Vattentäta ryggsäckar?

Re: Plastpåse i säcken

erik_rask; sa:
Ett mellanting mellan svart sopsäck (som jag tycker klarar riv och slit för dåligt) och märkesspecifik innersäck (som jag förmodar går loss på ett par hundringar för t.ex. Klättermusens grejer) är en kraftigare plastsäck.

Det man kan göra här hemma är att ta en flygsäck på en flygplats. Används för att packa barnvagnar etc i. Kraftig plast och genomskinlig. Dock väldigt stor. Typ 150 l.
Sen klarar man sig ett par år med den...

Men jag tycker att det är bra att det kommer riktigt vattentäta ryggsäckar.

samme83; sa:
Pröva impregnera säcken...
en liten tanke bara.
/samme

Intressant... en impregnering som tätar sömmar och öppningar borde vara den största innovationen någonsin i friluftskretsar - men ändå har jag inte hört talas om den. Konstigt ;)

(Alla ryggsäcksvävar är vattentäta, men det betyder ju inte att säcken blir vattentät)

Vita plastsäckar?

AndreasBlomquist; sa:
Den nya Bora 95-modellen är mycket riktigt vattentät och dessutom har den en annan utomordentligt bra grej. Den är nämligen vit inuti och jag kan lova dig att det gör en värld av skillnad när man letar efter något. Man ser mycket bättre i den!

Min ryggsäck är naturligtvis kolsvart på alla håll.. :) Därför funderar jag på om det finns vita (ljusa) sopsäckar? Gärna lite kraftigare plast också. Jag kan få tag på genomskinliga säckar i olika storlekar, från en fabrik där halva familjen jobbar, men de är genomskinliga. Nån som har tips på var man kan få tag på vita säckar?

MVH

Min North Face Prophet, som är ljusblå/vit, är
långtifrån vattentät. Jag packar det mesta,
utom maten,
i två plastkassar eller avklippta sopsäckar.
Två, ty då kan jag lätt stoppa i den ena efter
den andra
i säcken utan att åbäka mig (jag packar det mesta
när jag är kvar i tältet). De saker som
behöver hållas torra är sovsäck (dun) och
långa underkläder. Kartorna - många! - lägger
jag i ett fodral av vattentät plast med förslutning
i änden. Det finns en fick för dem i säcken,
på dess ryggsida. Det var rätt blött i bärjan i Dovre
senast och jag hade inga problem med den saken

Är inte problemet att många ryggsäckar idag görs i vattentäta tyger (plastlaminerade) men sömmarna är ej täta. Det finns företag som gör "täta" säckar med både rullförslutning och annat men fortfarande så är ej sömmarna täta. I många fall kanske ryggan klarar att hålla tätt för att sömmar ligger så att vattnet leds bort eller ramlar av i normala fall. Men skulle man paddla kanot eller färdas med båt och det råkar vara lite vatten på botten så blir innehållet blött.
En rygga utan täta sömmar litar jag ej på men jag skulle gärna ha en.

Att hålla på och trassla med plastpåsar eller speciella vattentäta säckar känns gammalmodigt.
När Gore Tex jackorna kom slänge folk sina regnjackor för man inte behövde dubbla regnskydd, varför gäller det inte för ryggsäckar? Det behövs ju inget dyrt membran direkt. Skall jag använda rullsäckar kan jag lika gärna ha en lös ram jag binder upp alla säckar på.

Jag har länge irriterat mig på detta. Nu verkar det ju finnas säckar som skall vara tätade, men de kostar ju på tok för mycket (Arc'Teryx 5300:-, alldeles för mycket pengar).

mvh Niklas

niki; sa:
.....
Att hålla på och trassla med plastpåsar eller speciella vattentäta säckar känns gammalmodigt.
.....
mvh Niklas
En fördel med vattentäta säckar är att man kan ta ut de grejor man vill ha tillgång till och ha i tältet/kåtan, utan att behöva gå in i ryggsäcken varje gång man ska ha tag i något. Ligger grejor framme blir de annars fuktiga. Om jag ska stanna i lägret en heldag eller fler, trycker jag ner sovsäck och underställ som jag sover i, i en vattentät packsäck som får ligga i tältet/kåtan, och behöver inte trycka ner allt i ryggan som ligger i absiden. Detsamma gäller maten.

Ytterligare en fördel mad vattentäta packsäckar är att om ryggan öppnas när det är busväder gör det inget, eftersom allt som ska vattenskyddas är vattenskyddat oavsett om ryggan är öppen eller inte.

För mig som vanligen använder en kåta är det så att kåtan måste, i motsats til tält, packas som nummer två i huvudsäcken. Det betyder att jag får avvakta med kläder och mat tills kåtan är nerpackad. Sovsäcken går ner först, på högkant, men medan kåtan stuvas kan det regna in i ryggsäcken. Då är det nödvändigt att de grejorna är vattenskyddade innan de hamnat i säcken.

Tatonkas vattentäta rullförslutningsbara packsäckar är lätta och passar bra att ha i säcken eftersom de inte är så tåliga för yttre slitage.

Raskesven

Jag har en nyinköpt Arcteryx bora 80 som jag förmånligt fått min bror att köpa med från en resa i USA. 2800 kr är mer smakligt än 5900 kr. Hursomhelst har den en ännu bättre egenskap (förrutom att den är vit innuti) som jag inte sätt på andra ryggsäckar annat än möjligtvis en nät av resorband. Den har en så kallad "kangaro pocket".

Det är en utanpåliggande ficka som också är vattentät med drenering. En stor rackare på utsidan av ryggan att stoppa ner alla blöta skabbiga kläder man inte vill ha in i själva ryggan. Verkar mycket lovande. Håller med om att Arcteryx är väldigt dyra men jämfört med den Bergans jag hade tidigare känns denna som ett stort lyft, inte bara i materiel utan i funktion. Och då är nog inte bergans ett dåligt märke.

Känns som mycket pengar men nu med säcken i hand känns det också som det kanske är den sista ryggsäcken man köper :)

Svart säck...

Kanske ett besök på rättmedicinska för en vattentät och slitstark innersäck??? ;-)

Raskesven; sa:
niki; sa:
.....
.....
mvh Niklas
En fördel med vattentäta säckar är att man kan ta ut de grejor man vill ha tillgång till och ha i tältet/kåtan, utan att behöva gå in i ryggsäcken varje gång man ska ha tag i något. Ligger grejor framme blir de annars fuktiga. Om jag ska stanna i lägret en heldag eller fler, trycker jag ner sovsäck och underställ som jag sover i, i en vattentät packsäck som får ligga i tältet/kåtan, och behöver inte trycka ner allt i ryggan som ligger i absiden. Detsamma gäller maten.

Ytterligare en fördel mad vattentäta packsäckar är att om ryggan öppnas när det är busväder gör det inget, eftersom allt som ska vattenskyddas är vattenskyddat oavsett om ryggan är öppen eller inte.

För mig som vanligen använder en kåta är det så att kåtan måste, i motsats til tält, packas som nummer två i huvudsäcken. Det betyder att jag får avvakta med kläder och mat tills kåtan är nerpackad. Sovsäcken går ner först, på högkant, men medan kåtan stuvas kan det regna in i ryggsäcken. Då är det nödvändigt att de grejorna är vattenskyddade innan de hamnat i säcken.

Tatonkas vattentäta rullförslutningsbara packsäckar är lätta och passar bra att ha i säcken eftersom de inte är så tåliga för yttre slitage.

Raskesven

Vad väger packsäckarna och var köper man dem?

Re: Vita plastsäckar?

millimeter; sa:
Min ryggsäck är naturligtvis kolsvart på alla håll.. :) Därför funderar jag på om det finns vita (ljusa) sopsäckar? Gärna lite kraftigare plast också. Jag kan få tag på genomskinliga säckar i olika storlekar, från en fabrik där halva familjen jobbar, men de är genomskinliga. Nån som har tips på var man kan få tag på vita säckar?

MVH

Nej. Men jag vet att det finns. Mina föräldrar har några stora ljusblå sopsäckar i vedboden, dom är vita innuti.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jokkmokkguiderna Vattentäta bagar. Transportera 1
Raskesven Vattentäta packsäckar-erfarenheter Transportera 3
majjen Vattentäta packsäckar - lätta! Transportera 14
Egel Sy vattentäta säckar själv Transportera 1
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg