Vart tog nickel vägen??

lapetter; sa:
strand; sa:
Wolf25; sa:
Har för mig att det fanns Nickel på lösvikt i affären då jag skulle köpa godis till påsk. Dom såg i alla fall ut som Nickel, men det kanske är någon piratkopia?
/Ulf

Billiga massproducerade kopier ska man akta sej för i friluftssammanhang.

Har alltid själv en påse Fisherman i fickan när jag är ute. Men då ska det vara originalet.

Helt rätt. Du måste tänka på säkerhetsaspekten. Om nånting går snett med din billiga kopia så kan du hamna i en riktigt farligt läge. Nä, köp original och beprövade grejor. Nån som förresten vet om Hilleberg gör godis?

Hilleberg gör bara hundgodis. Finns inte labrador i hela Sverige som kan motstå en tugga. Kan tänka mej att även piratkopier duger i detta sammanhanget.

Tyvärr envisas Hilleberg med att ha 3-lagers GoreTex som omslagspapper, det prasslar fasligt på bion, och stör även andra fjällvandrare...

Tiderna förändras!

Jag vill också minnas att det var nickel kadmium som gällde men numera tycks det mest var nickel-metall-hybrid.

Dock tycker jag du ska satsa på alkaliska för längsta livslängd...

/A

man ur huse

Dax att gå manurhuse och få stop på avvekling av gamla beprövade produkter. Jag skriver under direkt!

Smakerna

Har för mig att det fanns olika smaker på Nickel.
En violett (Viol ?) en röd (smak ? ) och ytterligare en färg (smak)

Ytterligare en förpackning som innehöll alla 3 (?) smakerna med 2 och 2 i varje smak efter varandra. Gick det 12 st i en förpackning ?

Hjälpt till att utreda detta barndomsminne.

Per Brune

Att köpa några andra karameller i brist på Nickel är faktiskt inte så lätt som det låter, tittar man i de vanliga godishyllorna i butikerna så finns det knappt några hårda karameller numera.

Anledningen får man väl spekulera i, men en toeri kan ju vara att de räcker för länge (d.v.s. säljer mindre). Sega grejer går åt fortare och säljer därmed mer?

Men det är ju därför man vill ha dem som vandrargodis, åtminstone för min del, man kan gå och suga på dem länge. Sen huruvida det spelar nån roll för blodsockerhalten att de till största delen är gjorda av socker vet jag inte... men det är så liten mängd så frågan är hur mycket det märks? Nån diabetiker som vet?

Polkagrisar är väl ett altenativ.

Re: Smakerna

Brune; sa:
Har för mig att det fanns olika smaker på Nickel.
En violett (Viol ?) en röd (smak ? ) och ytterligare en färg (smak)

Ytterligare en förpackning som innehöll alla 3 (?) smakerna med 2 och 2 i varje smak efter varandra. Gick det 12 st i en förpackning ?

Hjälpt till att utreda detta barndomsminne.

Per Brune

Nu är väl min barndom inte riktigt lika avlägsen som din Per (med det menade jag inte att jag tycker du är gamal utan bara att vi nog refererar till olika tidpunkter) men vad jag minns så fanns nickel i frukt och gammeldags och båda sorterna innehöll en blandning av olika färger (smaker).

Denna minnesbild bekräftas också av TV-serien "Percy Tårar" från 1996 där Percy i en scen försöker bjuda på fruktnickel under ett biobesök. Ingen nappar på förslaget varpå han säger "jag har gammaldags också..."

/Andreas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg