bendarr av spänningen. 51cm och vägandes 1530g avblodad vid hemkomsten vart storleken . Totalfångsten blev 1Öring, 7 Stensnultror, 2 Vittlngar, 1 Berggylta och en mindre torsk som simmar vidare = 52p Tyvärr jäklas mobilen så jag kan inte få fram kortet på öringen.

Tack för hjälpen med bilden Herman. Den lilla trekroken syns snett ovan bröstfenan, en av krokspetsarna hade rätat sig något.
Jag ser, men jag antar att den var korrekt krokad? Bara en rutinerad pimpelfiskare kunde ha landat den fisken med den utrustning du hade. Jag hoppas att fler än du och jag förstår det. Än en gång GRATTIS till en makalös fångst!

Det blir, som lättviktaren Harryson brukade säga, poäng. Fast bara elva (11) i just den här tävlingen.

Anmäler fiske idag.
Skulle prova att fiska djupt idag på en ny plats. Men där var det någon som lagt nät typ hela sträckan så blev inte så mycket fiskat där. Hittade istället en och annan plats som så lovande ut för öring och det visade sig stämma bra. Blandade typer av kontakter. Följare av bra storlek, hugg av rätt fin fisk som klev av och några små satt fast hela vägen.

Har träffat på tillräckligt med döda sälar nu för att känna igen lukten av dom. Det var något som inte luktade så angenämt och visst var det en ruttnande säl.

För tävlingen blev det 12 poäng med två öringar.

Jag ser, men jag antar att den var korrekt krokad? Bara en rutinerad pimpelfiskare kunde ha landat den fisken med den utrustning du hade. Jag hoppas att fler än du och jag förstår det. Än en gång GRATTIS till en makalös fångst!

Det blir, som lättviktaren Harryson brukade säga, poäng. Fast bara elva (11) i just den här tävlingen.
Jodå den vart korrekt krokad längst in i den mungipan som du ser på bilden. La bara pirken ock kroken på fisken för att se hur liten kroken var. Pimpelspöt är ca 34cm som jämnförelse. Härligt röd i köttet var öringen också. Inte extremfet men kom upp i ett Fultonvärde på 1,168.

Ja det är verkligen en imponerande prestation av @fiskarlennart
Den ligger mellan väldigt svår och omöjlig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Veckotävlingen - anmälningar Fiske 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg