Varg

Hur gick det med din empati för de tusentals människor som lever med handikapp, svåra skador och förlorade anhöriga? Bara för att du vill fortsätta med din hobby? Eller kanske vi ska sluta åka bil allihop så att du får fortsätta skjuta älg i samma utsträckning som idag? Hur går det med livsstilen på landsbygden då?

Jag jagar inte älg.

...och jag likställer inte jaktkultur och den urgamla traditionen/kulturen med en vilja att lemlästa människor, men om du anser att debattnivån skall vara urusel och vidrig så får du väl göra det. Jag tänker dock inte sänka mig dit.

--Utemats--

Enligt din egen logik så kan man ju bortse från viltolyckor, eftersom dom övriga olyckorna är
mycket, mycket fler till antalet.
Viltolyckorna kommer heller aldrig att upphöra om vi anställer vargen som trädgårdsmästare.
Det är svårt att föra en dialog om var den ska jaga nånstans.
Dom jagar på dygnets mörka timmar och det är då viltolyckorna sker.
Skillnaden blir även att det blir svårare att hitta eftersöksjägare till jobbet.

Men din fantasi om en vargvärld kommer inte att infrias. När vargarna blir så många att dom på allvar börjar kapa viltstammarna så har vi på köpet fått andra problem som får minskad älgtillgång
att verka som småpotatis i det stora hela.
t o m den mest inbitne vargkramare kommer att nyktra till då...

(ps. -det dog 12 får i insjön i natt!!)

Senast ändrad:
Men jag tror ändå att smärtan är större för alla de som drabbas rent fysiskt av jägarnas fritidsnöje. Det har har ju nu gått så långt att tidningarna inte bry sig om att skriva individuella artiklar, utan de klumpas bara samman till notiser (men hade ett får dödats av rovdjur så hade det blivit en stor rubrik). Att finna sina anhöriga dödade eller skadade är inte kul.

"Under de senaste 24 timmarna har sammanlagt 16 bilar varit inblandade i viltolyckor med älg eller råddjur i länet. "

http://www.vf.se/nyheter/allman/manga-viltolyckor-i-lanet

Och då talar vi ändå inte om kostnaderna, de slås ju ut på alla försäkringstagarna, en olycka kostar i genomsnitt över 30000, något som rimligen den som får inkomsterna borde betala.

Viltolyckor verkar vara en stor grej här..
Varför har vi viltolyckor?

Många älgar, ok.
Många vildsvin, ok.

Idioter som kör som biltjuvar, ok.

Sluta prata i mobilen så blir risken betydligt mindre.
Sänk hastigheten så blir konsekvenserna mindre.
Jag är gammal nog för att ha kört bil under 80-talet. Antalet älgar var mycket högre än idag.,
För mig var det ovanligt att köra till jobbet utan att se älg.
Men det viktiga är att varje förare enkelt kan anpassa sig till situationen, lägre hastighet, bättre uppmärksamhet och problemet blir försumbart.
Viltolyckor beror inte på att vi har vilt, viltolyckor beror på vårt eget beteende.

Det var tyst ett tag men nu är lobbyisterna tillbaks med förnyad kraft.
Ställer du upp alla de argument och påståenden som antivarglobbyn svänger sig med så upptäcker du snart att de far med osanning och säger emot sig själva om vart annat.

Man säger att vargen är så förskräcklig för alla hundägare, 2010 blev 11 hundar dödade av varg medan vildsvinen dödade och skadade 93 hundar under samma år, vart är sympatin för alla dessa hundar? Varför skallar inte ropen på skyddsjakt på vildsvin?
[/B]

20 st dog i vargattack 2010. Siffran du har är från Agria, vilka har ca 40 % av hundarna.

Då har alltså ca 230 hundar dödats av vildsvin. Eller?

Vet ej...har ej den siffran.
Men det finns ju 150 000-300 000 vildsvin i sverige och mötet med svinen går oftast bra.
Skadorna och dödsfallen kan jägaren påverka själv i viss mån med rätt hundtyp och skyddsvästar.

Men det finns ju bara 300 varg och mötet går oftast åt h-e. Inga skyddsvästar fungerar.
Och det är nära nog omöjligt att förutse när ett möte kommer att ske.

...är du icke kapabel att känna sympati med att de som lever ett naturligt liv, föder upp djur på ett ekologiskt riktigt sätt får sina liv sönderslagna - ja, då är du en empatilös människa.

Är du icke kapabel att känna sympati med de vars anhöriga dödas i älgolyckor - ja, då är du en empatilös människa.

Ska vi nu återgå till grundfrågan: Varför har älgstammen ett större existensberättigande än vargstammen?

20 st dog i vargattack 2010. Siffran du har är från Agria, vilka har ca 40 % av hundarna.

Det är rätt att det är Agrias siffror, det gäller även antalet hundar skadade och dödade av vildsvin, enligt Agria är den verkliga siffran för hundar som fallit offer för vildsvin mycket mycket högre, även bland de 40% som är försäkrade hos dem, mörkertalet beror delvis på att veterinärer inte per automatik utan endast på eget infall registrerar vildsvinsskador som vildsvinsskador. Oavsett så räcker det med att jämföra det totala antalet varg dödade hundar mot det antal Agria försäkrade hundar som blivit dödade eller lemlästade av vildsvin för att bevisa hur skenhelig antivarg propagandan är när den använder hotet mot hundar som ett argument mot varg. Särskilt cynisk blir propagandan då man tittar på de skador vildsvinen åsamkar hundarna, vi talar lemlästade hundar som fortfarande lever efter att de fått magen uppsprättad av vildsvinens betar, veterinärernas rapporter om vildsvinsskador är hemsk läsning för hundmänniskor.

Det är rätt att det är Agrias siffror, det gäller även antalet hundar skadade och dödade av vildsvin, enligt Agria är den verkliga siffran för hundar som fallit offer för vildsvin mycket mycket högre, även bland de 40% som är försäkrade hos dem, mörkertalet beror delvis på att veterinärer inte per automatik utan endast på eget infall registrerar vildsvinsskador som vildsvinsskador. Oavsett så räcker det med att jämföra det totala antalet varg dödade hundar mot det antal Agria försäkrade hundar som blivit dödade eller lemlästade av vildsvin för att bevisa hur skenhelig antivarg propagandan är när den använder hotet mot hundar som ett argument mot varg. Särskilt cynisk blir propagandan då man tittar på de skador vildsvinen åsamkar hundarna, vi talar lemlästade hundar som fortfarande lever efter att de fått magen uppsprättad av vildsvinens betar, veterinärernas rapporter om vildsvinsskador är hemsk läsning för hundmänniskor.

Tror inte du vinner så mycket på att prata om grisskadade hundar.
Det är en pink i volga jämfört med massakern som vargen åstadkommer.
-Vill du att jag ska klistra i bilder på skadade älgar? eller halvdöda får? för att inte tala om
halvvägs uppätna hundar som ligger i bitar?

Det sägs att hunden är konkurrent med vargen, men eftersom dom flesta mer eller mindre
blir uppätna så tror jag snarare att dom räknas som mat.
Skulle dom anse att den var konkurrent så hade dom nog nöjt sig med att den flyr..?

Å andra sidan..om dom brukar äta upp konkurrenter, så finns en förklaring till var dom "tjuvjagade" vargarna tar vägen

Tror inte du vinner så mycket på att prata om grisskadade hundar.
Det är en pink i volga jämfört med massakern som vargen åstadkommer.
-Vill du att jag ska klistra i bilder på skadade älgar? eller halvdöda får? för att inte tala om
halvvägs uppätna hundar som ligger i bitar?

Det sägs att hunden är konkurrent med vargen, men eftersom dom flesta mer eller mindre
blir uppätna så tror jag snarare att dom räknas som mat.
Skulle dom anse att den var konkurrent så hade dom nog nöjt sig med att den flyr..?

Å andra sidan..om dom brukar äta upp konkurrenter, så finns en förklaring till var dom "tjuvjagade" vargarna tar vägen

Det är inte jag som talar om skadade hundar, det är du och alla andra antivarg lobbyister som gråter krokodiltårar för vargdödade hundar samtidigt som ni vet att vildsvinen går mycket hårdare åt hunden än vargarna någonsin gör. Jag bara påpekar denna logiska kullerbytta och det cyniska utnyttjandet av skadade husdjur i antivargpropagandan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg