Varg

Nja, är man bara lite van att läsa vetenskapliga texter, böcker, så brukar man ofta inse att det är sammanfattningar som man bör lägga fokus på.
Enkel studieteknik, sålunda.

Absolut, det första jag tittade efter under mina studentår var alltid om det fanns sakregister i kurslitteraturen :)
Men det räcker liksom inte till i min värld att bara läsa abstract och slutdiskussion när man ska uttala sig om avhandlingen.
 
Absolut. Vi kan nu konstatera, grovt, vad avhandlingen kom fram till. Kritiken kan kräva några dagars läsning.
Men visst kan vi under tiden fundera över slutsatserna?
 
Bevara de rovdjur vi har i Sverige, till skillnad från er som vill utrota djurarter för att de stör er hobby.
Den viktigaste frågan jag tar upp försöker du dock undvika:
”Jägareförbundet, som har varit en drivande lobbyorganisation bakom beslutet att tillåta vargjakt håller kurser där riksdagsledamöter får lära sig att skjuta och ta jägarexamen.
I källaren under riksdagens plenisal finns en skjutbana, där medlemmarna i riksdagens jaktklubb kan träna upp sina färdigheter med geväret. De folkvalda politikerna kan ta jägarexamen på arbetstid.
Enligt en undersökning som Agenda gjort är Jägareförbundet bland de mest aktiva när det gäller möten med rikspolitiker.”

Jägarlobbyns framfart är ett hot mot vår demokrati. I skymundan långt bort från insyn och objektivitet utövar denna organisation ett stort inflytande över alla beslut i rovdjurs och viltfrågor. Till råga på allt finansieras en stor del av jägarlobbyns propaganda av statliga bidrag!

Om dom tar in 230 000 medlemsavgifter så ska man kunna begära att dom inte sitter
still på kontoret och knappar på datorn.
-kramarsidan sitter nog vid datorn och massproducerar insändare och anmäler fårbönder-
Jag förutsätter att dom odlar kontakterna med berörda politiker och tjänstemän samt träffar sina medlemmar.
Om inte...så får dom inte mina pengar!

För att skapa din "biologiska mångfald" så måste man även skapa förutsättningarna
för att den skall finnas. -det tänkte du inte på va?
I annat fall blir djuret (eftersom det handlar om 1 st mångfald) ett hatobjekt på riktigt.

Kramarsidan brukar kalla jägarna varghatare, det stämmer inte riktigt än. Men snart blir
det verklighet och kanske är det försent att stoppa utvecklingen.
0-visionärerna ökar i antal som reaktion på myndigheterna.
Förtroendesprickan mellan myndigheter och jägare/bönder får inte öka mer.

Sen vill jag även värna om den kulturella mångfalden, -den vill du kanske utrota? eller
tänkte du inte på det heller.
 
En reflektion om vargfrågan i allmänhet

Jag har inte orkat läsa hela denna tråd, men är återigen fascinerad av att vargfrågan får såna fantastiska proportioner. Det är väl egentlgen bara palestinafrågan och kanske lapplisor som rör upp så många känslor.
Som bohuslänning och kustbo har jag inga egna erfarenheter eller någon oro för varg i min vardag. Men när jag hälsar på mina svärföräldrar i Hälsningland är det mer påtagligt. Men inte av varg utan av björn. De har flera gånger haft besök inne i byn av björn. Och när jag åker skidor där, är jag mer orolig för att möta en yrvaken björn än en varg. Men björn rör inte upp alls samma känslor. Trots att de både är fler och farligare (tror jag mig veta). För att inte tala om vildsvinen!!
 
Det beror ju på att vargen tar jägarnas älgar. Det gör inte björnen eller vildsvinen. Det är genomskådat för länge sen.

Men Peter, nu kommer du få påhopp för att du inte har rätt prio, inte visar empati och för att du antagligen har en grön toppluva. Ord som offattbart, komiskt och liknande kommer att flöda;)
 
Om dom tar in 230 000 medlemsavgifter så ska man kunna begära att dom inte sitter
still på kontoret och knappar på datorn.

De 40 miljonerna som jägarförbundet tillförskansat sig ska användas till att sprida objektiv och korrekt information om våra rovdjur inte sprida intolerans och varghat baserad på rena falsarium. De missbrukar fullständigt mina skattepengar.


För att skapa din "biologiska mångfald" så måste man även skapa förutsättningarna
för att den skall finnas. -det tänkte du inte på va?
I annat fall blir djuret (eftersom det handlar om 1 st mångfald) ett hatobjekt på riktigt.

Förtroendesprickan mellan myndigheter och jägare/bönder får inte öka mer.

Sen vill jag även värna om den kulturella mångfalden, -den vill du kanske utrota? eller
tänkte du inte på det heller.

De problem som du talar om existerar bara hos er som vill utrota varg, ingen annan ser en hotad biologisk mångfald genom att bevara varg.
Böndernas förtroende till myndigheterna beror snarare på hur de agerar i fråga om bidrag för skador orsakade av vilt. Vildsvinen är det djur som kommer få bönder att gå från hus och hem inom en mycket snar framtid, inte varg. Det har till och med gått så långt att vissa landsting börjat ge indirekta bidrag genom att sänka arrenden, trots att de egentligen inte får ge bidrag, situationen är helt enkelt ohållbar.

Vad menar du med kulturell mångfald? Menar du då den kultur där en liten högljud grupp försöker tvinga vårt demokratiskt system att lyda genom hot, upprepad brottslighet och lobbyism.
 
Om dom tar in 230 000 medlemsavgifter så ska man kunna begära att dom inte sitter
still på kontoret och knappar på datorn.

Ordföranden för MUF kommenterade de politiska följderna av förra årets vargjakt och jägarlobbyns framfart med dessa ord:

"Med de 22 skjutna vargarna har vi förlorat i trovärdighet när det kommer till skydd av den biologiska mångfalden. När vi nu har utrotat tio procent av vår vargstam, vad ska vi då säga om Indien gör detsamma mot tigrarna, Japan mot valarna eller Australien mot vithajen?

Dagen har många förlorare, jägarna tillhör de största. Vem ska någonsin mer tro på deras naturvårdande ambitioner när de utrotat tio procent av vargstammen på en dag? Stammen tog årtionden att bygga upp men jägarna stod i kö för att rasera detta arbete. En jägare berättar att han avfyrat fem skott mot en varg. Vem kommer någonsin mer tro på jägarorganisationernas naturvårdande bullshit? I dag har jägarna visat sina verkliga ambitioner kring den svenska vargstammen. Deras framtida trovärdighet måste ses i ljuset av vad vi idag har bevittnat.

En annan stor förlorare är regeringen. De tror sig kunna locka väljare genom att tillåta dödandet av svenskt djurliv. De har fallit offer för jägarlobbyns falska argument och bör nu öppna ögonen för fakta. Även i de mest vargtäta delarna av landet har vargen ett starkt stöd. Bland det svenska folket har rovdjuren ett mycket starkt stöd. Att lämna vargens framtid i jägarnas händer är att slita omvårdnaden av svensk natur ur majoritetens händer och ge den till en högljudd minoritet.

Jägarna och regeringen är stora förlorare, men störst förlorare är ändå den biologiska mångfalden och de vargar som har dödats. Vår natur och vårt djurliv är en anledning till att älska Sverige och trivas här. Jägarnas särintresse får inte vara viktigare än allmänintresset för en levande mångfald i våra skogar. Skogarnas djurliv är inte enbart jägarnas skafferi för älgstekar, det är minst lika mycket till för sin egen skull och för alla oss som gillar att uppleva djur och natur utan ett vapen i handen. "

"Regeringens rovdjurspolitik är inte baserad på vad som är bra för den biologiska mångfalden och den saknar stöd i folkopinionen. Men lika illa är att den saknar förankring i de idéer vi säger oss företräda. Konservatismen råder oss att värna natur och miljö och liberalismen säger oss att vara rationella och förnuftiga. Ett kraftigt angrepp på en hotad djurstam gör inget av detta.

Dagens sorg kan dock förbytas i glädje om den blir till ett uppvaknande för regeringen. Beslut rörande våra rovdjur bör åter bli en nationell fråga och jakten på varg bör stoppas. Dessutom bör det omedelbart ses över hur vargen kan sprida sig över hela landet istället för att leva koncentrerat i vissa områden. Sverige bör återgå till att bli en stark röst för skyddet av världens stora rovdjur och det börjar med att ta ansvar på hemmaplan.

Den högljudda jägarlobbyn lät kanske trovärdig i förhandlingsrummen. Men idag har de i handling och med vapen i hand visat vad de går för."
 
Joask/
Du känner inte någon som helst lust att kommentera avhandlingens slutsats? Är denne månne också en del av "jaktlobbyn"?
Du menar att de handläggare som totalt struntar i ALLT vad demokrati heter inte betalas av skattepengar?


Vad gäller björn så är det väl så att man avlivar de som börjar uppehålla sig runt människor och går in i byar? De går väl sällan in i samhällen på det sätt som vi sett vargen göra.
Vargen är genast "genetiskt viktig" trots att de står på en villatomt bland leksaker och struntar totalt i rop och skrik.

Bra att veta om "problembjörnar"

En ”problembjörn” är en björn som beter på ett sätt som människor tycker är problematiskt. Ofta handlar det om björnar som rör sig nära bebyggelse.

Björnar undviker oftast människor, men de som lär sig att det är lätt att hitta mat i närheten av människor kan snabbt utvecklas till ”problembjörnar”. Om en björn har fått sig en måltid på ett ställe en enda gång kommer den ihåg det och kommer sannolikt tillbaka för att få mer. Det händer att björnar matas av människor och att människor går nära björnar för att titta på och fotografera dem. En björn som blir van vid att människor rör sig nära den kan snabbt förlora sin skygghet. Sådana björnar måste oftast avlivas.


http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=102&Itemid=845

Samma skall självklart gälla för varg.


Och idag är det mest jägarna som ropar - snart kommer vanligt folk att inse exakt hur vansinnigt experimentet är - då blir det riktigt liv i luckan.

Varg kan vi ha i norr, ingen annanstans - enkelt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg