Varg

det finns med andra ord inget som visar att vargen är farlig för människor?

jag bor själv på landet, är jägare och djurägare.. jag vill inte förminska människors oro.. men det är skillnad på oro och fakta.. jag har själv inga siffror och jag orkar inte leta.. men hittills har jag inte sett några siffror som tyder på att vargen är farlig för oss..

on the record: jag är inte förespråkare för varg i sverige, fattar inte varför vi ska lägga sådana resurser på vargen.. är det inte bättre att skydda fjällräven eller något annat djur, det är inte så att vargens existens är hotad..

det finns med andra ord inget som visar att vargen är farlig för människor?

jag bor själv på landet, är jägare och djurägare.. jag vill inte förminska människors oro.. men det är skillnad på oro och fakta.. jag har själv inga siffror och jag orkar inte leta.. men hittills har jag inte sett några siffror som tyder på att vargen är farlig för oss..

on the record: jag är inte förespråkare för varg i sverige, fattar inte varför vi ska lägga sådana resurser på vargen.. är det inte bättre att skydda fjällräven eller något annat djur, det är inte så att vargens existens är hotad..

Kishan Singh Rajpurohit. Child Lifting: Wolves in Hazaribagh, India. AMBIO March 1999. sid. 162-166. ISSN 0044-7447

Kishan Singh Rajpurohit. Child Lifting: Wolves in Hazaribagh, India. AMBIO March 1999. sid. 162-166. ISSN 0044-7447

isolerad händelse.. säger inget.. det finns inget annat som styrker vargens farlighet.. läser man lite mer om just detta som du kopierat från wikipedia så ser man tydligt att det finns omständigheter som gör denna isolerade händelse lite speciell..

Enligt wikipedia.
Mellan åren 1980-95 dödades minst 233 barn av vargar i Indien. De flesta under 6 år och i de flesta fall inom byns område när de tillfälligt lämnats ensamma.[

Naturligtvis inser jag att detta inte direkt kan överföras på Svenska förhållanden.
Men det kanske kan få de romantiker som inte tror att varg kan vara en fara för människor att tänka till lite.
Bara det faktum att de skapar oro skadar glesbygden. Det minskar lusten att bosätta sig utanför städerna. Naturligtvis är detta positivt för de extremister som vill ha en natur orörd av människor.
Men jag hoppas ändå att de flesta inser att stora rovdjur och människor inte funkar så bra tillsammas.
Ett exempel:
I min by finns en person som satsar hårt på travhästar. Han har byggt en egen travbana. Han köper hästar runt om i världen för att hitta en som vinner. Då vi nu börjat få problem med rovdjursangrepp på tamdjur överväger han att flytta sin verksamhet till Umeå. Detta får naturligtvis konsekvenser. Arbetstillfällen försvinner och i förlängningen försvinner servicefunktioner som tex. skola och annat.

Vad jag tycker är otäckt i den här frågan är att väldigt lite av debatten rör levnadsvillkoren för dom människor som drabbas. Hur det påverkar lusten att bosätta sig på de ställen som har hög förekomst av varg? Törs man låta sin 8-åring vänta på skolbussen 300m från närmsta hus?
Man kan inte komma ifrån att en ökning av rovdjursstammen innebär att människor måste backa undan.
Att låta en 8-åring vänta på bussen i landsbyggd är betydligt säkrare än att vänta på bussen i en storstad. Ett par hundra, kanske 1000 personer dör av att åka tunnelbana i Stockholm varje år. Luftföroreningar orsakade av biltrafik i städerna dödar 1800 personer (http://www.miljo.skane.se/sv/d/bilagor/Hälsa_och_luftföroreningar_2007.pdf).
Enligt karolinska Institutet dör 5300 personer årligen av luftföroreningar mestadels i storstäderna pga trafik http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=2637&a=22165&l=sv&newsdep=2637

Hittills har vi väl inte haft något barn som dödats av de stora rovdjuren de senaste 50 åren. Att låta barn stå ute i skogen och andas in frisk luft är hälsosamt.

Att låta en 8-åring vänta på bussen i landsbyggd är betydligt säkrare än att vänta på bussen i en storstad. Ett par hundra, kanske 1000 personer dör av att åka tunnelbana i Stockholm varje år. Luftföroreningar orsakade av biltrafik i städerna dödar 1800 personer (http://www.miljo.skane.se/sv/d/bilagor/Hälsa_och_luftföroreningar_2007.pdf).
Enligt karolinska Institutet dör 5300 personer årligen av luftföroreningar mestadels i storstäderna pga trafik http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=2637&a=22165&l=sv&newsdep=2637

Hittills har vi väl inte haft något barn som dödats av de stora rovdjuren de senaste 50 åren. Att låta barn stå ute i skogen och andas in frisk luft är hälsosamt.

Sluta!
Jag blir så jävla less på alla som pratar om de senaste 50 åren!
Vi har inte haft vargflockar de senaste 50 åren!
Vi har haft enstaka vargar!
Antalet vargar har ökat dramatiskt under några år!
Statistik byggd på siffror från 1890 är skit!

Om jag som 8-åring ställer mig för att vänta på bussen i Storuman är inte risken att dö av luftföroreningarna så stor.
Risken att bli angripen av stora rovdjur är lite större.
Speciellt om mina föräldrar hindras av myndigheterna att se till att närgågna rovdjur avlivas.

Sluta!
Jag blir så jävla less på alla som pratar om de senaste 50 åren!
Vi har inte haft vargflockar de senaste 50 åren!
Vi har haft enstaka vargar!
Antalet vargar har ökat dramatiskt under några år!
Statistik byggd på siffror från 1890 är skit!

Om jag som 8-åring ställer mig för att vänta på bussen i Storuman är inte risken att dö av luftföroreningarna så stor.
Risken att bli angripen av stora rovdjur är lite större.
Speciellt om mina föräldrar hindras av myndigheterna att se till att närgågna rovdjur avlivas.

Det är bara att jämföra med hur många som dödas av varg i andra vargtäta länder... är det mer än 2 sedan 60-talet som bokstaven blivit dödad av varg i Europa och Nordamerika sammantaget? Några till har dött av rabies från varg.

Risken är trots allt inte speciellt stor att 8-åringen ska bli uppäten av varg, oavsett vilken skrämselpropaganda man vill använda sig av...

Skall vi ha varg så skall dessa revir starkt regleras i samklang med berörda jaktområden, vilket naturligtvis inte sker, även om det var sagt så från början, eller så skall de huseras längst i norr med allt vad det innebär i form av ekonomisk kompensation till renskötare.

Allt annat är totalt vansinne. Kom ihåg att vargen inte ens är nära att vara utrotningshotad. Detta är idioti i dess renaste form.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg