Vart tog nickel vägen??

För att inte tala om glassen man köpte som var som en boll med lock på. Det medföljde då en sked. De blev förbjudna (kommer inte ihåg varför, nån som vet?). I vilket fall så tippade de av glassarna på en sopptipp (då man fick göra sådant). Till sist fick de kalla in jägare med gevär, varför!?? undrar ni. Jo, råttorna på tippen hade upptäckt dessa läkerheter, lyckades få upp locken, äta glassen och....... fastna med huvudet i bollen. Så det sprang omkring massa olika bollfärger på tippen. De skulle vara roligt att själv fått se hahahahaha.

Jag kommer inte ihåg en boll, däremot Solero shots:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Solero
http://www.gb.se/nostalgi_year.asp?year=2002

Jag måste tipsa, sidan med GB nostalgi är en riktig "godbit". Fick hela familjen att minnas. En "Storstrut" kostade 1,50:- 1970. Stortrumma är också ett klockrent barndomsminne.

Tärning kan det ha varit förstås:

http://www.gb.se/nostalgi_year.asp?year=1969#

Senast ändrad:
Nu blev jag ju lite osäker när jag inte hittade min "boll". Tärningen 69 hade ju kunna varit något (hehehe, vad är tärningen 69 för något nytt hehehe).

Men nä, jag tror nog att det var en boll ändå. Jag har sökt på nätet, men hittar inget bra sätt att söka det på.

Vi är utsatta för en komplott :cool:

Min favoritläsk har försvunnit från marknaden.
Min favoritmjölk har försvunnit från marknaden.
Min favoritglass har försvunnit från marknaden.
Min favoritjuice har försvunnit från marknaden.

Nu dricker jag inte mycket alkohol men jag ger mig sjutton på att om jag tyckt om alkohol så hade min favoritsnaps och favoritöl också försvunnit från marknaden.

Per

Skummjölken , den var härligt urvattnat blå i färgen, garanterat lite mjölk för pengarna...

Och White Horse Whiskyn, etiketten hade en vit sovande häst på bilden, hästen började skritta efter första glaset, sen trav...
sedan fick hästkräket spatt och började skena, då gällde de o hänga med så man inte föll av liggunderlaget...som böljade fram o tebaka...
på morron stod han o sov igen, fast på nosen, blekare än nånsin....

"Glassboll"

Jodå det fanns en glassboll också, det var före tärningens tid.
På sommaren åt vi först glassen sen använde vi bollarna när vi spelade land-bandy...

Å ljuva barndomsminnen...bollen togs bort (om jag minns rätt) för att plasten var giftig..
Som den mesta plast på den tiden...långt senare kom efterträdaren i ett ogiftigt plastfodral.

Plastbollen var av hårdplast så den var bra som bandyboll..
Däremot tärningen som var av mjukplast och fyrkantig var värdelös att spela med :)

Varför den inte är med på deras bilder vet jag inte...

Glassboll fortsättning

Såg att glasskartorna bara sträckte sig till 1967 så glassbollen kan ha varit med 1965 eller 1966.
Googlade runt lite men hittar inget om den, tyvärr..

Då är vi två med minnen från bollen, bra.

Däremot så tror jag faktiskt att deras planscher inte stämmer! jag vet nämligen när jag hälsade på en kusin på deras land, där åt vi dessa. Detta var i början av 1970-talet (helt säker). Så mellan 1970 och 1975 måste den funnits och försvunnit.

Du är förlåten för allt du tänker göra hehehehe.

Fast vad knepigt, kan det vara så att det var trollhätteglas som även hade bollarna på 70-talet tro? Och att GB försökte snylta med tärningar?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg