Varg

Det där sista tror jag inte på. Menar du att "de där" som inte gillar varg eller invandring skulla börja hata andra saker per automatik om problemen löstes? Vad grundar du det på i så fall? Jag ser icke-integrationen på nära håll i Södertälje sedan två år och är skeptisk till vår invandringspolitik (bl.a. generös anhöriginvandring och ensamkommande flykting"barn", man skickar sina pojkar/unga män hit med hopp om att hela familjen kan komma senare). Dock så är det en lika brännhet fråga som varg och går inte att diskutera detta utan att få stämpeln rasist i pannan direkt. Även av de som aldrig har bott i en kommun som tar emot väldigt mycket invandrare.

Södertälje: http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.1220174-sodertalje-en-dalig-stad-att-bo-i Kommentar: "jag tycker det är en skandal!... det kan omöjligtvis finnas 3 kommuner som är sämre!.. jag kräver att listan görs om! :)"

Fasen, den här tråden har nu kommit till nazistreferenser men det tog ett tag: http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

Nej, det är ingen särskilt bra indikator. Med samma logik kan man då påstå samma sak om svenskar som bor i invandrartäta områden och hatar invandrare. Men i båda fallen handlar det om helt andra saker än objekten för hatet. Att ta bort vargen (eller invandrarna) skulle bara flytta fokus och hatet till andra objekt.

Det där sista tror jag inte på. Menar du att "de där" som inte gillar varg eller invandring skulla börja hata andra saker per automatik om problemen löstes? Vad grundar du det på i så fall? Jag ser icke-integrationen på nära håll i Södertälje sedan två år och är skeptisk till vår invandringspolitik (bl.a. generös anhöriginvandring och ensamkommande flykting"barn", man skickar sina pojkar/unga män hit med hopp om att hela familjen kan komma senare). Dock så är det en lika brännhet fråga som varg och går inte att diskutera detta utan att få stämpeln rasist i pannan direkt. Även av de som aldrig har bott i en kommun som tar emot väldigt mycket invandrare.

Södertälje: http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.1220174-sodertalje-en-dalig-stad-att-bo-i Kommentar: "jag tycker det är en skandal!... det kan omöjligtvis finnas 3 kommuner som är sämre!.. jag kräver att listan görs om! :)"

Fasen, den här tråden har nu kommit till nazistreferenser men det tog ett tag: http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

Men nu blandar du ihop begreppen. Att ha åsikter om integrationspolitiken är inte samma sak som att hata invandrare. I det första fallet angriper man det upplevda problemet genom att bedriva en konstruktiv debatt med beslutsfattare. I det senare får invandrarna som kollektiv skulden för alla problem och man tacklar det genom att odla och sprida fördomar, illvilliga rykten och propaganda.
Jag är ganska insatt i problematiken i Södertälje och har indirekt i min yrkesroll varit inblandad i ett par integrationsprojekt för områden som Ronna och nu senast Hovsjö. Jag är därför ganska medveten om den stora problembild som finns där men även om hur folk generaliserar om folkgrupperna som bor där. Men jag tänker inte gå in i någon diskussion om integrationspolitiken eftersom vi då hamnar helt OT.
Men att varghatet egentligen handlar om s.k. underdog-problematik är väl ganska uppenbart?

Det är en jäkligt svår fråga men jag stör mig på att man försöker kasta in de som inte vill ha mycket varg i samma fack som de dumbommar som vill utradera vargen från den svenska faunan. Det blir ganska onyanserat. Alla som inte vill ha mycket mer varg där de bor är inte skjutgalna jägare, bland det värsta man kan vara i de här debatterna.

Det är en jäkligt svår fråga men jag stör mig på att man försöker kasta in de som inte vill ha mycket varg i samma fack som de dumbommar som vill utradera vargen från den svenska faunan. Det blir ganska onyanserat. Alla som inte vill ha mycket mer varg där de bor är inte skjutgalna jägare, bland det värsta man kan vara i de här debatterna.

Ja, det kan jag hålla med om. Låt oss inte generalisera några begrepp - inte heller jägare. Det finns olika sorters jägare och jag stör inte alls på flertalet. Tvärtom finns det många jägare som - medvetet eller omedvetet - har en ekologisk syn sin sysselsättning. All heder åt dem.

Inte när det kommer till att enbart bli medlem på Utsidan för att skriva om varg, nej det ser jag inte. När det gäller den allmänna debatten finns lika goda kålsupare på båda sidor, ja absolut.
Men att vara medlem endast för att skriva och provocera i vargfrågan tycker jag är minst sagt ett strå vassare och väcker frågan om lobbyism hos mig och var gränsen för detta går.

Att en så stor och mäktig organisation har betalda PR-lobbyister på alla intenet forum är inget konstigt. Vi har ju sett de miljontals kronor de satsar för att påverka politikerna, då är det småpotatis att också bevaka alla internet forum och täcka in insändarsidorna i de flesta tidningar.

Är det egentligen ens ett problem att folk går på tvären mot etablissemanget då? Är inte det själva essensen av demokrati?

Folk måste och skall ifrågasätta beslutsfattarnas beslut - att "idiotförklara" och hänvisa till underdogbeteende påvisar en översittaratityd, och egentligen är det väl ett mycket större problem än att folk går "på tvären mot 08:eek:rna"?

Att prata om vår totalt misslyckade invandringspolitik och inte inse att folk kommer att bli aviga mot invandrarna själva påvisar en rätt förvånande brist på orsak verkan - politikerna som fortsätter med detta totalt misslyckade experiment tar medvetet beslut som skapar invandrarfientlighet. Helt otroligt och vansinnigt sorgligt.

Samma "brorduktig" mentalitet skapar sålunda ett gigantiskt varghat. Helt i onödan.

Lösningen på dessa två problem vore: att få folket med sig i sina beslut. Att sålunda inse vilka som är ens arbetsgivare mao.

Men det är man inte ett dugg intresserade av; man bryter riksdagsbeslut i vargfrågan, man påtvingar svårt utsatta kommuner mer invandrare.

Konstigt att folk tröttnar?

Är du verkligen beredd att gå i döden för nazisternas rätt att trycka böcker om att judar är brännbart avfall?

HAHA!!! du drog nazzekortet!!! fantastiskt, blir lika överraskad varje gång det händer!! nu kan inte jag tillföra mer i denna tråden! tack för kaffet..

tråden är död enligt Godwins lag

HAHA!!! du drog nazzekortet!!! fantastiskt, blir lika överraskad varje gång det händer!! nu kan inte jag tillföra mer i denna tråden! tack för kaffet..

tråden är död enligt Godwins lag

Ja, så kan man ju också skriva när brallorna åker ned. Något argument i sak hade du tydligen inte utan blev glad att kunna hänga upp dig på Godwins lag (som du tydligen missuppfattat...). Man kan väl säga att jag bjöd dig på den utgången...

Är du inte beredd att gå i döden för att försvara min rätt att tycka att Godwins lag är trams? :)

Konstigt att folk tröttnar?

Det beror väl på om man vill se sig som ett offer för andras beslut eller delta aktivt och konstruktivt i samhällsdebatten. Det låter ju på dig om vi inte hade allmänna val i Sverige. Vill du inte foga dig efter folkviljan eller tror du att det förekommer valfusk, eller vad?

Ja, så kan man ju också skriva när brallorna åker ned. Något argument i sak hade du tydligen inte utan blev glad att kunna hänga upp dig på Godwins lag (som du tydligen missuppfattat...). Man kan väl säga att jag bjöd dig på den utgången...

Är du inte beredd att gå i döden för att försvara min rätt att tycka att Godwins lag är trams? :)

brallorna.. lilla hjärtat, jag har varit väldigt snäll.. du är verkligen inte på långa vägar så smart som du tror att du är.. vilket börjar bli lite genant.. du dribblar bort dig hela tiden och du förstår inte ens, det blir som att debattera med ett litet barn, du kommer aldrig att förstå ändå.. men dra du ett par liknelser om nazzarna igen, det passar nivån du håller dig på.. kör hårt!!

jag lämnar dig här med slickepinnen i handen, ha det så kul!

Det beror väl på om man vill se sig som ett offer för andras beslut eller delta aktivt och konstruktivt i samhällsdebatten. Det låter ju på dig om vi inte hade allmänna val i Sverige. Vill du inte foga dig efter folkviljan eller tror du att det förekommer valfusk, eller vad?

...foga mig efter folkviljan - du menar att foga mig när politiker bryter mog riksdagsfattade beslut rörande vargfrågan?

...eller varför inte ta upp ripjakten - denna fråga missade man att rätta till pga av att folkvalda missade en omröstning. Hur ska jag delta konstruktivt i den frågan tycker du?

Hur skall jag kunna undvika att anse att politiker generellt beter sig som skitstövlar som inte gör sitt jobb när de bryter mot både vallöften och riksdagsbeslut?

...invandringsfrågan lämnar vi därhän, där skulle jag kunna dra upp tonvis med liknande saker men denna tråd handlar inte om det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg