Varg

Den som släpper ut vargen, staten, skall naturligtvis stå för alla - precis alla - kostnader som uppstår kring detta projekt/experiment.

Då borde rimligen den som släpper ut älgen stå för alla kostnader som uppstår kring det projektet?


Jag ska kanske inflika här att jag är varken för eller emot i vargfrågan, jag har helt enkelt inte alla fakta (jag har inte tid att sätta mig och läsa hundratals rapporter).

Det jag hakar upp mig på i diskussionen är de fullständigt irrationella argumenten som kommer från företrädesvis de som vill ha bort vargen.

Om man nu ska döma vargen efter nån form av skala så måste man såklart även döma andra djur, som älg, vildsvin och tamhundar, efter samma skala.
 
Nu förstår jag varför du vill ha varg. Helt ok, men du kanske borde ha sagt att den var en inkomstkälla till dig tidigare?

Varför ska jag säga det då det inte är det. Sluta upp med att dra slutsatser som är felaktiga. Jag sa inte att det var en inkomstkälla för mig. Jag drar inte söutsatser om din ekonomi så du kan sluta at dra slutsatser om min tack.
 
Varför ska jag säga det då det inte är det. Sluta upp med att dra slutsatser som är felaktiga. Jag sa inte att det var en inkomstkälla för mig. Jag drar inte söutsatser om din ekonomi så du kan sluta at dra slutsatser om min tack.

Förlåt, jag tolkade din smiley och ord om att tjäna pengar som om du faktiskt gjorde just det.
 
Förlåt, jag tolkade din smiley och ord om att tjäna pengar som om du faktiskt gjorde just det.

Nä jag tillhör dem som gör att de kan tjäna pengar, pengar som lämnar sverige pga en kombination av av svenskt livsmedelslagstiftning och inställning till björn och varg. Synd, men finnarna tar mer än gärna emot dem. Skapar arbetsillfä'len påp landsbygden (något som om jag inte är helt felunderrättad kan vara en positiv sak)
 
Hur påverkar just det möjligheterna att göra samma sak som Lassi Rautiainen mfl gör. Fast i Sverige?

Nu kan det ha ändrats nyligen, och det vore ju positivt. Men iallafall tidigare så fick man inte åtla med vad som helst. Det skulle vara veterinärbesiktat, för det är juu mat vi pratar om, då måste det vesiktas. Vete fan hur byråkraterna tror att rovdjuren försörjer sig om de inte får åtel.

Detta krav gör det ekonomiskt ohållbart att åtla i större mängder.
 
Den åtling jag är inblandad i sköter vi med trafikdödat vilt och slaktavfall vi får av viltvårdsområdena i trakten, kött med passerat datum vi får från en större livsmedelsbutik samt tidigare år även utdömda slaktkroppar från ett slakteri.

Tillstånd från länsstyrelsen och en viss anpassning av hanteringen av utgånget kött i butiken i samråd med miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i kommunen krävs såklart.

Men visst.... att hålla ett 10-tal gömslen i drift på detta sätt skulle ju inte gå.
 
110 vargar i Estland skulle motsvarar över tusen i Sverige sett till storleksskillnad, dvs 4 gånger så många vargar som Sverige har nu och det är det antal vargar som Esterna vill ner till, dvs den gräns de satt som acceptabel. En fördubbling av antalet vargar i Sverige vore alltså inget problem enligt Esternas sätt att se.

Dalarna och värmland är ungefär lika stort som Estland.
Troligen finns det 180 vargar i dom två landskapen.
Estland hade 250 och vill reducera till 140 st (dvs glesare än oss)
"-4 ggr mer" känns som en rejäl överdrift.

Sen vad den Esländska jordbrukarbefolkningen tycker om varg vet vi inget om.
En försiktig gissning är att dom är glada åt vargjakten..?
 
Nu kan det ha ändrats nyligen, och det vore ju positivt. Men iallafall tidigare så fick man inte åtla med vad som helst. Det skulle vara veterinärbesiktat, för det är juu mat vi pratar om, då måste det vesiktas. Vete fan hur byråkraterna tror att rovdjuren försörjer sig om de inte får åtel.
Detta krav gör det ekonomiskt ohållbart att åtla i större mängder.

Det har höjts röster för att förbjuda all form turism som leder till att man närmar sig varg.
Åtling är då inte heller möjligt. All form av mänskliga möten ska vara negativt för vargen.
Avsikten är att vargen inte ska koppla människolukt till nån form av mat eller att människan
betraktas som ofarlig.

Den ska alltså vara så vild som möjligt.

-hur ser du på detta?, jag antar att du har tagit bilden vid en åtel.
Älgkadaver brukar vi hålla hemliga av samma anledning.
(och så slipper dom ta en till älg)
 
Ja den är tagen vid åtel, så svaret är väl ganska givet trodde jag. Om vargen kan dra in pengar till bygden så tror jag chansen för acceptans ökar. Men med så mycklet känslor som finns runt detta så är det inte så enkelt, det inser jag med. Finnarna har nått lite längre men även där har en del grannar haft negativa åsikter och betett siog rent hotfullt. Synd att det ska vara så, med lite affärsmannaksap skulel man kunna krama ur turisterna en held el pengar tror jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg