Vatten flaska vs Camelback

Flaskor vs. Camelback

Jag är lat och använder flaskor så ofta jag kan då de är lättare att diska, men skall man långt eller multisporta kommer Camelen fram...
 
Bevis på att du är en "långkörare"

Puckel'n på ryggen är ju ett bevis på att du är en riktig långkörare. Vem kan cykla 10 mil på 1,5 liter vätska?
Om det inte känns bra ändå så får du väll köpa dig en cykel för 40 loppor så kommer du garanterat få respekt.
 
Bra tänkt!

Får bli en sån cykel, typ LA:s Trek kanske...

En annan sak jag tänkt på är prisskillnaderna mellan olika camelbacks, finns ju allt från 300 till 1000 spänn, är det mycket bättre plast i de dyrare, smakar mindre, håller längre? Annars så skulle jag gärna spara in några hundringar, det är ju inte brist på cykelgrejer att lägga dom på direkt, speciellt inte om jag ska köpa en dyr, respektingivande cykel...
 
Ni som kör med camelbacks, vilken modell skall man satsa på? finns ju ett otal att väla mellan, har främst kolla på rocket som finns på cyclecomponents, 2,1 L vätska skall den rymma och har plats för lite annat småt o gott också, är den vettig?
 
Camelback, Rocket

Hej,

Jag kör med Rocket och är mycket nöjd! Den sitter bekvämt och är såpass smidig att den inte skymmer ryggfickorna. Enda minuset är kanske packvolymen som är relativt begränsad när den är full med vatten. Räcker gott till verktyg och slang, men mycket mer ryms inte.
Se till att den plastskena som är i ryggen böjs på rätt sätt. Hade problem med min i början (ena bladet var konvext) vilket orsakade ont i ryggen. Löste sig enkelt genom att plocka loss den, lägga den i VARMT vatten och sedan forma den som den skall se ut (konkav). Enda alternativet är nog MULE, tyvärr är den betydligt större och skymmer ryggfickorna.

// Tobbe
 
Skiljer mellan märken

soundblaster; sa:
Ni som kör med camelbacks, vilken modell skall man satsa på? finns ju ett otal att väla mellan, har främst kolla på rocket som finns på cyclecomponents, 2,1 L vätska skall den rymma och har plats för lite annat småt o gott också, är den vettig?

Största skillnaden mellan olika märken tycker jag är munstycket. Tjejjen fick en McKinley vattensäck och den är helt hopplös att dricka ur. Känns som att dricka med ett trasigt sugrör ungefär.

Camelbacks munstycken är helt enkelt bäst :) men man kan ju ta ett CB munstycke och sätta på en annan vattensäck om man vill.

Jag har CB Mule och en Lundhags 25 endurance med plats för två 3 liters vattensäckar + 25 l packning. Mulen är kanon för dagsturer, dvs ingen övernattning, men den har en egenhet som gör den lite svårpackad om man vill ha med sig extra kläder eller ett par skor. Det finns nämligen inget packutrymme (lite överdrivet). Så länge det är småsaker du skall få med dig så är det inga problem för den har mängder med små fack och fickor för småprytlar. Vill du däremot ha med dig större saker som en termos, spritkök och/eller ett par skor så är den svåranvändbar.

I dom fallen så är Lundhagssäcken mycket bättre då den har grymt mycket packutrymme och väldisponerade meshfickor.

Det är med vattenryggor som med allt annat, fundera på till vilken cykling du vill ha den och välj sedan. Är det viktigt för dig att få med dig en termos, fika och några förstärkningsplagg så skall du välja en med större packvolym än mulen. Vill du bara ha med dig vatten, lite verktyg och nycklar så väljer du en som inte är särskilt mycker mer är en vattenpåse med bärremmar.

Sedan finns det vissa individer som hävdar att en ryggsäck inte har med cykling att göra, men det får stå för dom. Kallar man det sedan för töntigt så måste jag säga att jag har viktigare saker för mig att hålla på med än att kasta pekpinnar och moralkakor på folk. Dessutom så är man redan diskad och töntstämplad så fort man klätt sig i cykelkläder :)

/Mattias som ibland bara har en flaska, ibland har en MULE och ibland en 25 litersrygga.
 
Tackar för att du tog dig tid att formulera ett så långt svar åt mig :)

Cyklar inte direkt några dagsturer, inte än iaf, utan mer "ett par timmar turer" varför jag tror rocket blir schyst, har även tänkt använda flaska vid kortare turer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsbo Vatten/prylförvaring på långlopp Mountainbike 7
fibbla slang :: camelback? flaska? Mountainbike 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg