Varg

Om du talar om vargar som dödat människor borde du nämna att sedan 1960 finns endast två fall där varg dödat människor i Europa och Nordamerika sammanräknat. Det är alltså två fall på flera hundra miljoner människor och tusentals vargar under 50 år. Älgar är som ofta redan sagts i denna tråd mycket farligare för människor än varg.

Ja just det....ägna våra förfäder en tacksam tanke, dom visste hur dom skulle hanteras och det blev
vargfritt i nästan 60 år.
Men nu växer dom till sig igen och vi har glömt hur man gjorde.
Historien kommer att upprepa sig, vi kommer till insikt till slut, men det är lite trögtänkt
i storstäderna.

Senast ändrad:
Jaha..ett argument för att ta bort allemansrätten.

Ja, på tal om att respektera sånt som är viktigt för andra människor... Om du ser någon motsättning kanske det vore enklare att ta bort jakträtten? Färre människor drabbas ju av det.
Men du kanske känner dig trygg med jaktlobbyns förmåga att manipulera makthavarna?

Ja just det....ägna våra förfäder en tacksam tanke, dom visste hur dom skulle hanteras och det blev
vargfritt i nästan 60 år.
Men nu växer dom till sig igen och vi har glömt hur man gjorde.
Historien kommer att upprepa sig, vi kommer till insikt till slut, men det är lite trögtänkt
i storstäderna.

Statistiken under dessa 50 år omfattar alla de länder i Europa som har mer än tusen vargar som Spanien, Ukraina och Rumänien. Flera av länderna har dessutom långt fler människor som livnär sig på jordbruk och djurhållning än Sverige trotts att de har många gånger fler vargar än vi.

Så oavsett hur du försöker vrida på saken kvarstår fakta, sedan 1960 finns endast två fall där varg dödat människor i Europa och Nordamerika sammanräknat. Det är två fall på flera hundra miljoner människor och tusentals vargar under 50 år, medräknat länder där miljoner lever nära naturen och livnär sig på djurhållning och jordbruk.

Ja, på tal om att respektera sånt som är viktigt för andra människor... Om du ser någon motsättning kanske det vore enklare att ta bort jakträtten? Färre människor drabbas ju av det.
Men du kanske känner dig trygg med jaktlobbyns förmåga att manipulera makthavarna?

Ja det låter ju riktigt bra ! Ta bort jakten. Kan inte du föreslå det för skogsbolagen och alla privara skogsägare. Du kommer kanske att få något pris. Om skogsägarna inte tjänar pengar på jägarna och heller inte får hjälp med att hålla viltbestånd nere kanske de kan börja ta betalt av blåbärsplockare i stället. Jag menar, något måste de ju också få leva av. Då skogen kommer att ätas upp av älgarna ökar de i så stort antal att vargstammen växer till sig explosionsartat. Det stora vargbeståndet kommer då naturligt att hålla älgbeståndet nere så att skogsbolagen inte behöver jägare. Om älgarna tar slut kan ju vargarna alltid äta polska och thailändska bärplockare (eftersom svenskar är så jävla lata) till en svensk ekoturisms förtjusning. När vargbeståndet blivit så stort kommer samhället inte heller att behöva eftersöksjägare som tar hand om alla trafikskadade djur. Allt blir så naturligt och ursprungligt igen utan jakt ! För jakt är ju inget naturligt som vi gjort tidigare !! Eller föresten, vi slutar köra bil så blir det inga trafikskadade djur som ligger och luktar illa i vägkanterna. Varför inte dela Sverige på mitten så sköter ni era vargar själva där nere i syden och vi kan jaga vidare utan allt gnäll. Jaktlobbyn kan ju alltid börja fiska....

Varför inte dela Sverige på mitten så sköter ni era vargar själva där nere i syden och vi kan jaga vidare utan allt gnäll. Jaktlobbyn kan ju alltid börja fiska....

Nja, ni måste nog få med några killar härifrån syd som kan hjälpa er att fylla i sjukskrivnings- och förtidspensionsblanketterna...

(Obs! Ovanstående är bara satir på de löjliga och konstruerade motsättningarna mellan nord/syd och land/stad. Dela in grupperingarna i varghatare/ickevarghatare istället. Det är där motsättningen finns.)

Snacka om att spä på motsättningarna med det jättenegativa "hatare". Vi är många som är tveksamma till mycket mer varg än vi har idag. Att kalla mig för varghatare blir helt fel och jag tror inte att det finns jättemånga sådana där ute. Jag tycker gott att vi kan ha vargjakt för att hålla stammen på en rimlig nivå. Dock så är "rimlig" något alla extremister, varghatare eller vargälskare knappast kan enas om så det får gå via politikerna.

Dela in grupperingarna i varghatare/ickevarghatare istället. Det är där motsättningen finns.

Snacka om att spä på motsättningarna med det jättenegativa "hatare". Vi är många som är tveksamma till mycket mer varg än vi har idag. Att kalla mig för varghatare blir helt fel och jag tror inte att det finns jättemånga sådana där ute. Jag tycker gott att vi kan ha vargjakt för att hålla stammen på en rimlig nivå. Dock så är "rimlig" något alla extremister, varghatare eller vargälskare knappast kan enas om så det får gå via politikerna.

Och du spär på lika mycket åt andra hållet genom att prata om "vargälskare". Jag älskar inte varg, vet inte ens om jag gillar varg. Jag gillar ekologi.
Men ok, dra linjen mellan vargmotståndare och ekologiälskare istället då. Men dra den inte mellan nord och syd eller land och stad, för där går den inte.

Det var lite medvetet då "ickevarghatare" låter mycket bättre än att vara varghatare. Man kan ju vara skeptisk till både att tillåta jakt på varg eller inte tillåta. Tycker senaste scenariot låter om vargstängsel låter lite over the top men jag har träffat folk som känner sig missmodiga pga mycket varg i trakterna kring Örebro. Tycker att man får försöka ta in det också. Det är ofta så hårda ord och enkelt på pappret att helt sluta med löshundsjakt eller att hägna in sina djur. Man får väl göra en frivilliglista på folk som hjälper att få upp stängslen också. Nåja, ingen lätt fråga.

Och du spär på lika mycket åt andra hållet genom att prata om "vargälskare". Jag älskar inte varg, vet inte ens om jag gillar varg. Jag gillar ekologi.
Men ok, dra linjen mellan vargmotståndare och ekologiälskare istället då. Men dra den inte mellan nord och syd eller land och stad, för där går den inte.

Statistiken under dessa 50 år omfattar alla de länder i Europa som har mer än tusen vargar som Spanien, Ukraina och Rumänien. Flera av länderna har dessutom långt fler människor som livnär sig på jordbruk och djurhållning än Sverige trotts att de har många gånger fler vargar än vi.
Så oavsett hur du försöker vrida på saken kvarstår fakta, sedan 1960 finns endast två fall där varg dödat människor i Europa och Nordamerika sammanräknat. Det är två fall på flera hundra miljoner människor och tusentals vargar under 50 år, medräknat länder där miljoner lever nära naturen och livnär sig på djurhållning och jordbruk.

Vad som händer i Ryssland/Ukraina kan det vara svårt eller omöjligt att få reda på.
Det är dom vargarna vi ska jämföra oss med.
Vargjakten har kommit igång i Spanien har jag hört. Italien och div andra medelhavs-länder kör den inofficiella vägen.
USA ,och i viss mån Kanada, har ingen utelivstradition vill jag hävda.
-Det rör sig inte mycket folk i naturen förutom dom som är beväpnade.
Men jag vet att det pågår en liknade debatt som det gör här.

Jag skulle tippa på att vi har världens generösaste invandringspolitik (när det gäller varg)
Och gissningsvis världens sämsta skottpeng.
-Blanda inte nationalparker som ägs av amerikanska staten.

Jag tycker det är lite skoj att "vi" i storstäderna inte verkar förstå faran med varg. (viss generalisering i detta inlägg)

Vi har ju bara farlig biltrafik som våra barn vistas vid, organiserad maffia, ungdomsgäng som rånar och misshandlar en för ingenting, flygplan som flyger över städerna och kan störta, bli sjuk eller dö av avgaser och annat smutsigt nedfall mm.

Stackars "lantisar i Norrlands inland" som har några vargar att dras med ;)

Vad som händer i Ryssland/Ukraina kan det vara svårt eller omöjligt att få reda på.
Vargjakten har kommit igång i Spanien har jag hört. Italien och div andra medelhavs-länder kör den inofficiella vägen.

Jag skulle tippa på att vi har världens generösaste invandringspolitik (när det gäller varg)

Klart de jagar varg i Spanien och Italien, Spanien har över 2000 vargar, vore konstigt om de inte jagade. Att folk är beväpnade i USA och Kanada beror snarare på björn än varg. Annars skulle alla gå beväpnade ute i naturen i Spanien och Italien eller hur?

Nej Minnesota är ingen nationalpark, det är en delstat, med samma befolkningstäthet som Sverige. De 3000 vargarna där är nästan lika ojämnt fördelade som i Sverige, enda skillnaden är att Minnesota till största utsträckning saknar jägare som behöver hjälp av lösspringande hundar för att jaga , åtminstone för storvilt. Därmed slipper man 90% av alla problem

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg