Raskesven; sa:
Peifen; sa:
Jag tycker om att ha all packning inuti säcken.
Men ett blött tält med dunsovsäken låter inte kul.
Skall man ha det blöta tältet inne i säcken och resten utanpå?
Eller skall man packa vattentätt i den vattentäta ryggan?
Kanske bäst å stanna hemma så blir blir man inte våt
Jag förstår inte riktigt en del människors aversion mot vattentäta ryggsäckar. Om jag bestämt mig för en ryggsäck och får välja; vattentät säck med väv som inte suger åt sig vatten, eller inte vattentät säck med väv som suger åt sig vatten, allt annat lika, väljer jag den vattentäta säcken med väv som inte suger åt sig vatten. Finns det några nackdelar med en sådan som jag inte tänkt på?
Man kan fortfarande ha sin sovsäck i en lätt vattensäkrad packpåse och använda ryggan med vattentät väv som vanligt. Men, man behöver inget regnskydd. Är det torrt när man packar blir inget blött för att det regnar eller om man faller under ett vad. Och om ryggsäcksväven är som t.ex en del av Ortliebs vattentäta rullförslutningsbara packsäckar så pärlar ju bara vattnet av. En wettexduk så tar man de sista dropparna och så har man en torr rygga att ta in i tältet, utan att behöva hålla på med extra regnskydd till säcken. Och man samlar inte på sig mer och mer vikt under vandring i ösregn för att ryggsäcksväven börjar suga åt sig vatten.
Men, som sagt, kan man tänka sig några nackdelar med en ryggsäck som är vattentät och vars väv inte suger åt sig vatten, relativt en ryggsäck som inte är vattentät och vars väv suger åt sig vatten, allt annat lika?
Raskesven
Om en ryggsäck är vattentät, oavsett hur man definierar det, så skulle i alla fall jag föredra den framför en icke vattentät om de i övrigt är lika. Oavsett om säcken är vattentät eller ej så måste man packa på ungefär samma sätt men man slipper besväret med ett extra regnskydd.
Även om det nu kommer en vattentät rygga nästa år eller året därpå så skulle jag inte byta säck bara därför men när jag byter skulle jag definitivt ha det i åtanke som en av parametrarna. Men mitt nästa ryggsäcksval kommer nog att värdesätta vikten före vattensäkerhet gissar jag vilket innebär att en vattentät säck inte får väga alltför mycket mer.
Att jag sen tycker att en säck som är rensad på en massa detaljer som dragkedjor och annat borde vara enklare att göra både vattentät och lättare är väl en annan sak.
Det är helt klart att om man skall köpa en ny ryggsäck, och skulle hitta en vattentät säck med de rätta egenskaper och rätt pris. BINGO
Men jag använder vanlig rygga med tät påse i för allt som inte får bli vått + överdrag och det funkar.
Ortlieb har en serie täta säckar men jag vet inte om det finns i större än daypacks.