Varför smälta in?

Jakob!
Jo här kommer en bild på en festival jag var på. Till vänster (ej i bild) finns bajamajorna på bekvämt avstånd, till höger (ej heller i bild) fanns det ett hus med internet, Playstation, godiskiosk mm. Då de inte sålde någon folköl så hade vi varit förutseende nog att ta med tillräckligt med William Peel för att göra vistelsen angenäm. Rakt fram på stora scenen uppträdde banden vi kom dit för som "Madness", Messner-Marchal, "Petit Viking" mfl. Tyvärr tvingades de fransk-italienska skönsångarna M. Dolent och M. Triolet lämna återbud men vi tyckte att det hade varit riktigt lyckat ändå! Som tur var mötte vi dessutom inga riktiga män i gröna kläder så vi kunde lugnt strutta runt i våra färgglada mysbyxor hela tiden!

predebar.jpg

Foto

jacobito; sa:
Jag har bara en allmän fråga, ett inlägg i debatten, en fråga ut i eten... Varför vill alla ha gröna tält? Det finns ju verkligen ingen som helst fördel eller nytta med ett grönt tält på fjället. Rött eller gult syns ju jättebra och det är väl det man vill, både om du ska hitta hem efter en dagstur eller om du är i knipa?! Estetik är väl helt klart sekundärt när det gäller fjälltält?!
Åsikter?

Tänker mig en fin utsikt i på fjället. Den ska jag ta ett foto på !! Upp med kameran och där sitter bilden som jag ska ha på väggen på hemmet.

Men det blev något som inte stämmer ett antal röda prickar. Nej det jag inte ser störs jag inte av. Rött är ju fotografens h-v och självklart ska alla kraftledningsstolpar bort. Måste bli en ny EU regel !!!

Re: Alu Re: Re: Vändbart? Flerfärgat?

Alubeläggningen gör att det blir mörkt innanför vilket jag tycker är en nackdel. En fördel är att tältet blir UV-tåligt. Det blir inte heller lika snabbt varmt när solen ligger på.

Raskesven; sa:
thureb; sa:
.....
Mest färgnöjd är jag med Moskoselskåtan i beige bomull/polyester men det är mer ett skogs än ett fjälltält.
Thure
Ja, visst är det en trevlig färg:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1369

När du säger att "det är mer ett skogs än ett fjälltält" antar jag att du tänker på tålighet mot regn och vind? De sakerna går att hantera. Är det något annat du tänker på?

Bomullspolyesterduken är väl tung för fjällvandring.

Jag tycker att det är svårt att hitta stadiga fästen för alla 8 hörnen.

Men man kan med fördel använda en Moskoselskåta som basläger i björkskogen.

Thure

Moskoselkåta

thureb; sa:
.....
Raskesven; sa:
thureb; sa:
.....
Mest färgnöjd är jag med Moskoselskåtan i beige bomull/polyester men det är mer ett skogs än ett fjälltält.
Thure
Ja, visst är det en trevlig färg:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1369

När du säger att "det är mer ett skogs än ett fjälltält" antar jag att du tänker på tålighet mot regn och vind? De sakerna går att hantera. Är det något annat du tänker på?

Bomullspolyesterduken är väl tung för fjällvandring.

Jag tycker att det är svårt att hitta stadiga fästen för alla 8 hörnen.

Men man kan med fördel använda en Moskoselskåta som basläger i björkskogen.

Thure
Jag är nu inne på sjätte året vad gäller fjällvandringar med en Tåpp Jakt 5 i bomull/polyester.
Det är sant att bom/poly duken är rätt tung. Katalogvikten för min kåta är 6,2 kg, exklusive golv och 7,2 kg med golv. Tåpp Combi som är varianten med två dukar väger 5,5 kg. Men "väl tung för fjällvandring"?

I verkligheten är min kåta efter diverse förbättringar något halvkilo tyngre än katalogvikten. Men om vi går två stycken bär vi 3-3,5 kg mer per gubbe om vi går med kåtan än om vi går med tält. Då är golvet och en liten eldspis inräknade. Istället för ex. en utgångsvikt på 23 kg för en veckotur med tält så blir utgångsvikten med kåta 26-27 kg om vi går två stycken. Eftersom jag vandrat med kåtan i mer än fem år förstår du att jag tycker att det är värt den extra vikten relativt fjälltält.

Nu har jag bara gett ett exempel på vikten när man är två personer. Det är dock inte riktigt rättvisande. Antag att det handlar om fyra personer. Det är ganska vanligt att två personer använder ett tremannatält, så då ska kåtans vikt snarast jämföras med vikten från två tremannatält eftersom fyra stycken får god plats i femmans modell. Då skiljer det inte så mycket längre.

Vad gäller stadiga fästen i alla åtta hörnen så kan jag rekommendera lite längre pinnar än de som Moskoselkåtan tillhandahåller. Dessutom handlar det om 16 hörn om du fjällvandrar, eftersom stormslingorna verkligen kan behövas. De tältpinnar som Frisport säljer är något längre och bättre. Om marken är lös stenas pinnen.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg