Jag skulle påstå att klättring är ett av de mest omfattande sporten för kropp och själ. Rent fysiskt så kan man säga att sva leder kräver kanske mer balans än styrka. Överhängande leder kräver kanske mer styrka och 'gå på' andra. Sprick och kamin klättring kräver sina helt egna tekniker. Det är en otrolig variation på fysiska rörelser och varje led har sina unika sekvenser. Hela kroppen kan få jobba.
Tittar man på det psykiska så har du ett bra urval där också. Bouldering är kort och i regel mindre bekymmerslöst klättring utan en massa prylar. Sportklättring kan man utmana sig och få lite höjd i det hela utan att behöva bekymmra sig om säkringarna håller. Tradklättring kräver lite mer fokus på att lägga säkringar och börjar det bli svår klättring så kan nerverna få testas.
Lite åt det själsliga hållet kan det vara också. När jag klättrar tänker jag inte på något annat. En gång blev jag av med en väska med bl a pengar, kamera och telefon vid en klippa och var ganska sur. Fortsatte dock att klättra och gjorde en kanon fin 3 repors led och alla sura känslor var som borta. Vardagens bekymmer kopplas bort. Man kan också få veta att man lever. Under en alpin tur fick vi in moln, åska, hagel, ösregn, stenfall osv. Det blev den bästa turen jag gjort, och det var inte för själva klättringens skull. Hamnar man i lite oväntad skit och reder ut det med de rätta besluten och behåller lugnet så kan det vara oerhört givande. Man vet inte hur man reagerar i vissa situationer tills man hamnar i dem. Man lär sig känna sig själv.
Nyturer i olika miljöer kan nog bjuda på en otrolig spänning. Att klättra en led på en lång vägg utan att veta vad man kan tänkas behöva och hur svårt det kommer att vara. Ingen har varit där förrut, finns ingen förare.
Ja, listan kan bli hur lång som helst.
Alla klättrar inte allt. Man kan plocka ut det man vill av ovanstående, och vad man vill göra den ena gången kan skilja sig helt mot vad man vill göra nästa gång. Men jag vill påstå att det finns få aktiveter/sporter som kan erbjuda en sån otrolig varation på fysiska och psykiska utmaningar och upplevelser.
Jaha... Om du ger det svaret till någon som undrar varför du klättrar, så kanske denna någon inte väntar på hela svaret...