Varg

Eller bara mer aktiva i forum. den stora massan är inte med på några forum alls (och med stora massan menar jag av alla åsikter inte bara en)

Sant.
Jag hoppas att vi kan bli ännu mer aktiva :)

Egentligen håller jag nog delvis med KLAGER.
Nivån på debatten är inte bra.

Debatten här handlar inte speciellt mycket om varför vi ska ha varg.
Hur detta påverkar de som bor i landsbygd.
Hur prioriteringar görs.
Konstruktiva sätt att lösa de problem som uppstår.

Det blir mest en massa pajkastning. Extremister från båda läger som säger "Du är dum".
 
Oj det var ju väldigt demokratiskt för naturen och mångfalden

Vilken demokrati är det du pratar om? ska vissa folkgrupper inte ta del av demokratin?
Ska älgarna få vara med och rösta? (ja gärna för min del)

I den här frågan finns ingen demokrati, frågan ägs av folk utanför vårt land.
Men om frågan stannar i Sverige så försvinner demokratin anser du?
-Det handlar om att återta demokratin.
 
Ja visst är solen på väg upp:

"I skrivelsen till regeringen går man igenom de synpunkter som kommit från bland andra samerna, jägarorganisationerna och LRF. Verkets bedömning är att deras argument om olägenheter med rovdjur är svåra att förena med EU:s direktiv om skydd för hotade arter. Oro bland befolkningen i vargtrakter, risker för ekonomin inom skogsbruk och andra landsbygdsnäringar eller svårigheter att upprätthålla en speciell livsstil, som löshundsjakt, bedöms inte täckas in av direktivets formulering att jakt kan tillåtas för att ”skydda ett allt överskuggande allmänintresse”."

Det finns en väldig massa ord i den här rapporten. Hur det kommer att bli i praktiken tror jag ingen
vet. Många av formuleringana är avsedda att läsas av EUs folk, man får se det på detta sätt.
-Men dom har öppnat upp för förebyggande skyddsjakt ändå, vilket är ett framsteg.
-Sen uppfattar jag det som att respektive länstyrelse beslutar i högre grad.
Naturvårdsverket kastar av sig en del av ansvaret, även denna bit låter bättre.
 
Menar du att det är en saklig debattmetod att tillskriva vargen en massa egenskaper som den inte har? T.ex. att den är farlig för barn som väntar på skolbussen.

1995
Usviatyda, Belarus. Disappeared whilst walking home from school. Her father searched for her and found her head surrounded by bloodied snow covered in wolf tracks

Slutet 1800:
22 barn.
Southwest Finland. Three wolves involved. In January, 1882, a female wolf was shot and 12 days later a male wolf poisoned, which brought the attacks to an end.[24][49] Finnish conservation groups, such as the Finnish Association for Nature Conservation, claimed the animals were wolf-dog hybrids. An examination of the taxidermied specimens showed that they were pure wolves.[50]

Att säga att vargen är ofarlig är helt enkelt väldigt fel. Säger man saker så skall de åtminstone vara sanna.

på denna länk finns det fler vargdödade. Man skall betänka att våra färfäder utrotade vargen - därav de låga dödsiffrorna under 1900talet.
Så visst fasen skall man oroas av en varg som morrar åt en flicka vid en busshållplats.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans


*väntar spänt på älgenärfarligarekommentarer*
 
Menar du att det är en saklig debattmetod att tillskriva vargen en massa egenskaper som den inte har? T.ex. att den är farlig för barn som väntar på skolbussen.

Om du går till dig själv:
Låt säga att du bor 1 km från genomfartsvägen i en stuga i skogen. Din 7 åring skall vandra
till korsningen för att kliva på skolbussen (ensam).
-Kvällen före observerades ett par vargar på vägstumpen dit.
Skulle du då säga: -gå iväg nu Putte, vargarna gör dig ingenting...dom äter bara älgar.
 
Partiet Landsbygdsdemokraterna finns ju redan, men i deras program ingår ju bara:

"Landsbygdsdemokraterna önskar ingen frilevande varg i Sverige. Vargen skall hägnas in och inget annat."

Och det får man ju ändå förstå inte är tillräckligt. Även om vargen är inhägnad, så väcker den ju mycket stor skräck. Här gäller att inte bara utrota vargen helt i Sverige, inklusive djurparkerna, utan vargen skall uppenbarligen utrotas från hela jorden.
 
Joask202...det här var väl inte meningen. Undrar vad reparationen kostar?
http://www.dt.se/nyheter/vansbro/1.4112824-varg-pakord-av-bil

Vill du verkligen jämföra detta med de som mister livet i trafikolyckor med vildsvin och älg?
Att du hatar vargen så mycket att du förringar den förlust som ett dödsfall innebär för samhället och de efterlevande. Du har klagat på nivån i denna debatt, jag tycker du själv sätter nytt bottenrekord med detta inlägg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg