2008 kom avhandlingen "I vargens spår", av Serena Cinque på Göteborgs universitet. Det var nog första gången en rejäl forskarprodukt blev direkt hyllad i jaktkretsar. Hennes tes var nämligen den att den stela förvaltningen - där två byråkratier, Naturvårdsverk och Länsstyrelse, hanterade allt - gav de "neutrala" tjänstemännen i länsstyrelserna för mycket och för godtycklig makt.
Det där har redan bemötts, dina och hans slutsatser av avhandligen är färgade, vi är fera som inte håller med om att det var det avhandlingen kom fram till.
I själva verket var det inte rätt och slätt tjänstemän det rörde sig om, utan specifikt gruppen rovdjurshandläggare, dvs akademiskt utbildade biologer. I praktiken styrdes ganska mycket av en grupp biologer runtom i landet. Det är självklart att det alstrade konflikter och ilska mot myndigheterna.
Som sagt, hans åsikt. Han har fel. Han har alltid haft svårt för folk med akademisk bildning. det frgar hans text även här. Varför man kategoriskt ska avfärda alla med en akademisk utbildning har jag aldrig fattat.
Den där avhandlingen, för övrigt skriven av en person från det vargrika Italien, har jag sällan sett omnämnas av landets rovdjursvänner. Men de borde läsa den. Den berättar om en förvaltning som hade en enorm slagsida åt just experttänkandet, på andra medborgares bekostnad. Även för mig var denna avhandling ganska jobbig läsning, eftersom jag i allmänhet helt ansluter mig till den vanliga synen på rovdjur hos dessa ekologiskt medvetna biologer. Men det går inte att komma förbi: Det förra systemet gödde konflikter mellan "folk" och "elit".
Ja experter är farliga. de vet ju vad de talar om, och har inte bara känsomässiga åsikter, usch
Göra Greider är duktig på att vara mot, han har varit emot det mesta. det är ingen nyhet. så jag ör inte överraskad att han är emot häör med och tolkar som han vill.