Varg

Jag är nog av den åsikten att glesbygdsbor får anpassa sig. Väljer man att bo på landet så får man helt enkelt acceptera vissa saker, att det är långt till affären, att det finns vilda djur, att tidningen kommer senare osv. Precis som människor som väljer att bo i tätorter vackert får anpassa sig till miljön som råder där.
Självklart kan vargar vara farliga, det är det nog ingen som inte förstår här. Det är dock inte det samma som att vargar alltid är farliga! Även med en stor vargflock i området så är sannolikheten för att något ska hända så otroligt liten att det blir "sila mygg och svälja elefanter".
Finns det någon statistik som visar på att vargar skulle vara så farliga för människor att de faktiskt kommer att hindra människor i deras dagliga liv på landet? Jag har inte sett någon än åtminstone...
Och bryr man sig inte tillräckligt mycket om sina får för att skaffa ordentliga stängsel så ska man nog i mitt tycke inte hålla sig med djur...

Men jag lovar att jag inte kommer att ha min 8-åring väntande på bussen 300m från närmsta hus om jag vet att det finns vargflockar i närheten.
Sannolikheten är inte stor för ett angrepp, men jag vill inte vara den som måste skrapa ihop resterna av mitt barn.
Är du så rädd för vargar så ska du nog gå i terapi för din dotters skull. Den vanligaste dödsorsaken i Sverige i åldersspannet 15-44 år är självmord. Att inte våga åka buss utan isolera sig från samhället är bland det farligaste man kan utsätta sig för. Tror att din dotter mår bättre av att åka buss än att sitta hemma.

Jag skulle uppskatta att upp till 40% av befolkningen på något sätt begränsas av sina fobier. Sedan kan det handla om att de inte vågar gå ut när det är mörkt, inte vågar gå ner i källaren för att det finns spindlar där eller inte vågar gå i skogen pga av rädsla för ormar, getingar, fästingar eller rovdjur. I alla fall är det rationellare att behandla fobierna än att föröka avlägsna allt som orsakar fobierna, vi kan inte utrota alla fästingar även om de orsakar både stora problem med fobier och verkliga problem.

Det där var en ny variant på "vidskepliga bönder".
Grattis!

Ju mer man ser skrivet i denna tråd ju mer inser man varför det ser ut som det gör.
Människor är inte bara djupt okunniga, total hjärtlöshet verkar även prägla en hel del av er.

Otroligt låg nivå på debatten.

Jag är nog av den åsikten att glesbygdsbor får anpassa sig. Väljer man att bo på landet så får man helt enkelt acceptera vissa saker.

Jo, så kan det vara. Men förvänta dig inte att jag stillatigande ska stå och se på medan romantiker utan verklighetsförankring på mycket lösa grunder ändrar mina levnadsvillkor till det sämre.

Sedan millennieskiftet har 1 065 063 personer dött i Sverige (januari 2000-juli 2010). Jag har inte koll på antalet vargar men gissar att det funnits i genomsnitt 120 -150st under perioden. Ingen människa av den dryga miljon som avlidit har blivit dödad av varg. Jag kan inte ens komma på något fall där människor blivit attackerade...

Sen får var och en ta ställning till om vargar utgör ett reellt hot mot människor eller inte.

En annan fundering, tycker du att det är OK att jaga t.ex. älg och björn och motivering till det? Jag har lite svårt att förstå varför just varg är så otroligt i ropet? Jag vet att den varit utrotningshotad.

Sedan millennieskiftet har 1 065 063 personer dött i Sverige (januari 2000-juli 2010). Jag har inte koll på antalet vargar men gissar att det funnits i genomsnitt 120 -150st under perioden. Ingen människa av den dryga miljon som avlidit har blivit dödad av varg. Jag kan inte ens komma på något fall där människor blivit attackerade...

Sen får var och en ta ställning till om vargar utgör ett reellt hot mot människor eller inte.

tompa_m;556791 Och bryr man sig inte tillräckligt mycket om sina får för att skaffa ordentliga stängsel så ska man nog i mitt tycke inte hålla sig med djur...[/QUOTE sa:
Okey.
Det stora problemet med varg och björn är att de käkar tamdjur.
Hundar, får, renar, kalvar och liknande.

Ett normalt elfårstängsel kostar ca 600kr/50m.
Jag har ca 20, inte så många men jag har rätt få får.
Det är enkelt att flytta till nya marker. Man plockar snabbt ned dem och sätter upp på det nya stället.
De hindrar inte vare sig varg eller björn.

Får är ganska svåra att stänga inne så stängsel för nöt är betydligt billigare.

De rovdjurssäkra? stängslen är permanenta stängsel.
Jag måste ha sådana på alla marker jag tänker mig att ha djur.

I mitt fall blir det rätt många km stängsel.

Nu är det ju så att vi inte är ensamma i världen.

Den extrakostnad jag får kan jag inte ta ut på köttpriset.

Då köper du nämligen köttet från nåt land som har utrotat de stora rovdjuren!

Senast ändrad:
Jo, så kan det vara. Men förvänta dig inte att jag stillatigande ska stå och se på medan romantiker utan verklighetsförankring på mycket lösa grunder ändrar mina levnadsvillkor till det sämre.

Nu vet jag inte om det är mig du kallar för en "romantiker utan verklighetsförankring" men om så är fallet så uppskattas det inte alls!
Bortsett från din egna rädsla, hur menar du att dina levnadsvillkor försämras? Att någon människa ska utsättas för en vargattack är så oerhört otroligt att det bara blir löjligt att prata om försämrade livsvillkor så något annat måste det ju vara...

Okey.
Det stora problemet med varg och björn är att de käkar tamdjur.
Hundar, får, renar, kalvar och liknande.

Ett normalt elfårstängsel kostar ca 600kr/50m.
Jag har ca 20, inte så många men jag har rätt få får.
Det är enkelt att flytta till nya marker. Man plockar snabbt ned dem och sätter upp på det nya stället.
De hindrar inte vare sig varg eller björn.

Får är ganska svåra att stänga inne så stängsel för nöt är betydligt billigare.

De rovdjurssäkra? stängslen är permanenta stängsel.
Jag måste ha sådana på alla marker jag tänker mig att ha djur.

I mitt fall blir det rätt många km stängsel.

Nu är det ju så att vi inte är ensamma i världen.

Den extrakostnad jag får kan jag inte ta ut på köttpriset.

Då köper du nämligen köttet från nåt land som har utrotat de stora rovdjuren!

Var jag köper mitt kött kan du rimligen inte veta, men jag förstår din poäng. Kostnaden för rovdjursstängsel kan man inte räkna hem på ett högre kilopris på köttet, men å andra sidan får man räkna den emot kostnaden av "förlorade får". Går det fortfarande inte ihop sig efter säg 5 år så är kanske inte rovdjursproblemet så stort trots allt.
Sen ska vi inte glömma bort att nämna det faktum att man kan ansöka om bidrag för att sätta upp rovdjursstängsel, så en del av kostnaden tar faktiskt de "romantiska storstadsborna utan verklighetsförankring" redan idag.

Enligt ett brev från Grimsö så kan det bli aktuellt med valputsättning under nästa år.
(valpar som är 3-4 veckor)
Nu har ju samarbetet "havererat" så hur ska forskarna nu hitta lyorna?
-Ja förmodling med hjälp av sändarvargar...?
-Sen är frågan..vem vill ha dom? Kanske sydlänningarna?
Å andra sidan så tror Lidberg att skyddsjakten kommer att vara intensiv söderut eftersom
det är svårt att kombinera täta kreaturstammar med varg.
Alltså ......same-konflikten kommer att flyttas söderut.
Det blir det väl mellansvenska skogarna igen som får stå för problemet.

12 kr metern för stängsel är lite i överkant men låt inte orimligt dyrt, det fina är då att man kan få ersättning upp till 20 kr per löpmeter i områden med vargrevir.. problemet är att man inte får sälja riktiga elaggregat i sverige, inga aggregat kraftigare än 5 joule efter att någon fransman gått ihjäl sig på ett elstängsel.. bra beslut EU!! lite roligt hur besvärligt stängsel blir, jag har som sagt haft får i lite drygt 10 år och varit aktiv i avelsprogram så jag känner många, dom flesta seriösa jag känner har fina elstängsel med i snitt 5 trådar och lyckas leva på sina får, (besättningar på runt 600 djur), nästan alla är iofs rädda för vargen men dom är lika rädda för jakthundarna och tyvärr finns det en liten grupp människor som ägnar sig av kreativ slakt av lamm på vintrarna.. det finns många faror för djuren, vargen är inte farligast..

Nej, det där är din tolkning av vad jägare anser. En helt befängd sådan måste jag säga då jag nog anser mig känna en hel del av dessa jägare.
Glesbygdsbor vill styra sina liv, precis som samerna får göra.

Var är skillnaden? Har samer mer rätt till sin livsstil menar du?

Glesbygsbor? För du min talan eller? Det där är nog det som stör mig mest i vargfrågan. Varghatarna argumenterar uteslutande som att de för hela glesbygdens talan. Kanske känner de att de måste det eftersom de är i kraftig minirotiet.

Förstå! Jag är född och bor i glesbygd och gillar rovdjur.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg