Varför klättrar klättrare?

Skillnaden är att de som läser Pers bok redan är in snöade...
...om någon(nyfiken person vem som helst) frågar varför man klättrar bör man svara kort och koncist.

Ingen kritik till dig i övrigt.
Ojdå... Så det finns regler för hur man bör svara? Kände inte till dessa, förlåt.... Har sett ganska långa inlägg här på utsidan utan att någon har klagat... Men jag visste inte att jag måste hålla mig kort på just denna fråga. Jag ber om ursäkt.

Det är bra att det finns forumpoliser som håller ordning och reda.
 
Ojdå... Så det finns regler för hur man bör svara? Kände inte till dessa, förlåt.... Har sett ganska långa inlägg här på utsidan utan att någon har klagat... Men jag visste inte att jag måste hålla mig kort på just denna fråga. Jag ber om ursäkt.

Det är bra att det finns forumpoliser som håller ordning och reda.

Men Snälla Jag gjorde ett försök att vara lite lustig på din bekostnad, För att det skulle vara lite tydligt så la jag till en liten figur som ler och blinkar med ena ögat ( ;) ) vilket betyder att jag var lite ironisk eller helt enkelt att jag skojjar.

För att förklar mitt dåliga skämt(dåligt för att adressaten inte förstod att det var med glimten i ögat som jag skrev).

Om nu någon som kanske är ute och går med hunden(ett exempel bara) går förbi en bergsvägg full med klättrare. Några sådana platser skulle kunna vara lilla korta väggen vid Ågelsjön eller danvikstullsklippan(fast då sitter han och hunden i en båt troligtvis).
Men hur som helst så frågar han klättrarna "varför klättrar man???" Om då någon svarar som du med ditt inlägg tror jag att denne undrar ännu mer efteråt varför man klättrar...
Är du med.
Jag personligen hade frågat tillbaks "varför sitter du och din hund i en båt?" vilket är ungefär en lika bra fråga som "Varför klättrar man?"
Och den frågan (varför klättrar man?) har jag också fått ett antal gånger från olika personer och jag förundras varje gång, men mitt svar blir att jag tycker det är kul och att jag gillar det.

Obs detta inlägg innehåller både ironi och usla, skämda skojjigheter!!!! ;) :)

Mike ingen forumpolis(kanske admin i så fall) ska få bestämma vad du eller någon annan får skriva, men man behöver inte hålla med den andre och man får säga emot. Då kan det bli en debatt som roar andra människor.
 
Ironi på forum är svår... Jag e med på vad du menar nu... Sorry (utan ironi).

Men visst är mitt svar för långt för hundägaren som går vid klippan... Men aboslut inte för långt för den icke klättrande kollegan som frågar vid fikabordet, eller en släktning vid middagsbordet.
 
Men skulle det inte se lustigt ut om klättrare spelade golf?!
"klättrare klättrar därför att de är klättrare" Vad skall man annars göra
 
Frågan dyker ju upp med jämna mellanrum, och varje gång undrar jag varför man får den så ofta som klättrare. Du får ju inte den frågan om du spelar badminton eller åker långfärdsskridskor. Jag har funderat på frågan men har inte annat än framkrystade teorier om varför jag klättrar, och egentligen struntar jag i det.
 
rockåtta;399123 sa:
Frågan dyker ju upp med jämna mellanrum, och varje gång undrar jag varför man får den så ofta som klättrare.

Inte så konstigt, om du sysslar med någonting som är onödigt, upplevs som farligt (eller extremt tråkigt) och det är någonting som väldigt få har kommit i kontakt med så lär frågorna dyka upp.

Själv har jag sällan fått frågan om varför jag klättrar, oftare frågor om det inte är farligt eller väldigt svårt...
I stället för frågan om varför brukar det komma direkta påståenden om att "det skulle jag aldrig göra" eller liknande.
...Jag får betydligt oftare frågan om varför jag hela tiden måste vässa mina knivar, det är väl bara onödigt (och farligt) att ha så vassa knivar...

Jag tycker det är bra att försöka få fram ett svar på sådana frågor, ens självkänndeom och självinsikt ökar, särskilt om man försöker gå djupare än de trista standardsvaren som att jag bara måste klättra eller för upplevelsens skull.
 
Det är förmodligen fler människor i Sverige som kör ihjäl sig på väg till eller från golfbanor än som omkommer i klätterolyckor. Antagligen omkommer fler klättrare i bilolyckor än klättringsolyckor också.

"Varför kör du bil?" Borde således alltid vara en relevant och livsfarlig fråga.
 
Jag tror att vi alltsedan Homo Erectus har präglats av en intuitiv vertikal strävan.

För övrig får jag ytterst sällan frågan, och tycker inte svaret borde vara mer invecklat än svaret på varför jag paddlar eller gillar att snickra. På ett inte särskilt genomtänkt sätt tänker jag att jag gillar att klättra p g a diverse olila inslag i aktiviteten som passar mig.

Antar också att i den mån frågan ställs, med lite höjda ögonbryn, så är det antagligen i nån slags föreställning om att aktiviteten i huvudsak går ut på att riskera livet. Så ser inte jag på det, och som sagt, jag har knappt fått frågan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas_E Var klättrar ni som bor i Uppsala? Klättring allmänt 1
luktafotogen Fred Dibnah klättrar en skorsten... Klättring allmänt 1
Iggle Vad lyssnar ni helst på när ni klättrar? Klättring allmänt 18
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
magwo "Jag klättrar" online? Klättring allmänt 0
hannadahlstrom Värdfamilj sökes till utbytesstudent som klättrar! Klättring allmänt 0
Joakim Ambrosson Skeviksgrotta, Värmdö - klättrar någon där? Klättring allmänt 3
honeypie klättrar kompis till mig!!! Klättring allmänt 4
Mezzner Varför klättrar du? Klättring allmänt 24
nitrox50 Jag klättrar........... Klättring allmänt 9
Velcro Vart klättrar man utomhus i och runt Växjö? Klättring allmänt 2
Finn det inga tjejer i STHLm som klättrar ?? Klättring allmänt 0
eliasw Ny som klättrare 46 år Klättring allmänt 9
hentor Klättrare sökes i Stockholm Klättring allmänt 5
Skogsdjur Klättrare trollhättan/vänersborg Klättring allmänt 1
Tekku Böcker för en ovan klättrare? Klättring allmänt 16
rebecka.gullberg.9 Klättring och klättrare i Nynäshamn Klättring allmänt 1
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
seon Hur bra klättrare behöver man bli? Klättring allmänt 7
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
a.lex Klättrare i Göteborg? Klättring allmänt 4
KristianMattiasson Söker klättrare i skövde? Klättring allmänt 1
Daniel Larsson Ny klättrare! Klättring allmänt 13
wallyvirginia Vildmarksmässan, inget för klättrare? Klättring allmänt 4
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
fredrik_ Klättring/klättrare i växjö? Klättring allmänt 3
utemänniska Boende Teneriffa för klättrare? Klättring allmänt 1
hultis Föräldralediga klättrare i Göteborg Klättring allmänt 2
jtoyra Klättrare i sörmland, sthlm o Luleå! Klättring allmänt 2
Michel.B Forskning om att klättrare mfl saknar ämne i hjärnan? Klättring allmänt 53
Aiki-Kai Svenska klättrare räddade från Stetind Klättring allmänt 0
MIAFIA Från vandrare till klättrare... Klättring allmänt 4
MikeMike Svensk klättrare död i Slovakien Klättring allmänt 3
Buteo Klättrare sökes till Stora Sjöfallet, Gällivare Klättring allmänt 1
Ylvan Höjdrädd klättrare Klättring allmänt 23
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
pajaflow Franska klättrare omkomna i Tibet Klättring allmänt 0
Peppe83 Uppsala klättrare!!! Klättring allmänt 3
highlandpark Klättrare läser inte Utemagasinet Klättring allmänt 16
olrijo Hur många klättrare i Sverige?! Klättring allmänt 3
utter Klättrare dödsstörtade Klättring allmänt 0
Morphaeus Klättrare i Västerås? Klättring allmänt 1

Liknande trådar