Varg

Det här låter som en starkt partiskt inlägg:

----Han förklarar att det alltid blir fler viltolyckor i samband med att jaktsäsongen drar igång eftersom djuren blir oroliga och rör sig mer.----

Dom viltolyckor vi har haft här i närheten så har det aldrig någonsin varit kopplat till jakt.
Djuren rör sig mera på hösten och förvintern. Reviren löses upp och djuren flyttar sig.
Rådjur går ofta ner mot bebyggelse
Särskilt i gryning och på kvällar, (då det inte pågår jakt) (i varje fall inte jakt av tvåbenta jägare)
Men det finns väl statistik på när olyckorna händer..

Men det är ju ett helt obestridligt faktum: Älgar orsakar mycket mer dödsfall och skador än alla rovdjur tillsammans.

Älgolyckor dödar människor, vargar dödar djur. Ska vi alltså visa mer empati för dem som får sin får dödade är för de som förlorar sina anhöriga i viltolyckor?

Men det är ju ett helt obestridligt faktum: Älgar orsakar mycket mer dödsfall och skador än alla rovdjur tillsammans.

Älgolyckor dödar människor, vargar dödar djur. Ska vi alltså visa mer empati för dem som får sin får dödade är för de som förlorar sina anhöriga i viltolyckor?

Varför ställer du dessa saker mot varandra?

...är du icke kapabel att känna sympati med att de som lever ett naturligt liv, föder upp djur på ett ekologiskt riktigt sätt får sina liv sönderslagna - ja, då är du en empatilös människa.

Men, det har du ju förstås rätt att vara.

Varför ställer du dessa saker mot varandra?

...är du icke kapabel att känna sympati med att de som lever ett naturligt liv, föder upp djur på ett ekologiskt riktigt sätt får sina liv sönderslagna - ja, då är du en empatilös människa.

Men, det har du ju förstås rätt att vara.

Om vargstammen fick utvecklas naturligt så skulle den ju hålla älgstammen nere på en rimlig nivå. En halverad älgstam betyder i princip halverat antal trafikolyckor med älg inblandad och som bonus halverad skada på skogen. Flera flugor i samma smäll:

- Färre döda och skadade i trafiken
- Lägre kostnader för sjukvården, försäkringsbolagen, statskassan, mfl
- Mindre skador på skogen och högre inkomster för skogsägarna
- En naturlig vargstam
- En friskare älgstam pga ett bättre genetiskt urval

Vad står då i vägen för detta? Ja, en stark jägarlobby som vill fortsätta att utöva sin hobby trots de stora samhällskostnaderna för den. Och då ska vi minnas även om älgjakten har gamla traditioner så är det bara de senaste årtiondena som älgstammen varit så här stor och därmed avskjutningen. För bara femtio år sedan var avskjutningen en bråkdel. Det finns således ingen tradition att skjuta 100 000 älgar eller mer per år - det är ett modernt påhitt.

Så på tal om empati: "Jo, det dör ju massor av människor och tusentals skadas svårt varje år och ekologin rubbas och det kostar samhället miljarder..men vad fasiken...jag vill hålla på med min hobby och skiter i det där..."

Det var tyst ett tag men nu är lobbyisterna tillbaks med förnyad kraft.

Ställer du upp alla de argument och påståenden som antivarglobbyn svänger sig med så upptäcker du snart att de far med osanning och säger emot sig själva om vart annat.

Man säger att vargen är så förskräcklig för alla hundägare, 2010 blev 11 hundar dödade av varg medan vildsvinen dödade och skadade 93 hundar under samma år, vart är sympatin för alla dessa hundar? Varför skallar inte ropen på skyddsjakt på vildsvin?

Man säger att det senaste 200-150 årens ekosystem är det ekosystem som ska bevaras till varje pris, man glömmer dock att nämna att vi inte haft vildsvin på nästan 200 år, så om vargen inte ska få existera för att den nästan varit utrotad de senaste 150 åren så ska det logiskt sett heller inte finnas några vildsvin.

För ett antal inlägg sedan påtalades hur framgångsrik den svenska viltvården är som hålla viltstammen på en så hög nivå, både kvalitativt och kvantitativt (även om antalet minskat på senare år). Samtidigt kan man inte se något som helst samband med viltolyckor och den stora viltstammen, men de har tydligen mage att anklaga dem som sympatiserar med viltolyckornas offer för empatilösa...

Vad hoppas lobbyisterna uppnå med sådan kampanj?
Är det så viktigt att det skrivs illa om varg att det struntas totalt i vad det är som skrivs?

Det var tyst ett tag men nu är lobbyisterna tillbaks med förnyad kraft.

Ställer du upp alla de argument och påståenden som antivarglobbyn svänger sig med så upptäcker du snart att de far med osanning och säger emot sig själva om vart annat.

Man säger att vargen är så förskräcklig för alla hundägare, 2010 blev 11 hundar dödade av varg medan vildsvinen dödade och skadade 93 hundar under samma år, vart är sympatin för alla dessa hundar? Varför skallar inte ropen på skyddsjakt på vildsvin?

Man säger att det senaste 200-150 årens ekosystem är det ekosystem som ska bevaras till varje pris, man glömmer dock att nämna att vi inte haft vildsvin på nästan 200 år, så om vargen inte ska få existera för att den nästan varit utrotad de senaste 150 åren så ska det logiskt sett heller inte finnas några vildsvin.

För ett antal inlägg sedan påtalades hur framgångsrik den svenska viltvården är som hålla viltstammen på en så hög nivå, både kvalitativt och kvantitativt (även om antalet minskat på senare år). Samtidigt kan man inte se något som helst samband med viltolyckor och den stora viltstammen, men de har tydligen mage att anklaga dem som sympatiserar med viltolyckornas offer för empatilösa...

Vad hoppas lobbyisterna uppnå med sådan kampanj?
Är det så viktigt att det skrivs illa om varg att det struntas totalt i vad det är som skrivs?

Du vet att du är lobbyisten va? När enbart empati efterlyses spyr du ur dig en massa motargument som enbart är hatiska. Inget annat än hatiska.

Jag efterlyser enbart förståelse och empati för landsbygdsbor - deras röst och liv är tyngre än varje ickeutrotningshotad varg. I min värld.
I din empatilösa dito har de ingen rätt att längre existera/fortsätta med vad de gör.
Vi har olika syn på människor, helt klart.

Jag menar att alla människor har rätt till sina liv, sysselsättningar och sina livsstilar - livsstilar som hör hemma i en levande landsbygd.

Du saknar empati för detta. Inget konstigt med det, väldigt trist dock.

Håler med. Jag retar mig också som fasen på de som tycker att hundar, får och kor m.m. är slit-och-släng-djur som man kan byta ut hur som helst, dvs. likställt med pengar. Och UteMats är ju på en helt egen nivå som idéspruta. Ska vi ha så mycket varg så att de tar hand om 100000 älgar?

IDIOT!

Jag håller inte på med får för att det ger en fantastisk inkomst.
För mig är det faktiskt så att mitt vanliga jobb betalar den kostnad det innebär att föda upp får.
Det finns inga pengar som kan ersätta den smärta det innebär att hitta sina djur rivna av rovdjur.
Att hitta de djur man jobbat med under sommaren för att få tama döda eller skadade är inte kul.
Det är definitivt inte en ekonomisk fråga.

Håler med. Jag retar mig också som fasen på de som tycker att hundar, får och kor m.m. är slit-och-släng-djur som man kan byta ut hur som helst, dvs. likställt med pengar. Och UteMats är ju på en helt egen nivå som idéspruta. Ska vi ha så mycket varg så att de tar hand om 100000 älgar?

Nej, jag har aldrig skrivit att älgjakten ska upphöra och ersättas helt av varg. Men man ska komma ihåg att dagens nivåer på älgavskjutningen är extremt höga ur ett historiskt perspektiv. Argumentet att älgen inte kan räcka både till jägare och varg blir därför svagt. Jägarna vill ju dessutom upprätthålla en extremt stor älgstam för sitt nöjes skull - på bekostnad av både trafikolyckor, skogsbruket och vargstammen. Det är väl värt att diskutera? De miljarder som den stora älgstammen idag kostar oss via trafikolyckor och skador på skogen skulle i princip kunna användas till att skydda tamdjur. Det, i kombination med en utökad skyddsjakt på varg som hotar tamdjur och kommer för nära människor är väl en tänkbar lösning där de enda förlorarna är älgjägarna som får återgå till normala nivåer på avskjutningen.

Du saknar empati för detta. Inget konstigt med det, väldigt trist dock.

Hur gick det med din empati för de tusentals människor som lever med handikapp, svåra skador och förlorade anhöriga? Bara för att du vill fortsätta med din hobby? Eller kanske vi ska sluta åka bil allihop så att du får fortsätta skjuta älg i samma utsträckning som idag? Hur går det med livsstilen på landsbygden då?

Jag känner att du skriver lite för vilda slängar för att det ska vara lönt att diskutera. Hur vet du att "jägarna" (samtliga jägare i Sverige?) vill ha en extremt stor älgstam? Då kan jag ju skriva att såna som du vill ha en extremt stor vargstam på bekostnad av tamdjursägare och skiter i konsekvenserna. Punkt. Jag tror inte som du att naturen reglerar sig själv mer efter all påverkan. Vi kan ha mer varg men ditt scenario är en utopi. Vad händer om alla vargar bara klarar att ta 25000 älgar? Då har vi hypotetiskt sett fler än ett problem, både problem med älgolyckor och varg som ger sig på annat än vilda djur.

Inlägg #695 var förresten ett riktigt lågvattenmärke av dig.

Nej, jag har aldrig skrivit att älgjakten ska upphöra och ersättas helt av varg. Men man ska komma ihåg att dagens nivåer på älgavskjutningen är extremt höga ur ett historiskt perspektiv. Argumentet att älgen inte kan räcka både till jägare och varg blir därför svagt. Jägarna vill ju dessutom upprätthålla en extremt stor älgstam för sitt nöjes skull - på bekostnad av både trafikolyckor, skogsbruket och vargstammen. Det är väl värt att diskutera? De miljarder som den stora älgstammen idag kostar oss via trafikolyckor och skador på skogen skulle i princip kunna användas till att skydda tamdjur. Det, i kombination med en utökad skyddsjakt på varg som hotar tamdjur och kommer för nära människor är väl en tänkbar lösning där de enda förlorarna är älgjägarna som får återgå till normala nivåer på avskjutningen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg