Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vart tog nickel vägen??
- Trådstartare niben
- Start datum
Lysande idé - man borde kunna specialbeställa en sådan pjäs så att den också kan duga som vandringsstav!nermander; sa:Polkagrisar är väl ett altenativ.
Intressant...
Marabou har slutat tillverka Nickel (sista tiden var det under Malaco-flagg och i rund form, vad jag minns), det vet vi, men finns det något bra alternativ?
Utkast kravspec:
• Hård sugkaramell
• Variation i smaker
• Högt energivärde (alltså en solid karamell, inget fluff. Jag misstänker att till exempel polkagrisar är för fluffiga).
• Varje karamell förpackad separat (annars klumpar de ihop sig när det blir fuktigt).
• Låg volym på förpackningen, så att den får plats i fickan.
(Snickers, kraftkakor och sånt går bort eftersom det är en annan genre. Tunnel eller kupol, liksom)
Marabou har slutat tillverka Nickel (sista tiden var det under Malaco-flagg och i rund form, vad jag minns), det vet vi, men finns det något bra alternativ?
Utkast kravspec:
• Hård sugkaramell
• Variation i smaker
• Högt energivärde (alltså en solid karamell, inget fluff. Jag misstänker att till exempel polkagrisar är för fluffiga).
• Varje karamell förpackad separat (annars klumpar de ihop sig när det blir fuktigt).
(Snickers, kraftkakor och sånt går bort eftersom det är en annan genre. Tunnel eller kupol, liksom)
Nordesjö; sa:Utkast kravspec:
• Hård sugkaramell
• Variation i smaker
Jag hittade på ÖB förut en stor påse (1 kg tror jag) med mer eller mindre runda karameller (tillplattade vindruvor ungefär), var och en i eget cellofanomslag. Fast efter nåt år hade de blivit väldigt kladdiga inuti sina omslag... Men de var jättebra, god smak på dem, friska syrliga. Lite dålig variantion kanske.
• Hård sugkaramell
• Variation i smaker
Om varje karamell ska vara förpackade separat så kan vi stryka låg volym från kravspec.listan. Det är ju bara till att ta med så pass många som man tycker är lagom för fickan eller var man nu vill förvara dem.
nermander; sa:Jag hittade på ÖB förut en stor påse (1 kg tror jag) med mer eller mindre runda karameller (tillplattade vindruvor ungefär), var och en i eget cellofanomslag. Fast efter nåt år hade de blivit väldigt kladdiga inuti sina omslag... Men de var jättebra, god smak på dem, friska syrliga. Lite dålig variantion kanske.
Ja på ÖB kan man hitta en del som passar in här, men Peter det är nog ett sundhetstecken att de inte håller hur länge som helst. Och hur i hela världen klarar du att spara på en påse karameller i över ett år?
Även i de tyska mat/stormarknaderna som börjar poppa upp här lite var stans går det att hitta en hel del som fyller alla kraven från listan. Men oftast är det även här storpack. Så det gäller till att äta ordentligt ifall man inte vill ha kletiga karameller mot slutet. Men det problemet löser sej själv om man har barn.
[Ändrat av strand 2005-05-09 kl 11:02]
Vem var det som skrev att HB bara gjorde hundgodis?björner; sa:"Mattsons konfektyr i Jämtland AB tillverkar dessa gammeldags nickel. De
håller till i Hackås, 063-770590"
En godistillverkare i Hackås luktar ju Hilleberg lång väg!
strand; sa:Peter det är nog ett sundhetstecken att de inte håller hur länge som helst. Och hur i hela världen klarar du att spara på en påse karameller i över ett år?
Består de till största delen av socker så är de ju rätt kraftigt konserverade så de lär inte bli "dåliga" av att ligga länge.
Påsen var stor och delades upp i mindre påsar (eftersom jag ville vara säker på att inte äta dem "i onödan"), en av dessa blev kvarglömd bland en massa prylar.
• Hård sugkaramell
• Variation i smaker
Hmm!!
Här kan jag nog hjälpa lite!
Jag flög med Nordic Airlink mellan Luleå-Umeå-Östersund, förutom att jag fick hörselproppar vid start så fick jag även karameller vid varje landning. Det var något ovala, stora som en halv tumme (eller en Wherters kola om man vill). De var i mängder av färger, svartavinbär var godast, varje karamell var inslagen i genomskinlig plast. Får bra betyg av mig, sög på den länge.
Ring Nordic Airlink, jag tror dom har huvudkontor i Umeå eller Luleå, de kan nog säga vart de köper sitt godis ifrån. Jag gissar att det är något grossist, eftersom många företag brukar ha liknande karameller att muta studenter med under företagspresentationer.
/nisse
Jag köpte godis på Hongkong trading, Kungsgatan i Stockholm, med kaffesmak! Där sparar man kanske in en eller annan kaffepaus. Man man missar iofs variationen i smak...Nordesjö; sa:Utkast kravspec:
• Hård sugkaramell
• Variation i smaker
nermander; sa:Sen huruvida det spelar nån roll för blodsockerhalten att de till största delen är gjorda av socker vet jag inte... men det är så liten mängd så frågan är hur mycket det märks? Nån diabetiker som vet?
Polkagrisar är väl ett altenativ.
Äh, det är ju sockret man vill åt. Om det är mindre socker du vill ha så tror jag inte att polkagrisar är rätt väg att gå heller
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
"Mini förpackningar" med mat, vart köpa? | Friluftsmat | 11 | ||
Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? | Friluftsmat | 2 | ||
Vart kan jag hitta bra recept? | Friluftsmat | 2 | ||
VA-Mat,Frystorkad mat. Vart köper jag det? | Friluftsmat | 21 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg