Vargjakt i verkligheten

?

Ett revir kan vara 100.000 ha varierar beroende på revirtäthet- vårt normala jaktområde är 2000 ha.
Därför går man ihop med flera områden vid rovdjursjakt.
Ett revir dödar en älg var tredje dag, alltså ca 110 st/år. Det gäller oavsett om det är 2 eller 10 flocken (med viss justering)
Grovt sett motsvarar det ca 20 jaktlags uttag av älg.
Om vargtrycket på älg blir för stort så ställs älgjakten in helt.

Vargarna i värmland har ökat i antal de sista åren. Om de skulle ta så många älgar att älgjakten snart kommer att ställas in, hur kommer det då sig att antalet älgar som får skjutas har ökat de senaste åren? Med ditt resonemang borde det vara tvärtom.
Jag får inte ihop det, får du?

Erik.

http://www.vf.se/Arkiv/Nyheter/Allman/2009/08/Fler-algar-an-normalt-far-skjutas-090819.aspx

Vad menar du med hyfsad genuppsättning och fullt friska? Du är väl medveten om att den skandinaviska vargstammen härstammar från tre individer (förutom den enda (eller var det två) nyligen invandrade) och att den genomsnittliga inavelsgraden är högre än vid ren helsyskonparning?

Antagandet är om dom teoretiskt skulle ha 100% fullt friska gener.
DVS är det generna allt hänger på?

Vargarna i värmland har ökat i antal de sista åren. Om de skulle ta så många älgar att älgjakten snart kommer att ställas in, hur kommer det då sig att antalet älgar som får skjutas har ökat de senaste åren? Med ditt resonemang borde det vara tvärtom.
Jag får inte ihop det, får du?

Erik.

http://www.vf.se/Arkiv/Nyheter/Allman/2009/08/Fler-algar-an-normalt-far-skjutas-090819.aspx

Ja det stämmer med min erfarenhet också. Älgarna har ökat i antal beroende på eftersläpning
i tilldelning. För ca 5-7 år sedan fanns ganska lite älg och det senaste åren sköts för lite.
När sen uppgången kommer, som man själv anar på skogsvandringar, så har myndigheterna
för lång startsträcka...
I vargrevir däremot är det helt annorlunda, dom måste ge dom sista älgarna till vargen.

I vargrevir däremot är det helt annorlunda, dom måste ge dom sista älgarna till vargen.

Vad grundar du det resonemanget på?
Jag bor nära ett vargrevir (har haft varg c:a 1 km från bostaden) och älgjägarna hade samma argument som dig 2008. Under 2009 års jakt gick det mycket bättre för dem, mer älg sköts på kortare tid, vilket jag tycker är bra - både för jägare och vargar. Jag påpekade det för jaktledaren när vi träffades ute i skogen och han hade inget riktigt svar, men du verkar veta mer, eller?
Calle

Ja det stämmer med min erfarenhet också. Älgarna har ökat i antal beroende på eftersläpning
i tilldelning. För ca 5-7 år sedan fanns ganska lite älg och det senaste åren sköts för lite.
När sen uppgången kommer, som man själv anar på skogsvandringar, så har myndigheterna
för lång startsträcka...

Älgsituationen och därmed den möjliga avskjutningen i vargreviren ser såklart olika ut beroende på några olika faktorer.

Bland faktorerna kan nämnas älgstammens storlek vid tidpunkten för vargetableringen. I exempelvis Nyskogaområdet i norra Värmland skedde vargetableringen i början av 80-talet, dvs vid en tidpunkt då älgstammen var mycket stark. Där har man, såvitt jag vet, under hela tiden kunnat ha en hyfsat stor avskjutning av älg. Trots att vargen tagit sin del. I Jangenområdet lite längre söderut i Värmland, för att nu ta ett exempel på en helt annan utveckling, hade jägarna gjort precis som skogsbolagen krävde, dvs skjutit ner älgstammen till en ganska låg nivå, en vinterstam på kanske 7 älgar / 1000 ha. Då etablerade sig vargen! Resultatet blev att det "blev väldigt lite älg över till jägarna"

En annan faktor av betydelse är storleken på vargreviret. En flock tar, som väl tidigare påpekats, ungefär lika många älgar per år oavsett flockens och revirets storlek. Om ett revir av någon anledning är ovanligt litet blir alltså vargens uttag högre per arealenhet. Exempel på detta finns också. Så sent som häromåret (Var det förra vintern?) då det plötsligt etablerades ett nytt revir inklämt mellan två tidigare i trakten av Stöllet, på västra sidan av Klarälven. Pga "inklämningen" ett ovanligt litet revir vilket resulterade i att det i höstas "blev väldigt lite älg över" till jägarna just där.

Att jaga bredvid ett vargrevir kan ju ha gynnsam effekt på jakten.
Sen finns det ju andra faktorer som spelar in t ex väder, tur, ändrad jaktmetod.
En del skjuter kalv-vuxen-kalv osv i den ordningen. Struntar man i den regeln går det
dubbelt så fort.
Sen tidigare brukar man säga att 90-95 % av älgarna hamnar i frysboxen.
Men reviren skall ha sina 110 djur och tilldelningen tas alltid ut .

Det finns naturligtsvis alla mellanvarianter på att "ställa in"

vi skulle aldrig ha matat trollet

Denne Aktive jägare startade denna tråd med förevändningen att det skulle bli lite rim och reson i debatten, bra så.
tyvärr anade jag tidigt att detta inte var kopplat till rim och reson över huvudtaget.

Även om jag tidigt skrev att "vi" inte borde mata trollet, så gjorde även jag det.

Aktiv jägare. Du har nu kommit med så många lösa påståenden som omedelebums har kunnats slås sönder (älgpopulationerna och varg revir var bara den senaste). Så härmed tackar jag för mig med liknande ord som i förra vargdebatten.

Det finns ingen rim och reson i vargdebatten då ena planhalvan har en inställning till djur som kommer från Disney och den andra en inställning som kommer från bröderna Grim. Verklighetsförankringen och grund i forskning och statistik saknas helt. Emotionella debatter är bara att lägga ner.

Kram från den militante charkuteristen
BZ/

Vad är grejen med jakt egentligen? Och på varg, det verkar ju lite perverst.

Jag jobbade på slakteri en period, vilket jag ansåg mig behöva klara av eftersom jag inte är vegetarian, men jag fick inte ut något njut av att ha ihjäl djuren.

Antagandet är om dom teoretiskt skulle ha 100% fullt friska gener.
DVS är det generna allt hänger på?

Ja, med stor genetisk variation så skulle det förmodligen räcka med en population på drygt 200 individer, men att . Men den genetiska variationen minskar ju bara ytterligare om man börjar med slumpmässig jakt innan man tillfört mera variation.

Severe inbreeding depression in a wild wolf (Canis lupus) population.
Liberg O, Andrén H, Pedersen HC, Sand H, Sejberg D, Wabakken P, Kesson M, Bensch S.
Biol Lett. 2005 Mar 22;1(1):17-20.PMID: 17148117

Selection for heterozygosity gives hope to a wild population of inbred wolves.
Bensch S, Andrén H, Hansson B, Pedersen HC, Sand H, Sejberg D, Wabakken P, Akesson M, Liberg O.
PLoS One. 2006 Dec 20;1:e72.PMID: 17183704

Genetic diversity, population structure, effective population size and demographic history of the Finnish wolf population.

Aspi J, Roininen E, Ruokonen M, Kojola I, Vilà C.
Mol Ecol. 2006 May;15(6):1561-76.PMID: 16629811

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg