Varg

Därför att en jakthund, en jaktchampion kanske kostat totalt 100.000-150.000 kr och tränats under otaliga timmar. Katter som släpps vind för våg utan ägareas uppsyn får gärna tas av rävarna för min del.
.

Jag vet inte hur man jagar med hund där du kommer ifrån men där jag har skog brukar man släppa hundarna fria. De springer runt utan att ägarna är i närheten och har uppsikt över dem. Vargen har inte tagit några ännu men flera har blivit dödade av vildsvin, älg och trafik. Om man släpper ut en hund som kostar upp till 150 000 kr och riskerar att den blir påkörd så är man väl bara korkad. Inför koppeltvång för jakthundar så slipper man problemet med att de blir dödade av vildsvin, älg, trafik och varg.

Har heller aldrig upplevt en hotfull räv. Så är det inte med vargen.

Jag har aldrig upplevt en hotfull varg men bara för att jag inte har upplevt det så innebär det inte att de inte kan finnas.

Den "onaturliga delen" (tidigare inlägg) gäller visst bara björnar som skulle bli för vana vid männniskor om man åtlade närmare bebyggelse än två kilometer. Då skulle onaturliga gener kunna föras vidare.

Menar du att människor som åtlar närmare än 2 km från bebyggelse inte ska få föra sina gener vidare? Jag har varit med om att man åtlar för räv utanför boningshuset när jag var i Jämtland och sedan klagade man på att det kom en björn. Björnen sköts för att den var hotfull mot hunden.

Sedan tycker jag att vargen är lite för stor för att ha springandes inne bland husen.

Älgen är större och den har jag haft utanför dörren några gången. Den betedde sig helt onaturligt och åt äpplen från träden i trädgården. En älg som beter sig naturligt håller sig på avstånd från bebyggelse och äter bara vilda växter.

Nej, jag har låtit bli att skaffa barn för att det finns för många som är lite mer åt ditt håll.

Garv, du är för kul ! Efter att ha läst dina inlägg kan jag förstå att det inte är så lätt. Någon av dem som kanske är menad inte drunknar, fryser ihjäl eller krossas under äktenskapstestet. Lycka till !

Jag vet inte hur man jagar med hund där du kommer ifrån men där jag har skog brukar man släppa hundarna fria. De springer runt utan att ägarna är i närheten och har uppsikt över dem. Vargen har inte tagit några ännu men flera har blivit dödade av vildsvin, älg och trafik. Om man släpper ut en hund som kostar upp till 150 000 kr och riskerar att den blir påkörd så är man väl bara korkad. Inför koppeltvång för jakthundar så slipper man problemet med att de blir dödade av vildsvin, älg, trafik och varg.

Jag har aldrig upplevt en hotfull varg men bara för att jag inte har upplevt det så innebär det inte att de inte kan finnas.

Menar du att människor som åtlar närmare än 2 km från bebyggelse inte ska få föra sina gener vidare? Jag har varit med om att man åtlar för räv utanför boningshuset när jag var i Jämtland och sedan klagade man på att det kom en björn. Björnen sköts för att den var hotfull mot hunden.

Älgen är större och den har jag haft utanför dörren några gången. Den betedde sig helt onaturligt och åt äpplen från träden i trädgården. En älg som beter sig naturligt håller sig på avstånd från bebyggelse och äter bara vilda växter.

Löshundsjakten i Sverige är ganska unik och ett fantastiskt samspel mellan hund och förare. Få ställen i världen gör som vi. Bandhundsjakt är något helt annat och långt i från lika spännande (enligt de flesta). Att jaga med lösa hundar är en jaktkultur som under mycket lång tid fungerat och utvecklats i Sverge tack vare att vi har haft lite varg och få vägar.

Åtlarna skrev inte jag om. Men om björnar inte skall få åtlas närmare bebyggelse för att det är onaturligt att hitta mat i närheten av människor och det skapar dåliga gener så borde det samma gälla för varg. Jag tycker absolut att åteljakt skall vara tillåtet för effektivitetens och säkerhetens skull. Att sedan åtla i närheten av sina hus måste ju vara upp till var och en. Här uppe spelar det ingen roll eftersom björnarna springer runt i byarna oavsett om det åtlas eller inte.

Om älgen äter äpplen från dina träd vet han väll bara inte om att han upplevs som onormal av dig. Älgarna har antagligen ätit det dom har kommit åt längre än vad människor har odlat äpplen. Äpplena kanske hade frusit och jäst. Som du vet blir vi alla lite modigare och dummare med alkohol i kroppen. Tänk då om det är en älg som både är onykter och dessutom inte vet om att han är onormal. Klart som fan att han äter äpplen ur din trädgård !

Löshundsjakten i Sverige är ganska unik och ett fantastiskt samspel mellan hund och förare. Få ställen i världen gör som vi. Bandhundsjakt är något helt annat och långt i från lika spännande (enligt de flesta). Att jaga med lösa hundar är en jaktkultur som under mycket lång tid fungerat och utvecklats i Sverge tack vare att vi har haft lite varg och få vägar.

Åtlarna skrev inte jag om. Men om björnar inte skall få åtlas närmare bebyggelse för att det är onaturligt att hitta mat i närheten av människor och det skapar dåliga gener så borde det samma gälla för varg. Jag tycker absolut att åteljakt skall vara tillåtet för effektivitetens och säkerhetens skull. Att sedan åtla i närheten av sina hus måste ju vara upp till var och en. Här uppe spelar det ingen roll eftersom björnarna springer runt i byarna oavsett om det åtlas eller inte.

Om älgen äter äpplen från dina träd vet han väll bara inte om att han upplevs som onormal av dig. Älgarna har antagligen ätit det dom har kommit åt längre än vad människor har odlat äpplen. Äpplena kanske hade frusit och jäst. Som du vet blir vi alla lite modigare och dummare med alkohol i kroppen. Tänk då om det är en älg som både är onykter och dessutom inte vet om att han är onormal. Klart som fan att han äter äpplen ur din trädgård !

Hur skulle det se ut? Menar du på allvar att landsortsbor skall få ha rätt till sin egen gamla kultur?
Hujeda mig, sånt går bara för sig om de är homosexuella, kvinnor och invandrare. Gärna med samiskt påbrå.

*duckar, snabbare än Ali i Kinshasa*

Låt se - du behöver en toalett och du anser att vargjägare helst skall vara småväxta?

Korrekt uppfattat?

Näe - jag har inga problem med varg - men däremot ett ensamt barn liksom en hund,katt eller räv, (vi vuxna skrämmer dom med storleken) - , jag anser inte att man skall vänta till första angreppet.

Jakt är nödvändigt för och hålla dom människotama på avstånd - har sett och haft dom ganska nära - dom har bara tittat lite nyfiket och dratt.

Anser att om jag skulle varit dvärg (barn)så skulle den gått närmare - till slut har man faktikst ett angrepp - avskjutning är nödvändigt vid tätort/nära glesbyggdskomun

...för skjuter man en varg kommer den lära andra vargar att människor är farliga precis som förr i tiden när vi jagade dem med spjut och de flesta kom undan. Jag offrar gärna några människoliv om året för biologisk mångfald. Vi människor utrotar 60.000 arter om året. Trots detta finns det de som tycker att vi har större existensberättigande än alla andra arter och det kommer bli vårt fall.

Antar att du har samma resonemang om mördarbakterier,cancer och aids- inte värt att bekämpa som hot då dom är lika myck
et värda... öhhh?

...för skjuter man en varg kommer den lära andra vargar att människor är farliga precis som förr i tiden när vi jagade dem med spjut och de flesta kom undan.

En intressant tanke är att med dagens moderna jakt kanske vi inte får den avskräckande effekt som avses. Tänk om det är så att vi är så effektiva att de vargar vi jagar också dör i sån omfattning att det blir så få som klararsig att det inte får en avskräckande effekt. Den som jagas och dör kan ju knappast föra vidare budskapet att människan är farlig

Det räcker och jaga och skjuta av dom som är synliga för oss, då avlar man fram en genetiskt människ undvikande stam, somf med björnar.Dom som angripit folk har blivit klädesplagg sedan länge, dock bör det jagas kontrollerat så inte vargstammen blir allt för inavlad, dom är bara myspysdjur om dom är få - precis som andra.

Näe - jag har inga problem med varg - men däremot ett ensamt barn liksom en hund,katt eller räv, (vi vuxna skrämmer dom med storleken) - , jag anser inte att man skall vänta till första angreppet.

Jakt är nödvändigt för och hålla dom människotama på avstånd - har sett och haft dom ganska nära - dom har bara tittat lite nyfiket och dratt.

Anser att om jag skulle varit dvärg (barn)så skulle den gått närmare - till slut har man faktikst ett angrepp - avskjutning är nödvändigt vid tätort/nära glesbyggdskomun

Mitt inlägg var mest menat som ett skämt :)

Vill ha mer info om sgt - vad skrämde dig?

Förövrigt så har vi svaret på vargfrågan här:
http://http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/06/Foreslar-varg-pa-gransen-till-Finland-1.17080/

antingen så löser man det - eller så blir nog frågan snart löst, ändå...

En intressant tanke är att med dagens moderna jakt kanske vi inte får den avskräckande effekt som avses. Tänk om det är så att vi är så effektiva att de vargar vi jagar också dör i sån omfattning att det blir så få som klararsig att det inte får en avskräckande effekt. Den som jagas och dör kan ju knappast föra vidare budskapet att människan är farlig

haha.. jag ser det framför mig.. man ur hus med spjut.. tanken är inte att skrämma vargen med jakt utan att genomföra aktiv avel där man sparar naturligt skygga individer.. som tidigare sagt inte helt enkelt men genomförbart.

Det här har diskuterats i vetenskapliga och seriösa kretsar (dvs. inte jägarrörelserna). Skrämma och skada djur för att orsaka smärta men inte lidande i kombination med mänsklig vittring. Man ska dock inte bortse från genetisk nedärvning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg