Varg

Ja du... Avhandlingen är det nog igen som har orkat eller hunnit läsa ännu. Jag har det inte och det är en av förklaringarna till att undertecknad inte kommenterat den vidare. Den andra förklaringen är det meningslösa i det. Du, som inte heller har läst den, verkar tro att de frågor om demokrati som den tar upp är specifika för vargfrågan. De citat du valt är helt generella, teoretiska diskussioner om hur något kan vara, de säger inget om hur det är i den aktuella frågan. Det är en teoretisk bakgrund. Det är lätt att göra den sortens misstag när man är överspänd och inte orkar läsa och smälta materialet, och för övrigt inte heller är intresserad av något som strider mot de egna förutfattade meningarna. Det är egentligen inte lönt att förklara för dem som inte fattar men jag försöker ändå. Den här sortens "demokratiproblem" förekommer i all myndighetsutövning. Den perfekta, överjordiska millimeterrättvisan hör inte denna världen till.

1. hur svårt är det egentligen att läsa denna? Att smälta allt kan vara värre, det håller jag med om. Men grundfrågorna som jag pekat på är nog ganska säkert hela avhandlingens slutsats.

2. Du har helt rätt i att myndigheter tenderar att vara på detta sätt, men vargfrågan har beslutats av riksdagen att den skall implementeras hos alla berörda parter. Det görs den verkligen inte när handläggarna, som är vargpositiva, styr allt (i stort sett). Att bara acceptera denna felaktighet kommer knappast att vara ett alternativ i längden.

Men,jag tror ju dock att de som vill ha bort vargen vinner på denna myndighetsutövning. Ju mer vargar som strosar runt i kvarteren desto fler som vill ha bort dom. Knepigt att man inte inser detta och gör allt för att ta bort dessa individer (?).
 
Men jag har ju inte sagt att jag säger en sanning, jag ville att de stycken jag tog fram skulle bemötas.

Så du menar att då du skriver något här så menar du det inte ? Du skriver för att vi anda ska öva vår debattförmåga? Om du har en länk som du hänvisar till så antar vi nog att du håller med det som står där, såvida du inte klart och tydligt skriver då du länkar att du länkar av en annan orsak. Tar du fram en text så får du nog själv ange varför du gör det. Bara för att du undrar vad andra tycker om det är inte good enough-. Tala om var du står så kanske du får ett bemötande.

Och om du vill ha stycken bemötta, gör det själv.
 
Så du menar att då du skriver något här så menar du det inte ? Du skriver för att vi anda ska öva vår debattförmåga? Om du har en länk som du hänvisar till så antar vi nog att du håller med det som står där, såvida du inte klart och tydligt skriver då du länkar att du länkar av en annan orsak. Tar du fram en text så får du nog själv ange varför du gör det. Bara för att du undrar vad andra tycker om det är inte good enough-. Tala om var du står så kanske du får ett bemötande.

Och om du vill ha stycken bemötta, gör det själv.

Men snälla nån - menar du att ALLT du skriver är ren sanning? Det var min enda poäng.

Och, eftersom ingen av er tycks kapabel att debattera så låter jag Greider tycka till om det jag sagt:

2008 kom avhandlingen "I vargens spår", av Serena Cinque på Göteborgs universitet. Det var nog första gången en rejäl forskarprodukt blev direkt hyllad i jaktkretsar. Hennes tes var nämligen den att den stela förvaltningen - där två byråkratier, Naturvårdsverk och Länsstyrelse, hanterade allt - gav de "neutrala" tjänstemännen i länsstyrelserna för mycket och för godtycklig makt. I själva verket var det inte rätt och slätt tjänstemän det rörde sig om, utan specifikt gruppen rovdjurshandläggare, dvs akademiskt utbildade biologer. I praktiken styrdes ganska mycket av en grupp biologer runtom i landet. Det är självklart att det alstrade konflikter och ilska mot myndigheterna.

Den där avhandlingen, för övrigt skriven av en person från det vargrika Italien, har jag sällan sett omnämnas av landets rovdjursvänner. Men de borde läsa den. Den berättar om en förvaltning som hade en enorm slagsida åt just experttänkandet, på andra medborgares bekostnad. Även för mig var denna avhandling ganska jobbig läsning, eftersom jag i allmänhet helt ansluter mig till den vanliga synen på rovdjur hos dessa ekologiskt medvetna biologer. Men det går inte att komma förbi: Det förra systemet gödde konflikter mellan "folk" och "elit".


Har han också fel tolkning av rapporten?
 
Vad tycker du? är allt han skriver korrekt? Sluta sänga ur dig andras texter och kom ut ur garderoben och säga vad DU tycker nu. Jag är inte hör för att bemöta Göran Grejder, det finns det andra fora för.

Debattera texten istället nu. Nog torde det stå rätt klart för de flesta läsare av denna tråd att jag anser att avhandlingen har rätt i sina slutsatser?

Menar du att Greider har fel? Och jag?


Svara gärna i en debattform nu istället för att komma med påståenden eller frågor.
 
Greider har förövrigt en fin poäng med detta stycke.

En annan uppenbar, men trots det mer eller mindre oreflekterad funktion hos vargdebatten, är att den alltid och ofelbart tycks stärka storstadsnormen i offentligheten. Är det inte det den är till för? Kalla in någon skogshuggarvarelse från obygden som får hata varg och överhet så stärks den upplysta - och kanske till och med "gröna" - medelklassen i Stockholms innerstad i sin självgoda identitet. Jag är trött på det där. Jag är trött på att människor som tär betydligt mer på biosfären än de allra flesta glesbygdsjägare slår sig för bröstet och tror sig vara ekologiskt medvetna. Följeslagaren till snart sagt varenda vargdebatt jag sett är - folkföraktet. Men när den biologiska mångfalden på allvar är i stöpsleven - som i skogsfrågan - ja, då är samma upplysta medelklass och deras ambassadörer i den mediala offentligheten ointresserade.

Denna beskrivning passar väldigt många skribenter i denna tråd.

Inte så dum text:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/22/vargdebatten-r-en-enorm-avledningsman-ver-fr-n-viktigare-fr-gor

...och han är nog egentligen en vargförespråkare tror jag ;)
 
Debattera texten istället nu. Nog torde det stå rätt klart för de flesta läsare av denna tråd att jag anser att avhandlingen har rätt i sina slutsatser?

Menar du att Greider har fel? Och jag?


Svara gärna i en debattform nu istället för att komma med påståenden eller frågor.
Varför skulle någon vara intresserad av att diskutera en avhandling som du inte läst med dig? Sluta gapa och skräna. Läs avhandlingen eller diskutera något annat.

Det är fullständigt obegripligt att du så gärna vill debattera något du inte orkar läsa. Hur gammal är du egentligen?
 
Det här glömde du bemöta

"Vargpolitiken förvaltas av handläggare med hög expertkunskap inom sitt område vilket gör att medborgarna uppfattar besluten som legitima eftersom besluten vilar på kunskap."

Nå?
 
"Vargpolitiken förvaltas av handläggare med hög expertkunskap inom sitt område vilket gör att medborgarna uppfattar besluten som legitima eftersom besluten vilar på kunskap."

Nå?

Du har verkligen inte läst - inte ens det du själv skriver - ...vilket gör att medborgarna UPPFATTAR besluten som legitima.
Kort sagt, en expertkunskap renderar per automatik inte att man agerar rätt. Det behöver väl inte ens kommenteras? Handläggarna TROR att de kan agera hur de vill då de, enligt sig själva, besitter stor kunskap.


Exakt just detta är ju vad Greider och hon pekar på. Öppet mål på den sålunda.

För övrigt - jag har läst avhandlingen. Begriper inte,är ni andra inte läskunniga, eller vad är problemet? Fast det är klart - ni verkar ju ha svårt att förstå en mycket enkelt ställd fråga så visst - ni får nog problem med texten... ;)
 
Varför skulle någon vara intresserad av att diskutera en avhandling som du inte läst med dig? Sluta gapa och skräna. Läs avhandlingen eller diskutera något annat.

Det är fullständigt obegripligt att du så gärna vill debattera något du inte orkar läsa. Hur gammal är du egentligen?

...och du påvisar här, mycket bra, det andra stycket som Greider pratar om. Varför skriver du ens såhär, vad är poängen liksom?

Kom igen nu, släpp latten och läs avhandlingen.
 
Jag vill nu poängtera hur kul jag tycker detta är... Helt seriöst så påvisar ni som "huggit" på mig om avhandlingen exakt hur denna debatt fungerar. Jag kan helt enkelt inte ha rätt i mina åsikter om avhandlingen.

Det går inte.

Det är omöjligt enligt er, då jag är en galen varghatare som letar lösryckta citat för att påstå någonting.

Tragiskt, och lite sorgligt - men även lite småkul.;)

Forskaren själv:

Fick du några reaktioner från politiskt håll på avhandlingen?
– Nej, inte alls och det var en liten besvikelse. Antingen var man inte intresserad eller också tyckte man inte det var bra att uttala sig i ämnet. Så jag har inte hört något, inte heller från regeringen.
– Vi har inte heller som universitet blivit remissinstans efter Åke Petterssons rovdjursutredning. När vi frågade varför blev svaret att den tidigare handläggaren blivit sjuk, och liknande.
Så jag vet ju inte riktigt om orsaken är att min studie innehåller kritiska slutsatser, som orsakat vissa problem hos myndigheterna .
– Men är det inte det som är meningen med forskning, att kritiskt granska vad myndigheter och beslutsfattare gör? frågar hon trotsigt.


Fast det är klart, hennes slutsats kanske ändå var att alla uppfattar alla beslut som bra då de vilar på expertkunskap. Hon visste bara inte riktigt om det. Kanske.

*nähä, en liten latte kanske, dårå*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg