Vart tog nickel vägen??

Ursäkta urspårningen, men jag har ett bittert minne av det där med att lura småpojkar;

Som barn följde jag ibland med mina föräldrar på bondauktion. Inte så roligt. Men det brukade å andra sidan alltid finnas korvgubbe. Korvgubben brukade också ha sockerdricka.

När jag en gång på auktion i Wattholma fick pengar till sockerdricka visade den sig vara slut. Korvgubben plockade dock fram Club Soda till mig och kompisen (eller syrran var det nog). Vi var obekanta med drycken, men korvgubben talade om att det var som sockerdricka...

Jag minns fortfarande besvikelsen. Club Soda var ju för ett barn närmast odrickbart! Mina föräldrar tyckte att korvgubben var en tölp men lät det också stanna vid det. Jag är ingen förespråkare av våld, men jag känner så här, snart 40 år senare, att den korvgubben borde ha fått lära sig att man inte ska lura små söta barn...

Slut på urspårningen!

Nordesjö; sa:
Även om det vita pulvret inte klibbar så lär det väl klumpa ihop sig om det blir fuktigt? Socker är socker.

Om det skall vara nåt mångfunktionellt godis ska det ju klara av att ligga i fickan när man knatar omkring i 100-procentig luftfuktighet och 35 grader.

Det tror jag att Nickel skulle klara. (snyft)

Tyvärr, nickel är nog helt anpassat för bruk i subarktisk miljö...se bara:

"Deposits of Nickel were found 1921, after Petsamo became a part of Finland, and in 1934 it was estimated that the deposits contained over five million tonnes of Nickel. Mining operations started in 1935 by Canadian and French corporations."

Däremot tror jag att...öh...Leijona Tjärpastiller kan fungera bra i varm väderlek, varför skulle det annars vara ett lejon på burken?

//J

Jag testade Werters på "rulle". Inte alls dumt - uppfyller de flesta Nickelersättningskriterierna förutom själva variations- och överraskningsbiten.

Samtidigt har alla tråkiga mässor fått ett nytt syfte - att samla på sig energitäta gratiskarameller!

Oj oj. Hela fem sidor om Nickel...

I varje fall, inom FM har många förband ersatt "godistypen" Nickel med Mentos - the freshmaker.
Alldeles lysande egentligen!
Godis och en bättre andedräkt för alla smutsiga soldater!

Nickel! Varför har du övergivit mig!

Alla jag älskar försvinner! anabola marie kexen. Guld Burkarna. Och nu Nickel.

Du har så rätt !
Nicvkel gammeldags fanns i 35 :an Drakens nödpacke, jag har kvar en hel sådan, Den hette ju Gammeldags, det var blandade smaker, nu är den ju verkligen gammeldags om man så säger...men jag tvekar inte att smaska på den, sådana där hårda karameller håller väl i stusen år..

Det finns mer försämringar i affären tex Toy som förr var en platt förpackning med ett plastfönster på så man kunde se hur många tuggummi man hade kvar, nu är det ett foto på fönstret...., sedan har vi chokladen Tarragona, den var packad i ett härligt gnisslande brunfärgat plastmaterial, chokladen smakar ju inte likadant utan gnisslet från celofanet...suck, sen är det Bros, sådan där Mjölkshoklad med luftbubblor i, vart tog den vägen ?, och de där små flerfärgade tuggummina som smakar jättegott i tre sekunder, var är dom ?, o de där Bubblegum mä tattobilder i ?, o de där med en liten miniserie i som va rolig...Fotbollsklubborna ?, Tefat av ngt slags papper med surt pulver i ????, Punchflaskorna ???,Och den gamla Twistpåsen med de där gröna avlånga knapriga krokantstängerna i ???, nu är ju Twistpåsinnehållet ett stort skämt, stackars barn nuförtiden o behöva svälja sån skit när de ser en film på bio...., Och de där små fyrkantiga glassarnamed smaker jordgubb,vanilj,choklad, de rann jämt ner över handen innan man hann o glufsa i sig den..., Festis den där trekantiga med alldelses för lite i, så man var ännu mer törstig efteråt man druckit den...Raketosten ?, Kalaspuffar o andra sorters goa flingor med plastbyggsatser i ???,
Iglo- is glassen, fanns med coca colasmak o jordgubb, ,dubbla var dom, så man fick två glassar så man kunde dela med en kompis....,Kalle Anka Juice fanns i frysdisken, runda pappburkar, bara o blanda innehållet med vatten, perfekt på skogsturer...Rymd, ett saftdryckspulver som man blanda med vatten, fanns i flera läckra färger..? Chokladcigaretter som låg i en ask som liknade vanliga cigg, fanns även som lakrits, det var papper runt ciggen som man jämt åt upp för man orkade inte pilla bort det tunna papperet... och på tal om Rödvin, det där körsbärsvinet från Danmark med ett lite vinglas i mässing som satt i en svarvad trä-rundel på flaskan, nu är hela jävla kitet i plast, !!!!hur ska det gå för alla som föds ?....de var tider det när det begicks sig...framtiden blir aldrig som förr....suck....

Senast ändrad:
I Peters nostalgirapsodi saknar jag

förutom Nickel och 1kronas 100g chokladkakor, 15öres päronglassar doppade i choklad, passade illa i packningen, men väl i storlek. Leicor till 437:- etc..... men å andra sidan var min första månadslön 400+

För att inte tala om glassen man köpte som var som en boll med lock på. Det medföljde då en sked. De blev förbjudna (kommer inte ihåg varför, nån som vet?). I vilket fall så tippade de av glassarna på en sopptipp (då man fick göra sådant). Till sist fick de kalla in jägare med gevär, varför!?? undrar ni. Jo, råttorna på tippen hade upptäckt dessa läkerheter, lyckades få upp locken, äta glassen och....... fastna med huvudet i bollen. Så det sprang omkring massa olika bollfärger på tippen. De skulle vara roligt att själv fått se hahahahaha.

förutom Nickel och 1kronas 100g chokladkakor, 15öres päronglassar doppade i choklad, passade illa i packningen, men väl i storlek. Leicor till 437:- etc..... men å andra sidan var min första månadslön 400+

Vafanken, de missa jag !, min första lön va 8 kr, 12 om jag jobba över, hyra 350 kr , möblerat i en källare...jobba i djurparken, snodde 3 ägg från de afrikanskaHjälmpärlhönsen varje morgon till frukost, de va nästan bara gula i dom,men goda, en italienare som jobba där skar ut kött från tigrarnas mat, självdöa kor, han sa de smaka bra..jag tyckte han va vidrig, vi hade en värmefläkt som tinade kadavren, de var ju frusna, det luktade faan om köttet, jag smakade aldrig...då hade nog inte jag suttit här o skrivit....om ledningen vetat det här kanske vi skulle fått påökt så inte vår usla lön kom ut i tidningen...mitt första tv spel, beg 200 kr, va en stor tung låda med en plast man satt på tv rutan, de var två vita streck som man spelade ping pong med, skitavancerat mao...o så klagar ni på grafiken på de nya spelen ?,

För att inte tala om glassen man köpte som var som en boll med lock på. Det medföljde då en sked. De blev förbjudna (kommer inte ihåg varför, nån som vet?). I vilket fall så tippade de av glassarna på en sopptipp (då man fick göra sådant). Till sist fick de kalla in jägare med gevär, varför!?? undrar ni. Jo, råttorna på tippen hade upptäckt dessa läkerheter, lyckades få upp locken, äta glassen och....... fastna med huvudet i bollen. Så det sprang omkring massa olika bollfärger på tippen. De skulle vara roligt att själv fått se hahahahaha.

Den va bra Ödet, den ska jag dra vid nästa möte med de gamle i oktober (paddling)Ha ha ha ha ha jag ger dig en 5 minutersteckning som tack, så du kan se hur det nog såg ut...

Bilagor

• glasstipp.jpg
    glasstipp.jpg
    44 KB · Visningar: 932

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg