Varg

Saxat ur Gunnar Glöersens blogg:
----Jag har ju tidigare avslöjat på bloggen att jag håller på att bli en gubbe. Jag har börjat smyglyssna på P1 och idag känner jag ett mycket skriande behov av att påpeka ”vad var det jag sa”. Ett mycket säkert gubbtecken. Anledningen är givetvis vargarnas härjningar bland fåren här nere i södra delarna av landet de senaste dagarna. Jag skrev om detta för mer än 2 år sedan…

Det är ingen hemlighet att vargar som slår sig ned i södra delarna av landet förr eller senare kommer att få smak på får. Det är det naturligaste i världen och kommer att hända varenda gång. Menar man då allvar med att vi ska sprida ”vargbördan” över landet är det bara att slanta upp. Varg kostar och varg i södra Sverige blir dyrt, det är inget att hymla om. Man har nu uppenbara problem att, efter 4 månader, få fram de 500 000 kronorna som Jordbruksverket beviljat till Länsstyrelsen i Östergötland för rovdjurssäkra stängsel. Betänk då vilken piss i Missisippi 500 000 kronor är i sammanhanget. Det räcker till att stängsla cirka 75 hektar eller cirka 150 av Östergötlands drygt 47 000 får.

Lösningen blir då återigen skyddsjakt. Det kommer att bli lösningen för Kronorbergsvargen liksom den varg som härjar på Vikbolandet. Alla, inklusive de mer pragmatiska rovdjursivrarna samt de allra flesta jägarna tycker nog nu att det är en rimlig åtgärd. Men tänker vi verkligen rätt då? En av de få saker som de flesta är överens om är att det är orimligt och orättvist med den vargkoncentration vi nu har i några få län i mellansverige. Menar vi allvar med att göra något åt denna koncentration kan inte skyddsjakt vara den ständiga och allenarådande lösningen. Vi måste sprida bördan även ner i södra Sverige och då är det bara att börja bygga stängsel och budgetera några hundra miljoner årligen eller acceptera att vargarna tar tusentals får i framtiden. Välj själv.

Jag skrev om detta för mer än 2 år sedan, var det bara jag som förstod detta problem då? Nej, givetvis inte. Såväl Naturvårdsverk som politiker förstår naturligtvis också att varg i södra Sverige utan massor av dyra stängsel inte funkar. Det otrevliga är dock att man konstant vägrar att hantera problemet. Det är ganska bekvämt att säga ”vi ska sprida bördan” och sedan veta om att det aldrig kommer hända. Det blir helt enkelt billigast så och opinionen svänger inte så där otrevligt mycket.------

Alla som har varit på landsbygden har har knappast ungått alla stängsel som finns.
Dom flesta av mycket enkel typ för hästar och kor. Får kräver lite bättre sort.
Enligt beräkningen jag gjorde tidigare så handlar det om miljardbelopp att ersätta dessa
enkla trådar med rovdjursstängsel.
Är det realistiskt med sådana summor ? nej knappast...
Vi måste göra ett val..ska vi fylla sydsverige med varg eller ska vi sluta med utegångsdjur?
Hur skulle du välja? Finns det kompromisser fortfarande?
Ska vi omskola infanteriet till skyddsjägare? Skänka ett par mastiffer till varje fårägare med gratis medföljande hundmat?

Olov lidberg har även uttalat sig i frågan:
"Vargen kommer att stoppas i sydverige p g a utegångsdjuren."

Alltså, glöm vargspridningen söderut, det är helt enkelt orealistiskt.

Olov lidberg har även uttalat sig i frågan:
"Vargen kommer att stoppas i sydverige p g a utegångsdjuren."

Alltså, glöm vargspridningen söderut, det är helt enkelt orealistiskt.

Det är väl ingen skillnad om en Varg tar en rådjur/älg eller ett får
dom är ju Vargens favoritföda
Bonden får ersättning för fåren.
Så vad är problemet.
Är ett tamdjur mer värd att bevara i faunan än ett vilddjur som har funnits här sen evigheter och har
varit vargens byte.
Om vi sen kommer och planterar goda får i vargens revir
så är det väl bara att acceptera att det finns en risk idet. som alla naturfolk som lever i taigansbälte
och lever sida vid sida med vargen

Det är väl ingen skillnad om en Varg tar en rådjur/älg eller ett får
dom är ju Vargens favoritföda Bonden får ersättning för fåren.
Så vad är problemet.
Är ett tamdjur mer värd att bevara i faunan än ett vilddjur som har funnits här sen evigheter och har
varit vargens byte.
Om vi sen kommer och planterar goda får i vargens revir
så är det väl bara att acceptera att det finns en risk idet. som alla naturfolk som lever i taigansbälte
och lever sida vid sida med vargen

Du ser inga problem....om vargen dödar 10 får och äter upp ett, är det fortfarande inga problem?

En samvetsfråga...skulle du själv kunna tänka dej att söka nytt jobb p g a att ditt jobb inkränktar på
vargens revir?

En samvetsfråga...skulle du själv kunna tänka dej att söka nytt jobb p g a att ditt jobb inkränktar på
vargens revir?

Skulle du kunna det för att en riskkapitalist ska tjäna mer pengar?
eller för att svenska staten inte anser att den ska äga bilfabriker?
eller för att man bygger en bro där du kör färjan?

var inte så enkelspårig. Klart att svaret är ja, det är det ju i de andra fallen. De flesta kan tänka sig att söka nya jobb så länge det är andra som står för sökandet.

Vargen är en av många orsaker i samhället, på intet sätt unik

Ok. Då vet vi. Har en person sagt att det är omöjligt så är det väl det. Några andra uppfattningar går det ju inte att ha då. :)

Du får väl ha vilka uppfattningar du vill men för mig så har framtiden för sydsveriges
"vargstam" har klarnat betydligt. Det blir mellansverige som får stå för vargtrycket även i fortsättningen.
Det sägs att Dalarna och Värmland är fullbesatt. Det är inte riktigt sant, nästa steg är att reviren
delar på sig och att rovdjurstrycket följakligen fördubblas!

Jag kan slänga in en brasklapp till att suga på:
Det höjs röster för att turisttrenden "vargsafari" skall förbjudas!
I varje fall det momentet som strävar efter att närma sig vargarna. All mänsklig kontakt med vargarna är av ondo. Djuren får fel uppfattning av människor om inte mötet är förknippat med
obehag på något sätt. Om människan uppfattas som ofarlig så skapar vi bara framtida problem.
Vargen är mycket inteligent och den lär sig snabbt hur den kan utnyttja situationen.
T ex så går det att söva en varg genom att skjuta från helikopter. Men bara en gång, sen
är det omöjligt att komma i närheten.

Skulle du kunna det för att en riskkapitalist ska tjäna mer pengar?
eller för att svenska staten inte anser att den ska äga bilfabriker?
eller för att man bygger en bro där du kör färjan?
var inte så enkelspårig. Klart att svaret är ja, det är det ju i de andra fallen. De flesta kan tänka sig att söka nya jobb så länge det är andra som står för sökandet.
Vargen är en av många orsaker i samhället, på intet sätt unik

Ja det handlar inte om enskilda jobb, utan om arbetsplatser, Saab t ex.

Om jag formulerar om ditt svar:
Ska vi lägga ned all uppfödning av djur som går utomhus...svaret är ja!
-Har jag uppfattat din ståndpunkt rätt?

Hmm, en arbetsplats är en plats med arbete du vet det va? kratt det handlar om enskilda jobb. Förklara annars gärna för den arbetslöse varför det inte gör det.

Och du missar poängen. Den är att vargen är EN fråga bland MÅNGA. inte unik på något sätt. Och jag tror inte att man behöver lägga ner all djurhållning (och det vet du att man inte behöver, du evt ju tex att det finsn något som heter roddjusstängsel).

NU är ju vargfrågan något du känner starkt för, och det respekterar jag, men du är inte ensam om att ha såna frågor och inte ens i vargfrågan är du ensam.

Och var snäll och avstå att formulera om mina svar. Jag formulerar dem helt själv utan din hjälp

Och du missar poängen. Den är att vargen är EN fråga bland MÅNGA. inte unik på något sätt. Och jag tror inte att man behöver lägga ner all djurhållning (och det vet du att man inte behöver, du evt ju tex att det finsn något som heter roddjusstängsel).

Ja stängsel finns det och det fanns alltså en hake med detta och det var kostnaden.

Det finns ett par politiska vägar att gå:
Ge stängsel till alla även om det handlar om miljardbelopp, eller utse en viss procent som får
dom och resten kan lägga ner.
Jag tror inte att något av ovanstående alternativ är politiskt gångbart.

Sen är inte heller nöjeshästar med i beräkningarna. Jakten lär du väl inte heller ta någon hänsyn till. För att inte tala om alla sällskapshundar.

Du har fel! Det har gjorts ett flertal gånger. Jag ger dig rätt såtillvida att det är svårare, även om det absolut inte är omöjligt.

Ja ingenting är omöjligt -du har rätt, det ska man aldrig skriva.

Vi har ett fall här i Dalarna där man har försökt en andra gång och misslyckats.
Myndigheterna har inte berättat något, men folk på platsen har sett aktiviteterna.
I efterhand så kanske dom inte berättar eftersom det inte funkade.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg