Varför klättrar klättrare?

Jag skulle påstå att klättring är ett av de mest omfattande sporten för kropp och själ. Rent fysiskt så kan man säga att sva leder kräver kanske mer balans än styrka. Överhängande leder kräver kanske mer styrka och 'gå på' andra. Sprick och kamin klättring kräver sina helt egna tekniker. Det är en otrolig variation på fysiska rörelser och varje led har sina unika sekvenser. Hela kroppen kan få jobba.
Tittar man på det psykiska så har du ett bra urval där också. Bouldering är kort och i regel mindre bekymmerslöst klättring utan en massa prylar. Sportklättring kan man utmana sig och få lite höjd i det hela utan att behöva bekymmra sig om säkringarna håller. Tradklättring kräver lite mer fokus på att lägga säkringar och börjar det bli svår klättring så kan nerverna få testas.
Lite åt det själsliga hållet kan det vara också. När jag klättrar tänker jag inte på något annat. En gång blev jag av med en väska med bl a pengar, kamera och telefon vid en klippa och var ganska sur. Fortsatte dock att klättra och gjorde en kanon fin 3 repors led och alla sura känslor var som borta. Vardagens bekymmer kopplas bort. Man kan också få veta att man lever. Under en alpin tur fick vi in moln, åska, hagel, ösregn, stenfall osv. Det blev den bästa turen jag gjort, och det var inte för själva klättringens skull. Hamnar man i lite oväntad skit och reder ut det med de rätta besluten och behåller lugnet så kan det vara oerhört givande. Man vet inte hur man reagerar i vissa situationer tills man hamnar i dem. Man lär sig känna sig själv.
Nyturer i olika miljöer kan nog bjuda på en otrolig spänning. Att klättra en led på en lång vägg utan att veta vad man kan tänkas behöva och hur svårt det kommer att vara. Ingen har varit där förrut, finns ingen förare.
Ja, listan kan bli hur lång som helst.
Alla klättrar inte allt. Man kan plocka ut det man vill av ovanstående, och vad man vill göra den ena gången kan skilja sig helt mot vad man vill göra nästa gång. Men jag vill påstå att det finns få aktiveter/sporter som kan erbjuda en sån otrolig varation på fysiska och psykiska utmaningar och upplevelser.

Jaha... Om du ger det svaret till någon som undrar varför du klättrar, så kanske denna någon inte väntar på hela svaret...;)
 
Jag avgudar all utrustning och tycker det är sjukt kul att gå omkring i den, speciellt isyxor och isskruvar, nästan så att jag står hemma framför spegeln....... ;)

Min filosofi....

chrturcaio.jpg


Prylgalen (premiär denna veckan)....

yxor.jpg


Fundera lugnt!
 
Senast ändrad:
OT men, Använder du aldrig någon skovel när du isklättrar? borde du inte skaffa en till yxa med skovel istället för hammare;)
 
Jag avgudar all utrustning och tycker det är sjukt kul att gå omkring i den, speciellt isyxor och isskruvar, nästan så att jag står hemma framför spegeln....... ;)

Min filosofi....

chrturcaio.jpg


Prylgalen (premiär denna veckan)....

yxor.jpg


Fundera lugnt!

Skönt att höra. Finns något vackrare ljud än klätterpryl skrammel?
 
Jag klättrar enbart för att jag har en sjuklig fetish för vältrimmade ryggtavlor (min egen och andras).

Den tomma plånboken och dödsångesten jag känner varje gång jag lättar bägge fötterna från markplanet är bara ytterligare två exempel på sanningshalteni tesen "vill du bli fin får du lida pin"! Hatar egentligen att hänga o klänga på branta stenväggar, frusna vattenfall och annat jox.

Jag är, som jag antar, alla andra klättrare; en sjuk individ, offer för mina egna tvångstankar!

Sjukdomsinsikt är vägen till ett friskare liv! Krya på er alla fetishister!
Nattinatti!
/Jörgen (gravallvarlig, men välmenande)
 
Fri översättning (som knappast är rätt...)

...Varför slösa bort tiden -Chrtur- på att arbeta...




Är jag någorlunda på rätt väg?
 
Jag älskar kärnfulla repliker men vill absolut värna om alla människors rätt att uttrycka sig omständligt och uttömmande!!

Jag börjar ofta med en kärnfull tanke, och pratar sen tills folk somnar. Det är inte BARA dåligt. Dessutom finns det ett självändamål i att uttrycka sig helttäckande, även om oneliners är coolare.
 
Jag älskar kärnfulla repliker men vill absolut värna om alla människors rätt att uttrycka sig omständligt och uttömmande!!

Jag börjar ofta med en kärnfull tanke, och pratar sen tills folk somnar. Det är inte BARA dåligt. Dessutom finns det ett självändamål i att uttrycka sig helttäckande, även om oneliners är coolare.

Tänker högt: Med en punkt efter "Jag älskar kärnfulla repliker" hade du nått hem på båda fronterna... :) Först kärnfullt/coolt, sedan mer uttömmande/heltäckande. Omständig är du sällan Mezzner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas_E Var klättrar ni som bor i Uppsala? Klättring allmänt 1
luktafotogen Fred Dibnah klättrar en skorsten... Klättring allmänt 1
Iggle Vad lyssnar ni helst på när ni klättrar? Klättring allmänt 18
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
magwo "Jag klättrar" online? Klättring allmänt 0
hannadahlstrom Värdfamilj sökes till utbytesstudent som klättrar! Klättring allmänt 0
Joakim Ambrosson Skeviksgrotta, Värmdö - klättrar någon där? Klättring allmänt 3
honeypie klättrar kompis till mig!!! Klättring allmänt 4
Mezzner Varför klättrar du? Klättring allmänt 24
nitrox50 Jag klättrar........... Klättring allmänt 9
Velcro Vart klättrar man utomhus i och runt Växjö? Klättring allmänt 2
Finn det inga tjejer i STHLm som klättrar ?? Klättring allmänt 0
eliasw Ny som klättrare 46 år Klättring allmänt 9
hentor Klättrare sökes i Stockholm Klättring allmänt 5
Skogsdjur Klättrare trollhättan/vänersborg Klättring allmänt 1
Tekku Böcker för en ovan klättrare? Klättring allmänt 16
rebecka.gullberg.9 Klättring och klättrare i Nynäshamn Klättring allmänt 1
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
seon Hur bra klättrare behöver man bli? Klättring allmänt 7
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
a.lex Klättrare i Göteborg? Klättring allmänt 4
KristianMattiasson Söker klättrare i skövde? Klättring allmänt 1
Daniel Larsson Ny klättrare! Klättring allmänt 13
wallyvirginia Vildmarksmässan, inget för klättrare? Klättring allmänt 4
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
fredrik_ Klättring/klättrare i växjö? Klättring allmänt 3
utemänniska Boende Teneriffa för klättrare? Klättring allmänt 1
hultis Föräldralediga klättrare i Göteborg Klättring allmänt 2
jtoyra Klättrare i sörmland, sthlm o Luleå! Klättring allmänt 2
Michel.B Forskning om att klättrare mfl saknar ämne i hjärnan? Klättring allmänt 53
Aiki-Kai Svenska klättrare räddade från Stetind Klättring allmänt 0
MIAFIA Från vandrare till klättrare... Klättring allmänt 4
MikeMike Svensk klättrare död i Slovakien Klättring allmänt 3
Buteo Klättrare sökes till Stora Sjöfallet, Gällivare Klättring allmänt 1
Ylvan Höjdrädd klättrare Klättring allmänt 23
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
pajaflow Franska klättrare omkomna i Tibet Klättring allmänt 0
Peppe83 Uppsala klättrare!!! Klättring allmänt 3
highlandpark Klättrare läser inte Utemagasinet Klättring allmänt 16
olrijo Hur många klättrare i Sverige?! Klättring allmänt 3
utter Klättrare dödsstörtade Klättring allmänt 0
Morphaeus Klättrare i Västerås? Klättring allmänt 1

Liknande trådar