Varg

Det här har diskuterats i vetenskapliga och seriösa kretsar (dvs. inte jägarrörelserna). Skrämma och skada djur för att orsaka smärta men inte lidande i kombination med mänsklig vittring. Man ska dock inte bortse från genetisk nedärvning.

ja, i alla fall de senaste 100 åren.. inte direkt några nyheter.. detta är mycket svårt att lyckas med i kontrollerade former med te.x hundar, det är inte omöjligt men om man inte vet exakt vad man pysslar med så är det stor risk att själva kopplingen blir fel.. att försöka sig på detta storskaligt med vilda djur är nog nästan möjligt.. det finns inte en chans att man kan kontrollera utfallet på ett bra sätt och då finns det inge´n anledning att tillfoga djuren onödigt lidande.

(jag fattar inte hur man ska "skrämma och skada djur för att orsaka smärta" utan lidande.. i så fall ställer jag mig frågande till dessa seriösa kretsar.. jägarna vet i alla fall att om man skadar ett djur så tillfogar man det lidande..)

Vargtiken Ylva, om någon kommer ihåg henne, som fattat tycke för en jämthundshane i Västra Ämtervik i slutet av 80-talet eller nåt sånt försökte man ju göra skyggare genom att beskjuta henne med gummikulor. Om jag minns rätt var effekten ytterst kortvarig. En snabb rusning någon eller några kilometer och sen höll hon sig undan ett dygn eller nåt innan hon var tillbaka vid hundgården igen. Som jag minns det alltså.

som sagt.. det är en dålig metod.. fungerar i kontrollerade former men utfallet är tveksamt, man har till och med tagit bort den metoden vid yrkesmässig dressyr av hundar.

Min personliga föreställning är fortfarande att djuren har fått respekt för oss människor genom att vi var illaluktande varelser som med fysisk närvaro och våld tvingade vilda djur på flykt och att de fick slicka sina sår. Mänsklig närvaro och förknippning är en förutsättning. Iaf när det gäller de beteendemönster som är socialt nedärvda. När under dressyr driver man ett djur på flykten genom fysiskt våld?

Helt meningslös debatt: reviren räcker inte till när vargstammen ökar - då kommer vargen in i människans domäner. Det är inget som helst "fel" på dessa vargar, men de är utstötta från andra revir - har liksom inget att välja på än att söka sig mot maten...

Olösligt problem så länge sameland är undantaget varg, det enda ställe som egentligen kan husera dessa.

Min personliga föreställning är fortfarande att djuren har fått respekt för oss människor genom att vi var illaluktande varelser som med fysisk närvaro och våld tvingade vilda djur på flykt och att de fick slicka sina sår. Mänsklig närvaro och förknippning är en förutsättning. Iaf när det gäller de beteendemönster som är socialt nedärvda.

lite svårt att jämföra beteende som växt fram under stora tidsrymder med aktiviteter som ska ske under kort tid. sedan måste man skilja på vilka beteenden man vill komma åt, det kan gå hyfsat enkelt att få en nyfiken individ att tappa intresset, gäller det föda eller drifter som parning så blir det med en gång mycket svårare..

När under dressyr driver man ett djur på flykten genom fysiskt våld?

det handlar inte alltid om att få djur att ta till flykt, det kan lika väl handla om att avbryta en handling eller ett beteende.. man har tidigare använt el-motivation vid viss yrkesmässig dressyr även i brukssammanhang. det är sedan 2000 inte tillåtet att använda el vid dressyr: § 15, andra stycket Djurskyddsförordningen (1988:539) vet inte om det fortfarande går att få viss dispens.

jag ska vara helt ärlig.. jag är inte rätt person att bedöma vilken metod som är effektivast, jag har ytterst begränsad kunskap och erfarenhet när det gäller hundar och tamdjur, jag har ingen erfarenhet gällande beteendeforskning av vilda rovdjur..

sedan tycker jag att uttalandet om att jägarkåren/förbundet skulle vara oseriösa kändes lite sådär..

Till exempel har man argumenterat för ökad jakt på varg på grund av att viltolyckorna ökar. Då älgstammarna minskar med en stor vargstam känns ett sådant inlägg i debatten löjeväckande och patetiskt. Ingen intellektuell människa tar jägarrörelsen på allvar.

Till exempel har man argumenterat för ökad jakt på varg på grund av att viltolyckorna ökar. Då älgstammarna minskar med en stor vargstam känns ett sådant inlägg i debatten löjeväckande och patetiskt. Ingen intellektuell människa tar jägarrörelsen på allvar.

"Jag offrar gärna några människoliv om året för biologisk mångfald"

Men vi ska ta såna här på allvar? Herregud.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg