Varför smälta in?

Nordesjo; sa:
Jag vill inte se en massa pastellmänniskor i fjällen och ser till att inte själv vara en. Så enkelt är det.
Det är en smaksak.
Vill jag synas har jag ett illrött regnskydd som ju dessutom automatiskt åker på vid dåligt väder.

"Dessutom ser det fult ut med olivgrönt. Vem målar sitt hus olivfärgat?"

Nu är det inte husfärger vi snackar om, utan färger på friluftsprylar (om du missade det).
Har du många faluröda, rosa och gula kläder, eller?
Många jeansblå och svarta hus där du bor?
Själv tycker jag att omättade naturfärger är skitsnyggt, och eftersom jag är formgivare betyder det att jag har mest rätt ;)

(Dessutom är de absolut fulaste husen de som målats i en färg som ägarna tycker är snygg (till exempel kornblå), snarare än en färg som är snygg på hus (till exempel inte kornblå).)

Jag håller i princip med dig, men just när det gäller tält tycker jag att ett ljust tält är betydligt trevligare att bo i, än ett mörkt som lätt blir lite "murrigt". Sen har jag dock vissa aversioner mot den lite alltför konformistiska olivgröna färgen, fastän jag själv har en grön rygga. Men, okej jag tycker också det är snyggare med en lite mer diskret färgskala.

/David

Mygg och Knott landar hellre på mörka hästar än ljusa hästar.
Personligen har jag nog hellre ett tält som "försvinner" än ett gult eller rött.

/BAX

Knott till svart

Jag är ofta klädd i mörka kläder på fjället och har en svart ryggsäck. Knott föredrar helt klart min svarta väska framför min flickväns gröna och sitter hellre på mig när jag har min svarta fleecetröja på mig än någon annat, ljusare plagg. Huruvida det har med knottens färgseende att göra vet jag inte, men min teori är att svart absorberar mer värme - lyser mer infrarött än ljusare färger. Om det sedan har något med tältfärger att göra, vet jag inte...

Givande diskution

Det var ju roligt att så många hade åsikter.
Några tycker jag dock är lite märkliga: för det första säger någon att det ser ut som en campingplats om det är för många färgglada tält på samma ställe... Ja, antagligen tältar du längs Kungsleden och då kommer det att vara fullt med tält i varje fall. Sedan håller jag inte riktigt med om att ett regnskydd, en dunjacka eller en sovsäckspåse är ett bra substitut. Är det riktigt jäkligt väder vill du nog väderskydda så mycket av dina saker som möjligt, speciellt din dunjacka.
Ljuset är ju på gott och ont. Jag har ett gult TNF mountain 25 och det är ett behagligt ljus, men när jag var på Lofoten för några veckor sedan var det faktiskt lite jobbigt med midnattssolen, att det ständigt var så ljust i tältet. Det kan ske är jag, men lite dålig sömn fick man ju.

Hmmm...

Personligen tycker jag att stämningen är mycket bättre i tält som är gula->röda. I gröna tält blir jag snudd på illa till mods. Ett ljust innertält hjälper dock. Sedan är det enligt mig inte meningen att man ska ligga i tältet och trycka.

//Sebastian

Flugor och åtskilliga andra (skade)insekter föredrar gult (därför att de ser gult). Därför är klisterfällor för växthus oftast gula. Hur det är med knott har jag inte läst något om, men mitt bestämda intryck är att knott blir aktivare av gult -vitt än av mörka färger. Usch!

Jag vill inte se en massa gronklädda wannabe-rambos med alldeles for stor kniv i fjällen och ser till att inte själv vara en. Så enkelt är det.

Rimligen borde gröna tält bli varmare än exempelvis gula. Ibland till fördel ibland till nackdel. Har själv alltid haft grönt.
Håller helt med om att mörka färger kan vara bra när man "tjuvtältar" någonstans där allemansrätt saknas eller när man vill slippa bjuda på gevalia när man får oväntat besök.

//Mattias

Wanna be?

Var kom gönklädd rambo och jätteknivar in? "Ser till att inte själv bli en sådan"? Vad kommer detta ifrån? Varför är detta relevant till diskutionen och vad är din infallsvinkel, Magnus? Förklara dig!
Sedan vill jag rekomendera känsliga tältare att ha knotto och myggor UTANFÖR tältet. Då spelar färgen ingen roll...

Re: Givande diskution

jacobito; sa:
Några tycker jag dock är lite märkliga: för det första säger någon att det ser ut som en campingplats om det är för många färgglada tält på samma ställe... Ja, antagligen tältar du längs Kungsleden och då kommer det att vara fullt med tält i varje fall. Sedan håller jag inte riktigt med om att ett regnskydd, en dunjacka eller en sovsäckspåse är ett bra substitut. Är det riktigt jäkligt väder vill du nog väderskydda så mycket av dina saker som möjligt, speciellt din dunjacka.

Får väl förtydliga mig lite här då ironin uppenbarligen inte var tillräckligt tydlig. Skälet till att jag söker mig till folktomma ställen är just att det inte är mycket folk. Att då se flera röda tält förtar den känslan och då känns det faktiskt som just Kungsleden. Ett gäng diskreta tält (och figurer) ger en helt annan känsla.

Ett regnskydd är väl ett utmärkt substitut??? Är du i ditt tält kan det lika gärna hänga utanför och skulle det regna och du är ute så syns det ju? Sovsäckspåse är i minsta laget, men vindsäck är det inte. Vindsäcken är dessutom med på dagsturer, vilket tältet inte är.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg