Varg

Invandrare och varg har mycket gemensamt.

Jag (och dom flesta) hatar varken invandrare eller varg.
Jag gillar däremot inte invandrarpolitiken/ fri tillväxt för varg -politiken.
-Få människor kan skilja på nyanserna, och inte här heller.

-Bägge arter är förlorare om dom blir för många...
Vargen vill inte ha konkurrens och invandraren får sämre rykte ju fler dom blir.

Ju fler dom blir..ju fler problem -är det någon som tycker annorlunda?
Invandraren är säkert den främsta pådrivaren för att dom inte ska bli fler i landet.
(SD får säkert många röster av dom)
Vargen skulle säkert även svara så och man kunde prata med den.

M a o = Jag , vargen och invandraren är överens!

Lena Ek blev ju den nya miljöministern.
Hon säger att hon fortsätter på den inslagna vägen om varg.
Hon har flera års erfarenhet av byråkratjobb på EU och hon jagar---troligen nybörjare, men ändå.
-Nån som vet var hon har sina jaktmarker?

du har varit här ganska länge, påstår du att du aldrig sett när någon med tex extrema antijakt åsikter har trollat här, skapat ett konto, gett sig in i jakt och vargtrådar.. tröttnat och dratt..

sedan så förstår man med lite empati hur viktig den här frågan är i vargtäta områden när människor som normalt inte finns på dessa forum känner sig så trängda att dom måste ge sig ut på nätet och diskutera frågan..

Att en så stor och mäktig organisation har betalda PR-lobbyister på alla intenet forum är inget konstigt. Vi har ju sett de miljontals kronor de satsar för att påverka politikerna, då är det småpotatis att också bevaka alla internet forum och täcka in insändarsidorna i de flesta tidningar.

Det har tidigare funnits enstaka veganer som försökt provocera, ja. Men när vi talar om antivarg lobbyn, precis som Klager skriver, så talar vi om en helt annan varelse, med mycket större resurser och att ha en närvaro på Utsidan har tydligen blivit viktigt för dem, två nya medlemmar anslöt nyligen bara för att sprida antivarg propaganda. Att vi vanliga Utsidan medlemmar tycker si eller så om vargen är en sak, men när en lobbygrupp börjar intressera sig för utsidan tycker jag att saken måste tas upp. Exempelvis är det helt otillåtet för företag att sprida reklam utan avtal med Utsidan, studenter får inte använda utsidan för projekt, etc. Hur stort svängrum får en intresseorganisation med tydlig lobbying ha?

Det har tidigare funnits enstaka veganer som försökt provocera, ja. Men när vi talar om antivarg lobbyn, precis som Klager skriver, så talar vi om en helt annan varelse, med mycket större resurser och att ha en närvaro på Utsidan har tydligen blivit viktigt för dem, två nya medlemmar anslöt nyligen bara för att sprida antivarg propaganda. Att vi vanliga Utsidan medlemmar tycker si eller så om vargen är en sak, men när en lobbygrupp börjar intressera sig för utsidan tycker jag att saken måste tas upp. Exempelvis är det helt otillåtet för företag att sprida reklam utan avtal med Utsidan, studenter får inte använda utsidan för projekt, etc. Hur stort svängrum får en intresseorganisation med tydlig lobbying ha?

Du vill alltså bestämma vilken som ska få leka i din sandlåda. Du vill behålla den skyddade värld du befinner dig i och inte få några obekväma argument som inte går att bemöta.

Internet (och insändare) är framför allt vargkramarnas vapen. Det är billigt och går att massproducera över hela riket. Vargkramarsidan har oftast en låg medelålder och är väl
förtrogna med datorer. Jägarna har som bekant en ganska hög medelålder.
Det finns ett gammalt talesätt som lyder: En jägare skall inte synas eller höras - bara finnas.
Dom flesta följer detta - dock inte jag .
-Nu har jag hört 2 st här på tråden som vill stänga ner det fria ordet - det har jag aldrig
sett någon annan skriva.
-Har ni nån förebild hur ett ideal-samhälle skulle se ut?

Internet (och insändare) är framför allt vargkramarnas vapen.
.
Vargkramarsidan har oftast en låg medelålder och är väl förtrogna med datorer.
Vad menar du med låg? och insändare har funnits länge.
men det är petitessser

-Nu har jag hört 2 st här på tråden som vill stänga ner det fria ordet

Utan att ta ställning i det hela så bör man skilja från fria ordet och en privat webbplats. På samma sätt som en tidning kan avgöra vad den tar in på ledare, nyhets respektive insändarplats så kan en privat webbplats avgöra vilka medlemmar den vill ha, vilka artiklar den vill publicera och vilka regler som gäller i dess forum.

En del brukar skrika om detta och säga att det är att begränsa det fria ordet. men det har ju aldrig funnits i dessa medier? Det fria ordet ger dig rätten att säga vad du vill (nåja), men det ger dig inte automatiskt en plattform att göra det ifrån.

Något som tex syns i Italien och fallet Berlusconi.

.
Vad menar du med låg? och insändare har funnits länge.
men det är petitessser
Utan att ta ställning i det hela så bör man skilja från fria ordet och en privat webbplats. På samma sätt som en tidning kan avgöra vad den tar in på ledare, nyhets respektive insändarplats så kan en privat webbplats avgöra vilka medlemmar den vill ha, vilka artiklar den vill publicera och vilka regler som gäller i dess forum.
En del brukar skrika om detta och säga att det är att begränsa det fria ordet. men det har ju aldrig funnits i dessa medier? Det fria ordet ger dig rätten att säga vad du vill (nåja), men det ger dig inte automatiskt en plattform att göra det ifrån.
Något som tex syns i Italien och fallet Berlusconi.

Nu handlar det om "hets mot folkgrupp" "personförföljelse" "Upplopp på stan" eller liknande.
Jag och några till här försvarar regeringens ståndpunkt. t o m detta verkar vara en het potatis
på tråden. Att den ståndpunkten skulle "portas" verkar helt otroligt.
(vad har jag hamnat i för sällskap?)
Regeringen eller jägarförbundet skickar inga pengar till mig, vilket skulle ha varit trevligt.

Det är nya tider nu med diverse förändringar för mig och er. För min hund handlar det om liv
och död, för mig själv om fängelse eller böter om jag gör nåt fel.
För er handlar det väl dom "nya tiderna" rent konkret, om störande argument på datorn.

Men om ni har den ståndpunkt som jag syftar på, så tycker jag att det är er moraliska skyldighet
att bemöta detta.

Nu handlar det om "hets mot folkgrupp" "personförföljelse" "Upplopp på stan" eller liknande.
Jag och några till här försvarar regeringens ståndpunkt. t o m detta verkar vara en het potatis
på tråden. Att den ståndpunkten skulle "portas" verkar helt otroligt.
(vad har jag hamnat i för sällskap?)
Regeringen eller jägarförbundet skickar inga pengar till mig, vilket skulle ha varit trevligt.

Det är nya tider nu med diverse förändringar för mig och er. För min hund handlar det om liv
och död, för mig själv om fängelse eller böter om jag gör nåt fel.
För er handlar det väl dom "nya tiderna" rent konkret, om störande argument på datorn.

Men om ni har den ståndpunkt som jag syftar på, så tycker jag att det är er moraliska skyldighet
att bemöta detta.

Mitt inlägg handlade inte om varg, hund eller jakt. men det missade du tydligen.

Vilka är dessa "Er" du syftar på?

Och du får säga DU till mig om du vill.

Mitt inlägg handlade inte om varg, hund eller jakt. men det missade du tydligen.
Vilka är dessa "Er" du syftar på?
Och du får säga DU till mig om du vill.

Jag förstår att det handlar om det fria ordet, jakten var bara nåt som utlöste ämnet.

Sista stycket om jakten var bara lite extra bonus...

Det fria ordet kan man ju rangordna i hur "fritt" det är:
Det här är min tolkning, minst fritt kommer först:
1 Privat webbplats
2 TV
3 Radio
4 Tidningar/tidskrifter/insändare
5 Böcker
6 Internetforum

-har jag glömt något ?, nämn inte Kina eller liknande, det ställer allt på ända

Jag förstår att det handlar om det fria ordet, jakten var bara nåt som utlöste ämnet.

Sista stycket om jakten var bara lite extra bonus...

Det fria ordet kan man ju rangordna i hur "fritt" det är:
Det här är min tolkning, minst fritt kommer först:
1 Privat webbplats
2 TV
3 Radio
4 Tidningar/tidskrifter/insändare
5 Böcker
6 Internetforum

-har jag glömt något ?, nämn inte Kina eller liknande, det ställer allt på ända

Internetforum är helt beroende på vem som driver dem, samma sak med övriga i listan. Är man inte nöjd med frihetsgraden så har man friheten att söka sig någon annanstans (och till utsidans redaktion, detta är ingen uppmaning till något alls, akademiskt resonemang).
Startar man en egen webbplats har man största friheten. i alla andra fall är man beroende av den som äger plattformen.

Internetforum är helt beroende på vem som driver dem, samma sak med övriga i listan. Är man inte nöjd med frihetsgraden så har man friheten att söka sig någon annanstans (och till utsidans redaktion, detta är ingen uppmaning till något alls, akademiskt resonemang).
Startar man en egen webbplats har man största friheten. i alla andra fall är man beroende av den som äger plattformen.

Jag beklagar att jag var otydlig. Med privat webbplats menade jag insändare/gäst på privat
webbplats. Ägaren kan vara hur diktatoriskt som helst. Den som driver platsen har extremt fria möjligheter, -som du säger.

Den ene hamnar i toppen och den andra i botten på listan

Du vill alltså bestämma vilken som ska få leka i din sandlåda. Du vill behålla den skyddade värld du befinner dig i och inte få några obekväma argument som inte går att bemöta.

Internet (och insändare) är framför allt vargkramarnas vapen. Det är billigt och går att massproducera över hela riket. Vargkramarsidan har oftast en låg medelålder och är väl
förtrogna med datorer. Jägarna har som bekant en ganska hög medelålder.
Det finns ett gammalt talesätt som lyder: En jägare skall inte synas eller höras - bara finnas.
Dom flesta följer detta - dock inte jag .
-Nu har jag hört 2 st här på tråden som vill stänga ner det fria ordet - det har jag aldrig
sett någon annan skriva.
-Har ni nån förebild hur ett ideal-samhälle skulle se ut?

En stor och stark intresseorganisation är raka motsatsen till demokrati och det fria ordet, lobbyister verkar i skymundan för att påverka politiker och makthavare och de har både pengar och resurser till att påverka och sprida propaganda på en helt annan nivå än enskilda individer någonsin har. Lobbyisterna är ytterst medvetna om internets genomslagskraft och utnyttjar denna så långt de bara kan och de försöker så gott som alltid framstå som "vanliga medborgare" på bloggar, forum och kommentarsfält.

Personligen skulle jag reagera lika starkt oavsett vilken intresseorganisation som hit för att sprida propaganda, må det vara motorvägar, vindkraft, kärnkraft, eller nationalparkernas vara eller icke vara. Jag tycker inte de har något här att göra.

Det finns tillräckligt många vanliga medlemmar på Utsidan som är både för och emot varg för att kunna ha en lång och utdragen diskussion. Det behövs verkligen ingen inblandning från en intresseorganisation som vill påverka vad vi tycker och tänker!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg