Vattentäta ryggsäckar?

tigertamjaren; sa:
Men just Vaude hade väl en vattentät rygga redan för något år sen, förvisso med tejpade sömmar?

Vaude hade faktiskt en vattentät rygga redan på 90-talet - den hette H20 nånting och fick European Outdoor Award. Men då var nog varken teknik eller marknad mogen.
(Jag minns nån mässrapportering i Utemagasinet)

Ännu en bild på en kommande heltät rygga, den här gången från en inte helt oväntad premiumtillverkare.
wrap_acc_pack.jpg

Alla sömmar och remfästen är svetsade eller limmade - inga stygn nånstans!
Tre storlekar, upp till 4000 cuin (65 L).

(Vissa hävdar att Asterixryggor som nyare Bora redan är vattentäta, dock utan att kunna berätta hur. Låter som säljsnack i mina öron)
[Ändrat av Nordesjö 2005-11-18 kl 10:10]

har nyligen köpt en addnature drybagrygga på 25 liter för rimliga 345 kronor (men helsvart):

L_TY_870.jpg

Har tänkt extrautrusta den med några externa nätfickor och flaskhållare och ev. limma fast en ryggplatta.

kommer användas för kortare aktiviteter över helger, ibland för kajak eller cykling, oftare för vandring.

det är nog inte så dumt att slippa bry sig om vattentäta packpåsar, innersäckar eller utanpåliggande regnskydd tror jag.

Paradigmeskifte?

Nordesjö; sa:
Ännu en bild på en kommande heltät rygga, den här gången från en inte helt oväntad premiumtillverkare.
wrap_acc_pack.jpg

Alla sömmar och remfästen är svetsade eller limmade - inga stygn nånstans!
Tre storlekar, upp till 4000 cuin (65 L).

(Vissa hävdar att Asterixryggor som nyare Bora redan är vattentäta, dock utan att kunna berätta hur. Låter som säljsnack i mina öron)
[Ändrat av Nordesjö 2005-11-18 kl 10:10]

Sökte en ny säck till skridsko åkning. En känd butik gav mej denna länken. En 40Liter skall kosta 3000 kronor, men dom kommer inte förrän i april. Det ser inte ut som något aprilskämt. Jag tänker vänta. Vattentät och lufttät med rullöppning, utan en massa fickor och skit. Produktionen kommer att vara begränsad så om ni går igång skall ni nog beställa nu!

Vet inte om länken funkar från detta inlägget, men adressen är rätt: http://www.arcteryx.com/ac2

Re: Paradigmeskifte?

SAABDRAKEN; sa:
En 40Liter skall kosta 3000 kronor, men dom kommer inte förrän i april. Det ser inte ut som något aprilskämt.
Nog ser det ut som ett aprilskämt med en 40-liters rygga för 3000:-. Eller är det bara jag som inte hänger med?

Ingen som testat att sy bärremmar på en vattentät påse med rullöppning och styva upp ryggdelen? Borde funka till inte så jättetunga bördor, och borde kunna sitta riktigt tight på ryggen.

Ferrino

Jag äger en av Italienska Ferrinos High-Labsäckar. Kvaliten är utmärkt och den står emot det värsta hällregnet utan problem. Super Couloir 80+10 heter den. Efter att ha tittat runt på nätbutiker så har jag hittat ett par tjeckiska ställen som säljer Ferrino, och andra märken också för den delen, till upp emot halva priset jämfört med fritidsbutiken.com som säljer Ferrino i Sverige. Som exempel säljer dom en sovsäck som använst av en Italiensk K2-expedition, priset i Sverige var över 7000 spänn, samma säck köpt i tjeckien kostar 3500. Jag har köpt ett lättviktstält därifrån, köpet var smidigt och leveransen utan problem. Jag rekomenderar både ryggsäcken och tältet, ett monster lite, till använding där vikt och kvalitet är det man prioriterar. Länkarna finns här på Utsidan, men sök på Google så hittar ni de bästa ställena.

Ciao, johan.

Re: Re: Paradigmeskifte?

Strykarräven; sa:
Ingen som testat att sy bärremmar på en vattentät påse med rullöppning och styva upp ryggdelen? Borde funka till inte så jättetunga bördor, och borde kunna sitta riktigt tight på ryggen.

Det finns ju sedan många år Bajabags med axelremmar. Några paddelkompisar hade för flera år sen en sådan, den var säkert på 50-60 liter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jokkmokkguiderna Vattentäta bagar. Transportera 1
Raskesven Vattentäta packsäckar-erfarenheter Transportera 3
majjen Vattentäta packsäckar - lätta! Transportera 14
Egel Sy vattentäta säckar själv Transportera 1
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg