Vargdödare dömd till fängelse.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

öringen; sa:
Raskesven; sa:
fatman; sa:
laten; sa:
Ha ha, deltar du i tråden som både peter "laten" mansson och bert "fatman" juhlin? Det är ju alldeles lysande. Då kan du öppna en helt egen tråd, fylld av provokationer och debattera med dig själv;-)

Raskesven

Man upphör aldrig att förvånas över "vuxna" människor :)

Men det skulle inte vara lätt heller, för en djurägande lantortsbo att ge sig in i diskussionen.
Dom skulle bli anfallna av en flock duktiga debattörer som använder det skrivna språket för att sparka neråt.

Jag vet inte vad syftet är med dessa vargtrådar...tyvärr tror jag inte dom gynnar vargen iaf.

En seriös diskussion skulle kanske göra det, men tråkigt nog spårar det alltid ur.Folk läser inte vad andra skriver....eller gör helt egna tolkningar..medvetet?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

alla som C I T E R A R
Det vore bra om ni bara citerar det som ni kommenterar. Det är nog rimligt att utgå från att besökare läser inlägg och inte vill läsa hela inlägget som citat.
Sedan är det bra om man kollar att citatet tar slut så man inte skiver inlägget i citatet. Det finns en visa knapp lr e de visaknapp?
Inte nog med att det finns språkplliser å SÄPO Håkan, nu skall vi ha citatpoliser åxå. Nu går jag och jobbar ...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

Raskesven; sa:
Ha ha, deltar du i tråden som både peter "laten" mansson och bert "fatman" juhlin? Det är ju alldeles lysande. Då kan du öppna en helt egen tråd, fylld av provokationer och debattera med dig själv;-)
Raskesven
VA? Är 'laten' å 'fatman' samma person? Å 'laten' är blockerad? Då borde 'fatman' hans IP och användare bli blockat för dubbelregistrerig?
N E J! Vi vill ha fatman kvar! Kräv imunitet. Skriv på listan.
---
Rungá

Intressant diskussion detta. Har precis plöjt igenom de flesta av inläggen, och kan ju inte låta bli att ge min syn på det hela.
Jag tycker det verkar helt korkat att föra ett resonemang som utgår från att djur och människor är lika. Det kan väl inte för någon finnas situationer där man likställer ett djurs värde med en människas? Nån som skrev i stil med "om vargen som söker kontakt människorna får skjutas, så är det OK att vargen dräper de människor som söker upp den".

Jag kan hålla med om att man skall skydda sig för vargangrepp på tamdjur så långt som är rimligt, men vad är rimligt? Kor som betar i skogen kan man inte hägna in med el-stängsel. Om jag är ute på jakt med min setter och den skulle bli angripen av varg så att jag såg det, så skulle jag ju skjuta den vargen på fläcken. Inte fanken skulle jag heller vänta med det tills vargen står med hunden i munnen heller. Och jag skulle göra det hur många gånger som helst. Jag har väl rätt att skydda min egen hund. Samma gäller för kungsörn, lodjur eller vilket annat djur som helst.

Nä, låt det finnas vargar men håll dom på en nivå så att de inte sprider sig till bebyggda trakter.

Setter2; sa:
Intressant diskussion detta. Har precis plöjt igenom de flesta av inläggen, och kan ju inte låta bli att ge min syn på det hela.
Jag tycker det verkar helt korkat att föra ett resonemang som utgår från att djur och människor är lika. Det kan väl inte för någon finnas situationer där man likställer ett djurs värde med en människas? Nån som skrev i stil med "om vargen som söker kontakt människorna får skjutas, så är det OK att vargen dräper de människor som söker upp den".

Jag kan hålla med om att man skall skydda sig för vargangrepp på tamdjur så långt som är rimligt, men vad är rimligt? Kor som betar i skogen kan man inte hägna in med el-stängsel. Om jag är ute på jakt med min setter och den skulle bli angripen av varg så att jag såg det, så skulle jag ju skjuta den vargen på fläcken. Inte fanken skulle jag heller vänta med det tills vargen står med hunden i munnen heller. Och jag skulle göra det hur många gånger som helst. Jag har väl rätt att skydda min egen hund. Samma gäller för kungsörn, lodjur eller vilket annat djur som helst.

Nä, låt det finnas vargar men håll dom på en nivå så att de inte sprider sig till bebyggda trakter.

Problemet är ju att vargen faktiskt är samma art som hund (även om de har olika latinska namn). Med ditt resonemang så skulle man kunna döda alla hundar man möter och är rädd för, i alla fall alla som inte är kopplade. Lösspringade hundar dödar många fler husdjur (får, andra hundar och andra husdjur) än vad vargar gör.

Lösspringande hundar som dödar andra hundar och får avlivas nog i stor utsträckning, vilket jag tycker är helt korrekt. Sen gör jag nog en viss skillnad på vilda vargar som är vana att jaga för sin föda och hundar som är vana att få mat i en skål. Om jag ser en varg som gör något som jag bedömer som ett anfall, eller jagar min hund, så tror jag nog att sannolikheten är hög för att den avser att ha min hund som föda. Jag går inte omkring i samhället beväpnad och hoppas på få syn på en pudel som smitit från matte, så jag kan knäppa den.
Att hunden är släkt med vargen saknar fullständigt betydelse i sammanhanget.

Först tycker du att de "verkar helt korkat att föra ett resonemang som utgår från att djur och människor är lika". Sedan är det ändå bara ett djur (en hund) som du vill skydda. Vargen och kungsörnen vill säkert bara leka lite med din hund.

Setter2; sa:
.....
För att ge lite perspektiv på frågan:

Sverige: c.a. 80 vargar, 20 invånare per kvadratkilometer

Spanien: c.a. 1500 vargar, 80 invånare per kvadratkilometer

Rumänien: c.a. 2500 vargar, 96 invånare per kvadratkilometer

Polen: c.a. 650 vargar, 125 invånare per kvadratkilometer

Källa antal vargar: http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/vargutbredningm.asp

Problemet med den svenska vargen är inte att hålla nere nivån, utan att öka den.

Raskesven

Nu blir jag nog påhoppad...

Varför blir vissa så upprörda över att en varg tar en hund? Så upprörda att dom kan tänka sig att döda vargen. Hundar är vad jag vet inte utrotningshotade, det finns ju mängder av dem över allt. Visst kan jag förstå att hundägare har känslor för sin hund, men kan inte se att de skulle gå före värnandet om faunan.

Ja, jag är Stockholmsdjävel.

Re: Nu blir jag nog påhoppad...

Bomullsmannen; sa:
Varför blir vissa så upprörda över att en varg tar en hund? Så upprörda att dom kan tänka sig att döda vargen. Hundar är vad jag vet inte utrotningshotade, det finns ju mängder av dem över allt. Visst kan jag förstå att hundägare har känslor för sin hund, men kan inte se att de skulle gå före värnandet om faunan.

Ja, jag är Stockholmsdjävel.

Precis. Den som har hunden LÖS i skogen/på fjället etc, får faktiskt räkna med att det kan hända flera saker, till exempel:

* hunden driver ren och blir ihjälsparkad/skjuten av renägare.

* hunden retar upp en björn, kommer tillbaka med svansen mellan benen, en björn bakom sig och gör så husse blir dödad.

* hunden träffar sin kusin vargen och blir dräpt på fläcken.

Och ja, jag har hund. Den är dessutom lös ibland :)

Gå direkt i fängelse....

...utan att passera GÅ.

Vänta lite nu,vem ska i fängelse nu då?
Hunden?vargen?Den vargdödade hunden?Hundägaren?Den skjutne vargen?Den lösspringande hunden?Björnen?Kopplet?

peter

Hoppsan hugo... . Jag menar att jag skyddar mig och min egendom mot vilda djur.
Det är självklart så att en människa är mer värd än min hund. Tycker du att ett vargliv är värt lika mycket som ett människoliv? Jag tänker inte försvara min ståndpunkt desto mer, då jag misstänker att min argumentation inte biter speciellt bra i detta forum. För mig räcker det att min hund är värd mer för mig än vargen. Blir den attackerad av varg, då skjuter jag.

Men varför skall vi överhuvudtaget ha varg? Kan vi inte söva dem och flytta hela skocken till Spanien eller Canada. Och alla som vill titta på en varg kan få en kombinerad solresa och vargsafari betald. Pengar till det kan vi ta från vargforskningsprojekten, bidragen för elstängsel, ersättningar för vargrivna tamdjur....

Vem skulle EGENTLIGEN sakna vargen? Visst den fanns här för länge sedan, men skulle det inte lösa en massa problem, om vi blev av med den en gång för alla?

Lapparna blir glada, hundarna kan springa fritt omkring i skogen utan att riskera att bli vargmat, massor med pengar sparas, ingen tjuvjakt på varg. De som gillar varg vet att dom lever och frodas någon annanstans, men inte just i Sverige. Iofs måste man flytta dom som finns i Norge också och så måste vi anlägga ett elsängsel utefter Torne-Muonio-Könkämä älvar, men det är ju bara en engångskostnad.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg