Varg

Glesbygsbor? För du min talan eller? Det där är nog det som stör mig mest i vargfrågan. Varghatarna argumenterar uteslutande som att de för hela glesbygdens talan. Kanske känner de att de måste det eftersom de är i kraftig minirotiet.

Förstå! Jag är född och bor i glesbygd och gillar rovdjur.

Vänta nu... du blir arg när någon säger sig veta vad du tycker - sen gör du precis samma sak med flera hundratusentals jägare. Kul kille! :)

Detta var ju precis min poäng... Tack för att du påvisade den extra tydligt.

Glesbygsbor? För du min talan eller? Det där är nog det som stör mig mest i vargfrågan. Varghatarna argumenterar uteslutande som att de för hela glesbygdens talan. Kanske känner de att de måste det eftersom de är i kraftig minirotiet.
Förstå! Jag är född och bor i glesbygd och gillar rovdjur.

"kraftig minoritet" -tror jag är en ren bluff.
Om du gillar jakt och jägare och samtidigt vill ha mer rovjur, då tillhör du en sällsynt skara.
Om du däremot gillar rovdjur p g a att du hatar jakt då tillhör du en betydligt större grupp.

Men landsbygdens problem med varg har inte i huvudsak med vargkramare att göra,
utan det är den elendiga överenskommelsen med bryssel.
Utan dom så har vi klarat det här fint. Vargjakten har i alla fall majoritetsstöd bland folk
och folkvalda trots att vissa vill påstå vargen är så nyttig att ha.

Nej, det där är din tolkning av vad jägare anser. En helt befängd sådan måste jag säga då jag nog anser mig känna en hel del av dessa jägare.
Glesbygdsbor vill styra sina liv, precis som samerna får göra.

Var är skillnaden? Har samer mer rätt till sin livsstil menar du?

Läs vad jag skriver!
Du gillar inte mina åsikter och därför läser du mina inlägg som fan läser bibeln. Jag är uppväxt i glesbygd i vargområde och har vänner och släktingar som jagar och som gillar varg, trots att de föder upp djur. MEN det är aldrig deras röster som hörs i debatten utan endast en liten extrem men mycket högljud grupp. (samma grupp jag skrev om tidigare men som du för argumentationens skull valt att glömma). Denna lilla extrema grupp utser sig själva till talare för alla jägare, och far fram som ett gäng jubel idioter i media och på internet där de försöker stigmatisera vargen till varje pris genom att tillskriva den diverse vidskepliga och nästan övernaturliga egenskaper. För övrigt en typ av propaganda som jag inte hört från samiskt håll, där handlar vargen om rivna renar och inget annat.

Propagandan till trots finns det endast två registrerade händelser där varg dödat en människa sedan 60-talet i Europa och Nordamerika sammantaget, då pratar vi tusentals vargar och ett par hundra miljoner människor under femtio år. Rädsla för den förändring varg innebär är lättförståeligt men det motiverar inte på nått sätt den helt oproportionella propagandan.

Nu har det dykt upp en ny hotbild mot älgjaktsveckan.
Slaktladan i skogen kan få påhälsning av björn och ev varg.
Bägge sorterna har ökat rejält här i trakten.
-Elende...ska vi börja gå nattvakt vid slaktladan..?

-Kan man få bidrag till stängsel?...eller finns den nån rovdjursfantast som vill
skicka lite pengar hit?

Läs vad jag skriver!
Du gillar inte mina åsikter och därför läser du mina inlägg som fan läser bibeln. Jag är uppväxt i glesbygd i vargområde och har vänner och släktingar som jagar och som gillar varg, trots att de föder upp djur. MEN det är aldrig deras röster som hörs i debatten utan endast en liten extrem men mycket högljud grupp. (samma grupp jag skrev om tidigare men som du för argumentationens skull valt att glömma). Denna lilla extrema grupp utser sig själva till talare för alla jägare, och far fram som ett gäng jubel idioter i media och på internet där de försöker stigmatisera vargen till varje pris genom att tillskriva den diverse vidskepliga och nästan övernaturliga egenskaper. För övrigt en typ av propaganda som jag inte hört från samiskt håll, där handlar vargen om rivna renar och inget annat.

Propagandan till trots finns det endast två registrerade händelser där varg dödat en människa sedan 60-talet i Europa och Nordamerika sammantaget, då pratar vi tusentals vargar och ett par hundra miljoner människor under femtio år. Rädsla för den förändring varg innebär är lättförståeligt men det motiverar inte på nått sätt den helt oproportionella propagandan.

...men du menar alltså att samer har mer rätt till sin rennäring än vad jägarna har till sin hundraåriga (lågt räknat) jakttradition?

Sen får du jättegärna länka, eller på annat sätt påvisa alla de propagandapåståenden du menar förekommer. Blir ju meningslös debatt annars.

Nu har det dykt upp en ny hotbild mot älgjaktsveckan.
Slaktladan i skogen kan få påhälsning av björn och ev varg.
Bägge sorterna har ökat rejält här i trakten.
-Elende...ska vi börja gå nattvakt vid slaktladan..?

-Kan man få bidrag till stängsel?...eller finns den nån rovdjursfantast som vill
skicka lite pengar hit?

Låter som ett typiskt björnproblem eller hur menar du att varg ska bryta sig in i en byggnad?

...men du menar alltså att samer har mer rätt till sin rennäring än vad jägarna har till sin hundraåriga (lågt räknat) jakttradition?

Sen får du jättegärna länka, eller på annat sätt påvisa alla de propagandapåståenden du menar förekommer. Blir ju meningslös debatt annars.

Finns bra exempel i tidigare inlägg i denna diskussion på mytbildning om vargen, bara att börja läsa.

Varför vill du hela tiden ställa jägare mot samer? Du försöker hela tiden undvika sakfrågan på detta sätt, har du inga bättre argument?

Finns bra exempel i tidigare inlägg i denna diskussion på mytbildning om vargen, bara att börja läsa.

Varför vill du hela tiden ställa jägare mot samer? Du försöker hela tiden undvika sakfrågan på detta sätt, har du inga bättre argument?

Bättre argument?
Finns väl inget bättre argument: tala om för mig varför vissa människors livsstil är mindre värdefulla än andras. Dina personliga åsikter om jakt är inte intressant.

Varför har inte jägare rätt att få fortsätta med en uråldrig tradition i detta land? Varför är denna kultur mindre värd än samernas?

Och, nej - du skall underbygga dina påståenden med fakta. Visa mig dessa otroliga vargdemoner du menar att jägarna pratar om. Påstå är lätt...

Bättre argument?
Finns väl inget bättre argument: tala om för mig varför vissa människors livsstil är mindre värdefulla än andras. Dina personliga åsikter om jakt är inte intressant.

Varför har inte jägare rätt att få fortsätta med en uråldrig tradition i detta land? Varför är denna kultur mindre värd än samernas?

Det framgår ganska klart det sjuka i att vi skulle UTROTA ett djur bara för att jägarna ska ha sin hobby, tycker du inte det? Ja, för den stora majoriteten av jägarna är jakten en hobby.

Förresten handlar det inte om att ge upp jakten helt och hållet utan att anpassa den. Jakt har trots allt förekommit de senaste 10 000 åren i Sverige, men tydligen är det bara de senaste 150-200 åren som får diskuteras, den period då vargen varit nästan utrotad.

Ett exempel här ovan, att varg skulle gå in i jaktstugor. Huvud argumentet säger björn vilket mycket väl skulle kunna hända men varg slängs ändock med bara för smutskastningens skull.

Senast ändrad:
Det framgår ganska klart det sjuka i att vi skulle UTROTA ett djur bara för att jägarna ska ha sin hobby, tycker du inte det? Ja, för den stora majoriteten av jägarna är jakten en hobby.

Ett exempel här ovan, att varg skulle gå in i jaktstugor. Huvud argumentet säger björn vilket mycket väl skulle kunna hända men varg slängs ändock med bara för smutskastningens skull.

Du vill alltså inte svara på denna enkla fråga? Varför inte?
Men, jag antar att du isf även likställer rennäring med att vara en hobby.

Sen påvisar du den otroligt låga kunskapsnivå som präglar denna debatt. Vargen är inte utrotningshotad, trodde att alla hade förstått detta nu. Den är inte ens nära att vara hotad.

Han skrev "möjlig påhälsning av varg" är det detta du kallar för overkliga påståenden om varg?

Exemplifiera demoniseringen ordentligt nu och svara för all del på den enkla frågan. har inte jägare rätt att bedriva en hundraårig (lågt räknat) jakttradition? Isf. varför inte?

har inte jägare rätt att bedriva en hundraårig (lågt räknat) jakttradition? Isf. varför inte?

Nu har jag sett dig ställa den frågan ett antal gånger. Jag gissar att ingen är intresserad av att besvara den av den enkla anledningen att ingen har skrivit eller påstått att de vill hindra eller neka jägarna att bedriva jakt. Det du gör - att själv dra slutsatser som sedan andra ska stå till svars för - är ett vanligt retoriskt knep för att flytta fokus i diskussionen. Håll dig till ämnet i stället - eller tala om i vilket inlägg någon skriver att jägarna inte ska få jaga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg