Varg

Citat:
Ursprungligen postat av Rea
Trött jag blir på dessa surmasar!! Jag bor själv bland både varg och björn och inte går jag och är direkt rädd för någon av dem men har respekt för dem. Mitt barn som är 9år går själv till skolbussen varje dag och jag har frågat om hon är rädd för varg eller björn -nää pappa men det var kul när vi såg björnen i skogen.
Jag har träffat på björn i norge när jag var 7år gammal och det var alldeles för nära. Hela min familj gick på en björn som låg och sov och jag kan säga att jag aldrig förr eller senare har varit så rädd i hela mitt liv. Det jag kommer ihåg är att jag såg en björn ståendes på bakbenen och en lurvig mage
5- 10m ifrån mig. Vi gjorde det man inte ska göra och vände om och sprang allt vi kunde, men som tur var blev björnen lika rädd och sprang åt sitt håll. Efteråt var vi in på en turistbyrå och berättade vad vi varit med om och personen på turistbyrån som vi pratade med kände en viltvårdare som ville komma i kontakt med oss. Vi visade platsen var vi träffat på björnen och viltvårdaren berättade att de inte haft björn där på 10år. Sedan hamnade vi i lokalpressen som den svenska familjen som hade sett en björn i dessa fjäll.
Jag har uteslutande hållit på med idrott som handlar om att vara i naturen och jag kan ärligt säga att jag inte varit rädd efteråt fast jag var barn.
Jag har varit och vandrat i Alaska och håller man sig ifrån älvarna med ca 200m så behöver man inte vara särskilt rädd om man uppträder på ett korrekt sätt.
Det hela grejjen handlar om är att vargen tar köttet för köttjägarna. Säg att det är på det viset så får ni respekt från mig men kom inte körandes med larvet om att de äter barn och gamla, det blir bara ett löjets skimmer av det hela.
Det känns som den gamla häxprocessen som "hängde" kvar i Älvdalen som sista plats i sverige tills konungen fick ryta i och säga till dem att det inte fanns häxor. Mycket handlar väl om upplysning.
Skrivet av en surmas som inte känner igen sig i dessa faror på landsbygden.
Mvh, Johan Karlsson

Nej REA jag tror inte att björnen eller vargen äter upp dig så länge det finns bättre alternativ.
Ditt inlägg känns seriöst ända tills du pratar om häxor...
-vi har passerat det stadiet...


Jag skrev inte att JAG var rädd för varg. Jag tycker det är helt relevant att härleda till häxprocessen när man har som argument att varg äter barn. Tror inte du är så korkad så du inte förstod vad jag menade med häxprocessen....eller?

Ta bort personerna som har detta påstående som argument från debatten i media, det skulle både du och jag vinna på (för jag är jägare som du men med en helt annan syn på det hela).

Jag är en jägare både på vilt och på kvinnor men törs gå ut i skogen utan vapen, törs du Aktiv-Lustmördare? (Se ironin i den sista meningen och bli inte en surmas ;)

God Jul på dig Gubbe!

Mvh, Johan Karlsson
 
Citat:
Ursprungligen postat av Rea
Trött jag blir på dessa surmasar!! Jag bor själv bland både varg och björn och inte går jag och är direkt rädd för någon av dem men har respekt för dem. Mitt barn som är 9år går själv till skolbussen varje dag och jag har frågat om hon är rädd för varg eller björn -nää pappa men det var kul när vi såg björnen i skogen.
Jag har träffat på björn i norge när jag var 7år gammal och det var alldeles för nära. Hela min familj gick på en björn som låg och sov och jag kan säga att jag aldrig förr eller senare har varit så rädd i hela mitt liv. Det jag kommer ihåg är att jag såg en björn ståendes på bakbenen och en lurvig mage
5- 10m ifrån mig. Vi gjorde det man inte ska göra och vände om och sprang allt vi kunde, men som tur var blev björnen lika rädd och sprang åt sitt håll. Efteråt var vi in på en turistbyrå och berättade vad vi varit med om och personen på turistbyrån som vi pratade med kände en viltvårdare som ville komma i kontakt med oss. Vi visade platsen var vi träffat på björnen och viltvårdaren berättade att de inte haft björn där på 10år. Sedan hamnade vi i lokalpressen som den svenska familjen som hade sett en björn i dessa fjäll.
Jag har uteslutande hållit på med idrott som handlar om att vara i naturen och jag kan ärligt säga att jag inte varit rädd efteråt fast jag var barn.
Jag har varit och vandrat i Alaska och håller man sig ifrån älvarna med ca 200m så behöver man inte vara särskilt rädd om man uppträder på ett korrekt sätt.
Det hela grejjen handlar om är att vargen tar köttet för köttjägarna. Säg att det är på det viset så får ni respekt från mig men kom inte körandes med larvet om att de äter barn och gamla, det blir bara ett löjets skimmer av det hela.
Det känns som den gamla häxprocessen som "hängde" kvar i Älvdalen som sista plats i sverige tills konungen fick ryta i och säga till dem att det inte fanns häxor. Mycket handlar väl om upplysning.
Skrivet av en surmas som inte känner igen sig i dessa faror på landsbygden.
Mvh, Johan Karlsson

Nej REA jag tror inte att björnen eller vargen äter upp dig så länge det finns bättre alternativ.
Ditt inlägg känns seriöst ända tills du pratar om häxor...
-vi har passerat det stadiet...


Jag skrev inte att JAG var rädd för varg. Jag tycker det är helt relevant att härleda till häxprocessen när man har som argument att varg äter barn. Tror inte du är så korkad så du inte förstod vad jag menade med häxprocessen....eller?

Ta bort personerna som har detta påstående som argument från debatten i media, det skulle både du och jag vinna på (för jag är jägare som du men med en helt annan syn på det hela).

Jag är en jägare både på vilt och på kvinnor men törs gå ut i skogen utan vapen, törs du Aktiv-Lustmördare? (Se ironin i den sista meningen och bli inte en surmas ;)

God Jul på dig Gubbe!

Mvh, Johan Karlsson

Bra skrivet.Såg en naturprogram från Japan och deras vilda djurliv
blev lite häpen att dom hade 3 gånger mer brunbjörnar i sin areal än vad vi har
ändå är det Japan som har så lite orörd natur kvar jämfört med oss
 
Jag skrev inte att JAG var rädd för varg. Jag tycker det är helt relevant att härleda till häxprocessen när man har som argument att varg äter barn. Tror inte du är så korkad så du inte förstod vad jag menade med häxprocessen....eller? Ta bort personerna som har detta påstående som argument från debatten i media sa:
Med en årlig tillväxt på varg på 40% så kan man säga att framtiden ser en aning mörk ut.
Regeringen är förlamad och bakbunden av toppbyråkrater och kommer ingen vart.
Vargen omvandlar djurlivet till avföring och samtidigt ropar "djurskyddsföreningarna" -hurra!

Signalerna från högre ort blir mer och mer tydliga: sköt er själva!
Titta på finland..dom ligger ett steg före! -eller vill vi att viltförvaltningen skall skötas av folk
som blandar in häxprocessen i debatten.

Det finns dock ännu en oprövad möjlighet för regeringen: sänk straffet för tjuvjakt till ett
ett rimligt bötesstraff och ställ in planerna på licensjakt (som kan smöra med EU)

Sen kan vi alla berörda markägare/jägare/djurbönder/hästägare/hundägare/kattägare avsätta en frivillig summa till en fond för dom stackars skyttar som gjort en "felskjutning"

--god jul--
 
Med en årlig tillväxt på varg på 40% så kan man säga att framtiden ser en aning mörk ut.

eller ljus, men tyvärr så är den tillväxten hämmad av att vargen tycks dö av mystisk blyförgiftning

Det finns dock ännu en oprövad möjlighet för regeringen: sänk straffet för tjuvjakt till ett
ett rimligt bötesstraff och ställ in planerna på licensjakt (som kan smöra med EU)
Eller Höj det, verkar ju inte vara tillräckliggt avskräckande som det är.

Sen kan vi alla berörda markägare/jägare/djurbönder avsätta en frivillig summa till en fond
för dom stackars skyttar som gjort en "felskjutning"

--god jul--
Jo man ser ju attityden med dubbelfuttarna runt felskjutning, säger egentligen allt. Klart man plädear sänkta straff då.
 
eller ljus, men tyvärr så är den tillväxten hämmad av att vargen tycks dö av mystisk blyförgiftning
Eller Höj det, verkar ju inte vara tillräckliggt avskräckande som det är.
Jo man ser ju attityden med dubbelfuttarna runt felskjutning, säger egentligen allt. Klart man plädear sänkta straff då.

40-45% tillväxt är från Olov Libäcks uppskattning.
Med en sån siffra så kan det inte finnas mycket utrymme för tjuvjakt.
-Tjuvjakten har inte börjat än...

I takt med att den den blir mer och mer vanlig så minskar dess status som raritet
och därmed folkets rättsuppfattning om saken.

Lösningen på problemet är nog heller inte licens- jakt. Jag tror inte myndigheterna klarar det.
Historiskt sett har dom inte lyckats särskilt bra med varken Lo, björn eller älg.
Överblicken från skrivbordet är för dålig.

Bättre att naturen få sköta saken själv, och då räknar jag homo sapiens till naturen.
 
Bättre att naturen få sköta saken själv, och då räknar jag homo sapiens till naturen.

Ja låt oss döda allt vi kan. Det är ju ändå Darwinism i deess renaste form. Skjut allt som kan skjutas. hugg ner allt som kan huggas ner, vi människor behöver livsrum, säkerhet, mat på bordet och framförallt vara ensamma herrar på den här planeten

Ni som inte håller med om denna mordiska strategi önskar jag nu en god jul, ni andra är helt verklighetsfrämmande och jag tror julen är bortkastad. varför GE bort presenter tiull små barn, ska de rackarna överleva så ska de inte klemas bort, det fattar ju alla
 
Ja låt oss döda allt vi kan. Det är ju ändå Darwinism i deess renaste form. Skjut allt som kan skjutas. hugg ner allt som kan huggas ner, vi människor behöver livsrum, säkerhet, mat på bordet och framförallt vara ensamma herrar på den här planeten

Ni som inte håller med om denna mordiska strategi önskar jag nu en god jul, ni andra är helt verklighetsfrämmande och jag tror julen är bortkastad. varför GE bort presenter tiull små barn, ska de rackarna överleva så ska de inte klemas bort, det fattar ju alla

Almgren God Jul, bra sagt! Sverige har plats för minst 2000 (för genetiken ska fungera) Vargar utspridda i hela landet...

Mvh troswe
 
Ja låt oss döda allt vi kan. Det är ju ändå Darwinism i deess renaste form. Skjut allt som kan skjutas. hugg ner allt som kan huggas ner, vi människor behöver livsrum, säkerhet, mat på bordet och framförallt vara ensamma herrar på den här planeten
Ni som inte håller med om denna mordiska strategi önskar jag nu en god jul, ni andra är helt verklighetsfrämmande och jag tror julen är bortkastad. varför GE bort presenter tiull små barn, ska de rackarna överleva så ska de inte klemas bort, det fattar ju alla

Myndigheterna skapade en explosion i älgar på 80-talet. Senare så så var dom på väg mot
utrotning om inte jägarna hållt igen avtryckaren.

Björnarna överraskade med sin numerär för några år sedan, myndigheterna har ännu inte hämtat sig från chocken.

Lodjuren har har fått ett helt orealistiskt tillväxtprogram.

Vad kan man då förvänta sig av "vargförvaltningen"?
Förvaltningen ligger i träda och ett kaos närmar sig. hela projektet kan betraktats som
ett giganiskt misslyckande. dvs jag tror inte på förmågan längre-
 
Jaha...här är det i alla fall fullbelagt. Du får väl försöka övertyga dina grannar i Göteborg.

Tror det finns en varg som stryker omkring här nere igen... för 3-4 år sedan blev en påkörd på söderleden :(

God Jul på dig oxå, kan inte vara girning idag alla har rätt till sina åsikter även när dom är felaktiga... ;)

Mvh troswe
 
Senare så så var dom på väg mot
utrotning om inte jägarna hållt igen avtryckaren.

Nä men gud vad duktiga ni var, ni sköt INTE allt ni såg, ni klarade av detta. Bra för er.

Hör du inte hur ihåliga dina meningar låter? Myndigheterna skapade? De är chockade, jägarna höll igen.

Men jag instämmer, du har rätt till att ha din åsikt, även om du har fel.
 
Nä men gud vad duktiga ni var, ni sköt INTE allt ni såg, ni klarade av detta. Bra för er.
Hör du inte hur ihåliga dina meningar låter? Myndigheterna skapade? De är chockade, jägarna höll igen.
Men jag instämmer, du har rätt till att ha din åsikt, även om du har fel.

Nåja...argumentering var en aning tillspetsad för att tränga igenom glöggdimmorna.

Här har vi ett exempel på en jägare som helt följer myndigheternas tilldelning
utan att först tänka efter om det är rimligt:

http://www.youtube.com/watch?v=vc5dKqoFtKk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg