Ekonomiskt revir
I denna debatt kan man välja många infallsvinklar. Lite generaliserat kan man se det i dessa grupper. Kan ni komma på några fler?
1. De som vill ha en vargstam i landet.
1a De som vill ha en obegränsad vargstam.
1b. De som vill ha en begränsad vargstam.
1c. De som kan tänka sig ha en vargstam i landet men inte just där de bor.
2. De som inte vill ha en vargstam i landet.
Konflikt uppstår när varg angriper tamboskap, hundar eller renar.
Känslor uppstår när djurägare, hundägare och renägare ser sina djur lida eller lever sig in i det lidande de föreställer sig att djuret har genomgått. Detta kan gå så långt att det blir en projeicering av egna känslor. Ett förmänskligande av djurets lidande.
Problemet är alltså inte att det finns varg, ren, får, kor eller hundar utan i ägandet av djur. Bonden, hundägaren och renägaren lider ekonomisk och känslomässig förlust. Den ekonomiska förlusten kompenseras i viss mån av staten men den känslomässiga förlusten måste levas ut vilket kan leda till "varghat".
I dag hävdar staten genom naturvårdsverket att de har förvaltningskostnader för varje varg. Sändarvargen som sköts i
Dalsland december 2002 hade en förvaltningskostnad på 60.000 kr. Sett ur denna infallsvinkel borde alla vargar lämnas ifred därför att för varje varg som avlivas kostar alla skattebetalare stora summor.
Före modern tid var människan och varg konkurrenter om bytet. Men detta räckte till både varg och människa. Men då ägde människorna inte djuren på samma sätt som i det moderna samhället. I dag ser man inte heller några protester när icke ägda djur blir vargmat. Det är ingen som protestera mot att älgar, rådjur, hjortar, harar och andra djur lider för att vargarna jagar dom.
Jag kan tänka mig att jägare börjar protestera om älgtilldeling dras in för att vargarna tagit så många älgar att det inte är nödvändigt med jakt.
Med detta vill jag således dra slutsatsen att det är inget probelem att ha en vargstam i landet. Det är inte heller en motsats mellen stad - land eftersom åsikterna om vargens bevarande inte går att dela upp i dessa två kategorier.
Problemet uppstår när vargen inkräktar på människans ekonomiska revir som yttrar sig i en ekonomisk förlust och en känslomässig projicering i sin egendom - i detta fall boskap, husdjur och renar.