Varg

Det har aldrig varit meningen att vi skall fylla på norrland med varg.
Och varför skall vi göra det? Varför sabotera rennäringen? Dom har ju även ett FN-beskydd.

Då återstår 50 % av sverige. Från början var det tänkt att hela den biten skulle fyllas upp.
Nu börjar det framträda att det inte funkar att fylla på i södra sverige.
Alltså återstår 25 % av ytan -mellansverige.
När då halva ytan inte kan användas som det var tänkt...borde inte då ambitionerna oxå halveras.
Eller ska mellansverige förtätas?

Rovviltsgrupperna på länstyrelserna hörde vi en del om i inledningsskedet. Dom grupperna skulle företräda olika intressen.
I verkligheten så blev dom tydligen överkörda av tjänstemännen. En myndighetsbluff.
Då bildades nån slags nationell förening för rovhandläggare på olika län.
En stödförening för tjänstemän. Troligen beroende på att regeringen är för otydlig.
Och Naturvårdsverkets skrifter är till för att läsas mellan raderna.
Då blir det som det blir ..länen hittar på egna regler.
 
Då blir min fråga: varför är renskötsel kultur och inte älgjakt?
Och min fråga till dig är varför älgjakt är kultur när krocket och pingis inte är det?

Du borde förstå skillnaden mellan samisk kultur och älgjakt. Det är inget man behöver förklara för en vuxen människa, som vill förstå.

Sen borde du verkligen gapa lite mindre om vetenskap och avhandlingen innan du har läst avhandlingen. Dina tolkningar av något du inte har läst är bara gaphalsens jobbiga gapande.
 
Nån som kollade in videon? Den var ganska intresant och en nyanserad bild tonade fram på ett helt annat sätt än i skrift. rekomenderas (båda"sidor")
 
Vi har hört detta tusen ggr nu. Bemöt nu istället det som avhandlingen säger om dessa beslut.
Direkt ur din omhuldade avhandling "Vargpolitiken förvaltas av handläggare med hög expertkunskap inom sitt område vilket gör att medborgarna uppfattar besluten som legitima eftersom besluten vilar på kunskap."

Det kan du inte motsätta dig eftersom det står i sammanfattningen till en vetenskaplig avhandling som du använder som tillhygge.

I den här youtubevideon blir två kvinnor, Lili och Susie, angripna av vargar. Dubbelt värre än förra varg-anfaller-kvinna-videon: http://www.youtube.com/watch?v=kDiCc51sjk0&feature=fvst
 
Senast ändrad:
Ett huvudargument som hörs: Vargen förstör vår livsstill i glesbygd. Jakten är allt vi har. Jag håller inte med, men visst. Fine. Vi kommer ändå inte nått lägre i den här tråden. Geten och Ajägaren babblar på med sitt och de flesta andra tycker det är nonsens. Det är dödläge. Ingen sida kommer ändå att ändra sig. Ingen mening att tjafsa längre. Fast en eloge till Almgren att du orkar.

Men en hobby som är minst lika stor här i norr som jakten är fisket. Och där kan vi snacka om något som är förstört på riktigt. Backa 40-50 år och norrlänningen åt ädelfisk till middag var och varannan dag. Nu är det mesta dött. Tragiskt och hemskt är vad det är.

Så i stället för att jaga den stackars vargen tycker jag vi kan enas och rikta vårt missnöje mot kraftbolagen som våldtagit våra älvar och inte gör ett skit för att återställa dem i någotsånär skick. Fy fan säger jag om det. Älvräddarna och Sportfiskarna gör väl sitt men det räcker inte långt.

Och jo, jag vill ha el hem i uttaget. Det är inte det handlar om. Så skippa de kommentarerna.
 
Ja, när inlägg tar upp två dansande finskor så är väl nivån tämligen illa.

Jag vill påstå att Almgren är snudd på den enda av förespråkarna som debatterar. Instämmer i att det är bra att han orkar... :)
Håller även med om att det finns mycket problem i norra Sverige, sorgligt.
Däremot har jag svårt för de som inte kan acceptera att folk inte håller käft, inte accepterar - men det är väl lite osvenskt att inte gilla läget.

Tror att folk kommer att få vänja sig med detta framöver.
 
Direkt ur din omhuldade avhandling "Vargpolitiken förvaltas av handläggare med hög expertkunskap inom sitt område vilket gör att medborgarna uppfattar besluten som legitima eftersom besluten vilar på kunskap."
[/url]

Den som vet mest och kan kalla sig expert borde ju få bestämma, låter ju rimligt.
Det fanns dock en hake..dom var bara expert på varg.
-dom saknade alltså kunskap!!

Forskare med ännu mer kunskap och med ett bredare synfällt anser dock att det
bara handlar om politik.

Det tog flera år för människorna som stod utanför händelserna centrum att inse
att det faktiskt bara var politik
 
Senast ändrad:
Nån som kollade in videon? Den var ganska intresant och en nyanserad bild tonade fram på ett helt annat sätt än i skrift. rekomenderas (båda"sidor")

Ja den var nån månad före första jakten. Mycket det hon säger gäller ju än.
Dålig kontakt, myndigheter-befolkning gäller nog i ännu högre grad.
Finns ingen rutin för att kommunicera med folk.
Men avhandlingen kom väl 2 år senare så det är väl den man ska läsa.
 
Forskare med ännu mer kunskap och med ett bredare synfällt anser dock att det bara handlar om politik.
Det var ett originellt sätt att säga att man struntar i forskning och vetenskap, utom i de fall där de stöder den egna ståndpunkten. Alltså att vetenskap är irrelevant. Det har för all del varit tydligt redan från första början.

"medborgarna uppfattar besluten som legitima" :)

I den här youtubevideon ser man hur en varg försöker äta upp en kvinna: http://www.youtube.com/watch?v=Kh0yXnVg48U&feature=related
 
Ett huvudargument som hörs: Vargen förstör vår livsstill i glesbygd. Jakten är allt vi har. Jag håller inte med, men visst. Fine. Vi kommer ändå inte nått lägre i den här tråden. Geten och Ajägaren babblar på med sitt och de flesta andra tycker det är nonsens. Det är dödläge. Ingen sida kommer ändå att ändra sig. Ingen mening att tjafsa längre. Fast en eloge till Almgren att du orkar.

Men en hobby som är minst lika stor här i norr som jakten är fisket. Och där kan vi snacka om något som är förstört på riktigt. Backa 40-50 år och norrlänningen åt ädelfisk till middag var och varannan dag. Nu är det mesta dött. Tragiskt och hemskt är vad det är.

Så i stället för att jaga den stackars vargen tycker jag vi kan enas och rikta vårt missnöje mot kraftbolagen som våldtagit våra älvar och inte gör ett skit för att återställa dem i någotsånär skick. Fy fan säger jag om det. Älvräddarna och Sportfiskarna gör väl sitt men det räcker inte långt.

Och jo, jag vill ha el hem i uttaget. Det är inte det handlar om. Så skippa de kommentarerna.

Det som kommer ta död på glesbyggden i slutändan blir privatiseringen. Telia försökte nyss lägga ner telefonin i glesbyggd men fick stryka på foten denna gång, men de kommer försöka igen och och det är bara en tidsfråga innan de lyckas, efter den dagen kommer många andra företag följa efter.
 
Jaha.... så här lät det 2 januari 2010. I princip plankat av sensationsartiklar ur aftonbladet.
Inte en mening är sant eller relevant. Men idag har nog MUFFaren läst på lite mer och jag
är övertygad om att han inte skriver under på det här idag.
Känns nog pinsamt för han att läsa det här nu.

Så du tycker att problematiken med jägarlobbyns påverkan på beslutsfattarna har minskat och att regeringen vunnit allmänhetens och EUs förtroende i denna sak? Hur tänker du där?
 
Den som vet mest och kan kalla sig expert borde ju få bestämma, låter ju rimligt.
Det fanns dock en hake..dom var bara expert på varg.
-dom saknade alltså kunskap!!
Det vet du redan innan du läst avhandlingen, att "dom" saknade kunskap?

Fokusera nu på det väsentliga, det jag fetstilat: medborgarna uppfattar besluten som legitima. Är det ett sakfel i den avhandling din sidekick ständigt återkommer till?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg