Vart tog nickel vägen??

Packningsgraden, Helge!

strand; sa:
Om varje karamell ska vara förpackade separat så kan vi stryka låg volym från kravspec.listan. Det är ju bara till att ta med så pass många som man tycker är lagom för fickan eller var man nu vill förvara dem.

Men grejen är ju att ett pappersrör av Nickeltyp (sampackning av individuellt inslagna godisar) optimerar utrymmet bra mycket bättre än om man lägger en lika stor mängd mäss-karameller (vilket ju annars är ett lysande och gratis alternativ) i fickan.

Werters lät ju som ett bra alternativ, förutom bristen på variation. Är varje karamell inslagen separat?

Det finns ju alltid de här plåtburkarns man köper på danmarksbåtarna finns i olika smaker fruk, mint kaffe osv bara att packa lagom mängd i påsar eller liknande.

sajberjohan; sa:
Det finns ju alltid de här plåtburkarns man köper på danmarksbåtarna finns i olika smaker fruk, mint kaffe osv bara att packa lagom mängd i påsar eller liknande.

Är det inte dom som brukar bli till en homogen massa om dom utsätts för fukt eller värme?

Men samtidigt är det en större risk för nerskräpning med individuellt förpackade godisar typ Nickel.

/Ulf

Wolf25; sa:
sajberjohan; sa:

Är det inte dom som brukar bli till en homogen massa om dom utsätts för fukt eller värme?

/Ulf

Vet inte exakt vilka Johan tänker på men de som jag brukar handla där är det något vitt puder på så att de inte klibbar ihop. Har dock inte testat i hårt väder.
Sen är det kanske inte riktigt UL att springa med plåtburkar i fickorna, men det är väl en smaksak.

/g

strand; sa:
Vet inte exakt vilka Johan tänker på men de som jag brukar handla där är det något vitt puder på så att de inte klibbar ihop.

Det där "pudret" brukar vara nån form av socker tror jag, för att de inte skall klibba ihop i burken. Om det försvinner så klibbar de....

Även om det vita pulvret inte klibbar så lär det väl klumpa ihop sig om det blir fuktigt? Socker är socker.

Om det skall vara nåt mångfunktionellt godis ska det ju klara av att ligga i fickan när man knatar omkring i 100-procentig luftfuktighet och 35 grader.

Det tror jag att Nickel skulle klara. (snyft)

Nordesjö; sa:
Även om det vita pulvret inte klibbar så lär det väl klumpa ihop sig om det blir fuktigt? Socker är socker.

Om det skall vara nåt mångfunktionellt godis ska det ju klara av att ligga i fickan när man knatar omkring i 100-procentig luftfuktighet och 35 grader.

Du har kanske för hårda krav Martin, här har kommit in en del bra alternativ, men du blir ju aldrig nöjd.
Tror inte ens Nickel håller för dykning i tropisk miljö. Annars ska du få ett tips till. Sug på en sten, inte UL det heller men å andra sidan klarar man 14 dar på samma ;)

sajberjohan; sa:

Lite nostalgi där med ang dom burkarna. Men dom går ju inte heller att hitta här norröver.

Men vad finns där nu för sorts substitut för Nickel?
1. Polkagris
2. Werthers Gräddkola
3. Dom där i plåtburkar
4. Sten :)

Nordesjö; sa:

Brukade inte Nickel sitta fast i omslagsplasten efter ett tag i fickan?

/Ulf

Jo visst kunde Nickel klibba ihop fast den låg i plast.
Det hände ibland att man glömde kvar några stycken i fickan efter ett biobesök, och när man sen (med stor glädje) hittade dom efter ett par tvättar var dom inte helt lätta att få loss..
Men jag tycker ni glömmer en av de viktigaste aspekterna - spänningen! Nickel låg ju förpackade i en avlång förpackning så man visste aldrig vad nästa smak skulle bli! Hade man riktig tur så kom det ett par av de ljusgula i rad - ibland var de inga alls..
Med burkar o påsar blir det som med Alladinaskarna - en massa rom-russin som ligger kvar innan man kan lyfta på locket o börja på nästa nivå..
/ Ulf

strand; sa:
Du har kanske för hårda krav Martin, här har kommit in en del bra alternativ, men du blir ju aldrig nöjd.

Precis! Om man aldrig är nöjd blir man inte heller besviken - och man för utvecklingen framåt.
Om man är nöjd beror det på att man har missat nåt :)

(Men jag var ju faktiskt smånöjd över Werters! Sådeså!)

Fast det där som Ulf snackar om glömde jag - att man liksom inte vet vilken smak som ska komma upp härnäst!
Det förgyller ju helt klart!
Dessutom var Nickel-förpackningen snygg.

Godisautomat

Jag köpte en gång Nickel i en godisautomat. Eftersom solen hade legat på var godisen (Nickel) kladdig och i det närmaste oätbar.
Även om jag bara gjorde detta misstag en gång, ska man inte lura små pojkar genom att sälja godis som varit utsatt för solsken.

Dom hade förmodligen chokladkakor, Plopp mm i samma automat. Och hur choklanden var kan var och en räkna ut.

Per Brune

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg