Varför smälta in?

SWE3171; sa:
Jag vill inte se en massa gronklädda wannabe-rambos med alldeles for stor kniv i fjällen och ser till att inte själv vara en. Så enkelt är det.

Jag tror inte jag har sett EN ENDA "grönklädd wannabe-rambo med alldeles för stor kniv" på alla år jag vandrat i fjällen (om de inte varit militärer, alltså).
Kan i och för sig bero på att de inte syns på tio kilometer som de färgglada, så jag kan ju ha missat dem...

Annars hör ju den typen mest hemma i stan och i Hemvärndet.

Själv klär jag mig i samma färgskala på fjället som i stan, eftersom det ju faktiskt är ungefär samma kläder.
Tältets färg är hyfsat jäkla ointressant egentligen, men om man ska välja så väljer jag som sagt grönt (bland annat för att mitt tält bara fanns i grönt).

Raskesven; sa:
Vet inte om knotten gillar någon speciell färg, men jag läste en gång en rapport om mygg och färger. Mygg kan tydligen uppfatta i alla fall nyansskillnader mellan färger. Enligt den så är alla myggors favoritfärg blått.

*suck*
Typiskt! Blått är min favoritfärg... :-/

Vändbart? Flerfärgat?

Skulle man inte kunna ha ett yttertält som är vändbart för att kunna byta färg beroende på situationen?

Vita tält kanske vore något om de inte vore mer UV-känsliga.

Ett tält med en ljus taksektion för att få bra ljus och sidor som skulle vara ljust röda eller gula på ena sidan och mörkt gult/beige på andra (som fjolårsgräs) skulle jag kunna tänka mig att köpa.

Mest färgnöjd är jag med Moskoselskåtan i beige bomull/polyester men det är mer ett skogs än ett fjälltält.

Thure

Ingen dum idé...

Det var faktiskt inte så tokigt. Ett problem är väl dock att tältet måste sys dubbelt, vilket lägger på rejält med vikt, men det är helt klart något att utgå från.
Och, Magnus, jag menar inte att vara petig, men du får nog ta och förklara, inte referera... Är också lite intresserad av var du brukar campa. Hultsfred?!

Re: Vändbart? Flerfärgat?

thureb; sa:
Skulle man inte kunna ha ett yttertält som är vändbart för att kunna byta färg beroende på situationen?

Ett sånt tält använde jag 1994. Silver på ena sidan och grönt på andra. Om jag inte missminner mig var det ett Caravan-tält (tvåmans ryggås).´

Men jag tror att idén funkar bäst på just ryggås- eller "amerikanska" tält med löst yttertält eftersom yttertältet då är ganska enkelt. Annars tvingas man nog som sagt sy på en massa fästen och guck på bägge sidor.

Men vändbara ventilstrutar och bågkanaler känns som en skön utmaning åt produktutvecklarna.

Tältfärger

Själv tycker jag att sandfärgat eller beigt tält vore en rätt bra kompromiss. Det kommer fortfarande vara ljust i tältet, det kommer att synas om man vill hitta det men det kommer inte att sticka i någons ögon på kilometrvisa avstånd.

Re: Vändbart? Flerfärgat?

thureb; sa:
.....
Mest färgnöjd är jag med Moskoselskåtan i beige bomull/polyester men det är mer ett skogs än ett fjälltält.
Thure
Ja, visst är det en trevlig färg:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1369

När du säger att "det är mer ett skogs än ett fjälltält" antar jag att du tänker på tålighet mot regn och vind? De sakerna går att hantera. Är det något annat du tänker på?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg