Därför att en jakthund, en jaktchampion kanske kostat totalt 100.000-150.000 kr och tränats under otaliga timmar. Katter som släpps vind för våg utan ägareas uppsyn får gärna tas av rävarna för min del.
.
Jag vet inte hur man jagar med hund där du kommer ifrån men där jag har skog brukar man släppa hundarna fria. De springer runt utan att ägarna är i närheten och har uppsikt över dem. Vargen har inte tagit några ännu men flera har blivit dödade av vildsvin, älg och trafik. Om man släpper ut en hund som kostar upp till 150 000 kr och riskerar att den blir påkörd så är man väl bara korkad. Inför koppeltvång för jakthundar så slipper man problemet med att de blir dödade av vildsvin, älg, trafik och varg.
Har heller aldrig upplevt en hotfull räv. Så är det inte med vargen.
Jag har aldrig upplevt en hotfull varg men bara för att jag inte har upplevt det så innebär det inte att de inte kan finnas.
Den "onaturliga delen" (tidigare inlägg) gäller visst bara björnar som skulle bli för vana vid männniskor om man åtlade närmare bebyggelse än två kilometer. Då skulle onaturliga gener kunna föras vidare.
Menar du att människor som åtlar närmare än 2 km från bebyggelse inte ska få föra sina gener vidare? Jag har varit med om att man åtlar för räv utanför boningshuset när jag var i Jämtland och sedan klagade man på att det kom en björn. Björnen sköts för att den var hotfull mot hunden.
Sedan tycker jag att vargen är lite för stor för att ha springandes inne bland husen.
Älgen är större och den har jag haft utanför dörren några gången. Den betedde sig helt onaturligt och åt äpplen från träden i trädgården. En älg som beter sig naturligt håller sig på avstånd från bebyggelse och äter bara vilda växter.