Varg

Jag var på fågeljakt uppe i Jämtland och frågade en om de hade varg i Härjedalen där de också brukar jaga. Fick lite oväntat svar; "-Nä, det finns ju samer där". Där verkar de som inte vill ha mycket varg leva i mer symbios med samerna, tom arrenderar ut mark till dem. På andra ställen har man nog inte så mycket med varandra att göra (ortsbefolkning och samer).

Jag var på fågeljakt uppe i Jämtland och frågade en om de hade varg i Härjedalen där de också brukar jaga. Fick lite oväntat svar; "-Nä, det finns ju samer där". Där verkar de som inte vill ha mycket varg leva i mer symbios med samerna, tom arrenderar ut mark till dem. På andra ställen har man nog inte så mycket med varandra att göra (ortsbefolkning och samer).

Jo, jag har sagt att det bästa sättet för oss i mellansverige är att dra igång en sameby här... Skogssamer har ju bevisligen funnits här för inte alltför länge sedan.

Samer?

Förmodligen menar du renskötare. Lite fel att blanda ihop folkgruppen med verksamheten. Det finns massor med samer och samesläktingar som inte håller på med renskötsel.
Men annars har du rätt, renskötare brukar inte vara så angelägna om att ha varg kring renarna.
Om rovdjurspolitiken kan föra markägare och renskötare lite närmare varandra kanske nåt gott kan komma ur eländet :)
Den konflikten är väldigt olycklig. Det känns inte som att vi glesbygdsbor behöver bekämpa varandra. Vi har nog med problem att freda oss mot myndigheterna och EU.

Förmodligen menar du renskötare. Lite fel att blanda ihop folkgruppen med verksamheten. Det finns massor med samer och samesläktingar som inte håller på med renskötsel.
Men annars har du rätt, renskötare brukar inte vara så angelägna om att ha varg kring renarna.
Om rovdjurspolitiken kan föra markägare och renskötare lite närmare varandra kanske nåt gott kan komma ur eländet :)
Den konflikten är väldigt olycklig. Det känns inte som att vi glesbygdsbor behöver bekämpa varandra. Vi har nog med problem att freda oss mot myndigheterna och EU.

Helt riktigt, på alla punkter :)

Personen jag frågade sa samer men det är nog riktigt att det främst gäller renskötare.

Man ska ta folks rädsla och oro på allvar. De som marginaliserar och skriker ut att ingen blivit döda av vargar, är, enlgit min mening, ganska trångsynt och kanske borde lyfta blicken från asfalten.

Om man lyfter blicken från asfalten, blir då Vargen farligare för människan? Är man trångsynt om man ser och vet att ingen Varg angripit någon människa i Sverige i "modern tid"? Trångsynt anser jag att man är om man inte vågar släppa iväg barnen till skolan eller plocka bär och svamp av rädsla för Vargen.
Erik.

Om man lyfter blicken från asfalten, blir då Vargen farligare för människan? Är man trångsynt om man ser och vet att ingen Varg angripit någon människa i Sverige i "modern tid"? Trångsynt anser jag att man är om man inte vågar släppa iväg barnen till skolan eller plocka bär och svamp av rädsla för Vargen.
Erik.

"I modern tid"
Nånstans kring mitten av 1800-talet fick "vanligt folk" tillgång till bra jaktgevär.
Efter det har vi inte haft en vargstam i Sverige.
Det har till och med varit så få vargar att man börjat ge dom namn.
Att använda den statistik man byggt upp under 1900-talet som underlag för en bedömning av vargens farlighet är korkat!
Det man möjligen visar är att man lyssnat väldigt mycket på de organisationer som ägnar sig åt lobbyverksamhet till förmån för mer varg och helt klart medvetet mörkat väl dokumenterade problem med varg.

"I modern tid"
Nånstans kring mitten av 1800-talet fick "vanligt folk" tillgång till bra jaktgevär.
Efter det har vi inte haft en vargstam i Sverige.
Det har till och med varit så få vargar att man börjat ge dom namn.
Att använda den statistik man byggt upp under 1900-talet som underlag för en bedömning av vargens farlighet är korkat!
Det man möjligen visar är att man lyssnat väldigt mycket på de organisationer som ägnar sig åt lobbyverksamhet till förmån för mer varg och helt klart medvetet mörkat väl dokumenterade problem med varg.

Så innan vanligt folk fick tillgång till bra jaktgevär så var vargen ett stort problem och en livsfara för mänskligheten? Likaväl som att "Vargkramarna" visar på statistiken så borde "Varghatarna" visa på den! Var vargarna farligare för 200 år sedan? Hur är det i länder som haft en stor vargstam i hundratals år, är befolkningen rädda för Vargen där? Jag är inte dummare än att jag inser att Vargen som många andra vilda och tama djur kan vara farliga för människor, jag har bara så svårt för detta överdrivna "hat"
Erik.

Så innan vanligt folk fick tillgång till bra jaktgevär så var vargen ett stort problem och en livsfara för mänskligheten? Likaväl som att "Vargkramarna" visar på statistiken så borde "Varghatarna" visa på den! Var vargarna farligare för 200 år sedan? Hur är det i länder som haft en stor vargstam i hundratals år, är befolkningen rädda för Vargen där? Jag är inte dummare än att jag inser att Vargen som många andra vilda och tama djur kan vara farliga för människor, jag har bara så svårt för detta överdrivna "hat"
Erik.

Jag hatar inte varg!
Jag är en hundmänniska, av nån outgrundlig anledning gillar jag hunddjur.
Det är ett av våra mäktigaste rovdjur.
Deras förmåga till samarbete och intelligens gör dem ruskigt effektiva.
Problemet är bara att om man ska leva med dem 24/7 ställer de till problem.
Att på semestern komma ut på "landet" och titta på djuren är inte riktigt samma sak.

Länder med stor vargstam? Kanada!
Kanske 10000 vargar!
10% av värdens skogar!
Nästan all befolkning på gränsen till USA!
Mycket effektiva vad gäller att plocka bort problemdjur/problemflockar.
Har ändå ett och annat fall där människor blir skadade eller dödade.
Befolkningstäthet 3.5 pers/km2. Sverige har 21 pers/km2.
Jag vet inte vad Alaska har för befolkningstäthet men gissar att det är rätt lågt.

Tittar man på Europa har södra Europa inte riktigt samma varg som vi har här.
Betydligt mindre. En euroasiatisk varg (den vi har här) kommer upp i 90 cm mankhöjd. Den sydeuropeiska kanske 60-70 cm. Inte mycket större än en hund.
Det här har jag inte verifierat men det sägs att Itaienska fåraherdar avlönas av staten och fåren ersätts, väldans praktiskt!
Vargarna i nordafrika är rätt långt från våra vargar.

Indien!
Där finns det dokumenterat angrepp på barn under 1990-talet. Ganska stora antal men jag har inte siffrorna. Tydligen i ett område med fattiga människor. Inga vapen och en ide om att en droppe vargblod på din åker gör den ofruktbar.

Karelen.
Där har dom börjat betala skottpengar!
Dom har ca 400 st, enligt deras åsikt ca 4 ggr för mycket.
Jakttid - året runt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg