Jag antar att barnen bär någonting. Allt som de bär kommer att göra din ryggsäck lättare.Hej! Förra sommaren skulle jag vandra med mina barn (då 4 och 5 år gamla). Meningen var att vi skulle vandra kortare sträckor och övernatta i tält. Jag var (och fortfarande är) inte erfaren men försökte ändå följa tips och råd från olika friluftssidor/forum. Valde lättare utrustning (men sovsäckar väger ändå runt 1 kg var). När det väl var dags att ge sig iväg upptäckte jag att... jag klarade inte av att lyfta upp ryggsäcken själv! Den vägde 30 kg... en 90 liters. Jag var tvungen att sätta mig ner, glida in i ryggsäcken och sen på något sätt ställa mig på alla fyra för att sedan ställa mig upp med hjälp av en vägg. Det slutade med att mitt ex (barnens pappa) körde oss runt och vi övernattade på ställen där man kunde ta sig med bil.
Så nu till mig fråga... jag vill gärna vandra (och gärna med barnen) men har inte körkort eller råd med hotell/vandrarhem nu. Vad finns det för alternativ? Undrar om det kanske skulle kunna vara möjligt att köpa en barnvagn och köra runt grejerna i den? Finns det i så fall någon passande led? Varför var det så hemskt tungt för mig när jag ändå valde lättare utrustning? Kanske är jag ovanligt svag? Hur klarar andra människor av att vandra med barn?
Ska man bära allt som behövs för tre personer, och ska tälta så blir det tungt.
Hur ser utgångsläget ut? Min erfarenhet av att vandra och bära är att man blir bra på det man tränar på. Om jag ska vandra, och ha med allt i ryggsäcken så vet jag att jag behöver träna för att orka vandra med ryggsäck. Jag bygger på vikten i ryggsäcken från ca 10 kg till som mest ca 23 kg, om jag vet att min ryggsäck på vandringen kommer att väga ca 20 kg på vandringen. Vattenfyllda PET-flaskor är bra att ha som vikt i ryggsäcken under träningsperioden. Då jag brukar träna en del har jag ganska lätt även starta den här träningen, och börjar med 10 km och ca 10 kg i ryggsäcken. Sedan ökar jag vikten under ca 1-2 månader, men inte distansen. När det väl är dags att vandra så vet jag att jag klarar 23 kg och 10 km utan att ens känna mig trött.
Jag vill poängtera att jag är van att träna och vandra, och ovan vikt och distans gäller för mig, men principen att träna för att orka vandra kan alla använda.
Vandringen ska vara en njutning, och bär man tungt är et jobbigt.
Barnvagn? Ja, om du går i parker...typ. Annars...njae, skulle inte rekommendera det. Det är ofta lite för stökig terräng på leder.
Bryt ned din utrustning i detaljer:
- Vad behöver jag ha med mig för tre personer?
- Vad är "bra att ha"?
Vad har du för prylar nu, och vad väger de?
//Thomas