Varg

Ett exempel på antivarg extremisternas totala brist på verklighetsförankring och lögnaktiga propaganda. Menar du att vi ska ta dina argument på allvar?
Vet du hur mycket skada och lidande älgar och annat vilt ställer till med? Tusentals trafikolyckor, skador på egendom i hundra miljoners klassen årligen. Allt detta är hela Sveriges befolkning är med och betalar, även de som aldrig sett en levande älg.

Ska man välja mellan elende och elende?

Är din dröm om framtiden 20% älg kvar och 2000 vargar?
Du kan väl inte mena att våra dagars futtiga antal av 250 st förändrar saken?

Ja då är valet enkelt..jag väljer det elende som fanns för 10 år sedan.
 
Ja den är tagen vid åtel, så svaret är väl ganska givet trodde jag. Om vargen kan dra in pengar till bygden så tror jag chansen för acceptans ökar. Men med så mycklet känslor som finns runt detta så är det inte så enkelt, det inser jag med. Finnarna har nått lite längre men även där har en del grannar haft negativa åsikter och betett siog rent hotfullt. Synd att det ska vara så, med lite affärsmannaksap skulel man kunna krama ur turisterna en held el pengar tror jag.

Är inte dom åtlarna lagda mot ryska gränsen? Ett slags ingenmansland.

Kan aldrig tro att det skulle bli tillåtet här i ett turistsyfte.
Risken är att dom förbjuder alla åtlingar, även för räv.

Kan du tänka dig ett småländst turistföretag som åtlar med får? (veterinärbesiktigat)
 
Är inte dom åtlarna lagda mot ryska gränsen? Ett slags ingenmansland.

Kan du tänka dig ett småländst turistföretag som åtlar med får? (veterinärbesiktigat)

Just den bilden är tagen utanför ingemansland, den stängde strax efter för säsongen då jakttiden på björn drog igång.

Fågan om småland och får, varför inte. men varför undrar du över min åsikt där?
 
Det var med tanke på det rabalder som pågår där just nu.
300 jägare och jaktledare från länstyrelsen som jagar fårdräparen.

Ah, ok. ja visst är det fantastiskt vilka resurser vi (samhället/mänskligheten) har ibland.

Henry Ford sa en smart sak (elelr han sa det antagligen inte ,men det är en bra efterkonstruktion isåfall). Om han gjort vad folk ville ha så hade han tillverkat en snabbare häst. Ibland ändras verkligheten, och de som sitter mitt i den ser inte ritkigt detta förrän efteråt, och som en följd har vi dagens motsättningar och stelbenta poilitik och infekterade debatt.

Jag tycker nog åtelverksamheten pekar på EN möjlig alternativväg, inte den enda, men en som borde vara värd att pröva. Om tyskjarna betalar för att se älg i dikeskanten, vad skulle de inte betala för björn och varg?
 
Ah, ok. ja visst är det fantastiskt vilka resurser vi (samhället/mänskligheten) har ibland.

Henry Ford sa en smart sak (elelr han sa det antagligen inte ,men det är en bra efterkonstruktion isåfall). Om han gjort vad folk ville ha så hade han tillverkat en snabbare häst. Ibland ändras verkligheten, och de som sitter mitt i den ser inte ritkigt detta förrän efteråt, och som en följd har vi dagens motsättningar och stelbenta poilitik och infekterade debatt.

Jag tycker nog åtelverksamheten pekar på EN möjlig alternativväg, inte den enda, men en som borde vara värd att pröva. Om tyskjarna betalar för att se älg i dikeskanten, vad skulle de inte betala för björn och varg?

Tänk vad de skulle betala för att få jaga dessa. Guillohunting AB! ;)

...visst finns det en potentiell inkomstkälla i rovdjuren. Men, som du säger så är det nog inte så troligt att det kan fungera inom den närmsta framtiden. Eller någonsin.

Om det inte sker längst i norr, jag tjatar envist vidare om att det är där vi kan hålla en vargstam.
 
Jag tycker nog åtelverksamheten pekar på EN möjlig alternativväg, inte den enda, men en som borde vara värd att pröva. Om tyskjarna betalar för att se älg i dikeskanten, vad skulle de inte betala för björn och varg?

Det finns ju en hake....älg för dom är den exotiska biten.
Dom planterar sina husbilar på det mest konstiga stickvägar och dom har en mycket god chans
att få se älg.
(undrar om dom har nåt system för att hitta på alla fina platser)

Varg har dom ju själva eller deras grannländer i öst och syd. Björn vet jag inte vad dom tycker om
men dom finns ju söderut.
 
Klart att det behövs skyddsjakt på varg ibland. Men just i detta fallet hade jag hellre sett att de sövt vargen och flyttat det då den hade både GPS och en bra genetisk sammansättning. Om det nu hade varit möjligt.
 
Ska man välja mellan elende och elende?

Är din dröm om framtiden 20% älg kvar och 2000 vargar?
Du kan väl inte mena att våra dagars futtiga antal av 250 st förändrar saken?

Ja då är valet enkelt..jag väljer det elende som fanns för 10 år sedan.

Gäller det även eländet med vildsvinen eller endast elände som inte drabbar dig?

Det jag ställer mig mest emot är antivargextremisternas skenhelighet angående de problem som de vilda djuren i Sverige orsakar. Vargen är ett av de minsta problemen, den orsakar inte tusentals trafikolyckor skador för hundratals miljoner, etc etc. När det kommer till numerär kan vi dubbla och fyrdubbla vargstammen den skulle fortfarande vara ett av de minsta problemen.

Jag vill ha en vargstam som kan jagas utan risk för degenerering. När det gäller viltstammar måste kostnaderna tas över av staten i större utsträckning, efter det får man helt enkelt räkna på om 150 000 vildsvin är värt 3000 trafikolyckor, vad det kostar att åtgärda osv.
 
Klart att det behövs skyddsjakt på varg ibland. Men just i detta fallet hade jag hellre sett att de sövt vargen och flyttat det då den hade både GPS och en bra genetisk sammansättning. Om det nu hade varit möjligt.

Uppehöll sig inte den vargen ungefär där som en stor del av Sveriges vargbestånd "borde" vara? Om vi nu ska ha varg måste man stängsla, varför inte även där?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg